הארכת מנגנון החל"ת ודמי האבטלה הרחבים, מענקים קבועים והקלות לעסקים מול ירידה במחזור, מענקי קיום לעצמאים ופישוט מנגנון התשלומים: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאר האוצר ישראל כ"ץ הציגו הערב (חמישי) את התכנית הכלכלית לשנה הקרובה. היקף התכנית הישיר יעמוד על כ-50 מיליארד שקלים. 30 מיליארד שקלים נוספים יהיו בתמיכה עקיפה דרך הקלות אשראי.

"במבט לאחור, כחלק מהניסוי והתהייה, שלב פתיחת המשק היה מוקדם מידי. אני לוקח על עצמי אחריות לטעות הזו" אמר ראש הממשלה. על התכנית אמר – "זוהי רשת ביטחון לשכירים, לעצמאים ולעסקים" אמר ראש הממשלה. "עבדנו על התכנית הזו מסביב לשעון. עבדנו כדי שתקבלו את הכסף כמה שיותר מהר. אני נחוש לתת פתרונות". נתניהו אמר כי העקרונות המנחים הם "ודאות לשנה הקרובה, בהירות בהעברת הכסף ומענק מיידי לעצמאים."

"עשינו מאמצים אדירים להתגבר על הביורוקרטיה הישראלית, זו היאבקות במשקל כבד, קרב סומו" אמר ראש הממשלה. "חלק מהעיכובים שהיו עדיין אתנו. לכן אתמול הנחנו את רשות המסים לקדם את הבדיקות ולהעביר את הכסף כמה שיותר מהר". לדבריו כינס את כל צמרת משרד האוצר ורשות המסים כדי להבטיח זאת.

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר כי הנחת המוצא היא שהנגיף יימשך כשנה, עד למציאת חיסון.

התכנית תוגש לאישור הממשלה ביום ראשון ואז תועבר לאישור מהיר בכנסת. בגיבושה השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר ישראל כ"ץ, מנהל רשות המסים ערן יעקב, ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, ראש אגף תקציבים שאול מרידור ומנכ"לית האוצר קרן טרנר.

דמי אבטלה: ההקלות במתן דמי אבטלה יורחבו וימשיכו עד לסוף יוני 2021. עובדים בחל"ת ימשיכו לקבל דמי אבטלה, תקופה האכשרה תקוצר ל-6 חודשים, יבוטלו 5 ימי ההמתנה בין הפיטורים לקבלת תשלום דמי אבטלה. כל זה יהיה בתוקף עד ששיעור האבטלה ירד מתחת -10%.​ קיזוז המענקים יבוטל.

תשלום מענק לבני 67 ומעלה ימשיך עד סוף השנה.

בנוסף, קיזוז הקצבאות יבוטל, ומענקי ההסתגלות לבני 67 ומעלה, שאינם זכאים לדמי אבטלה, יורחבו עד דצמבר 2020.

מענק לעצמאים ובעלי עסקים: יקבלו מענק ראשון כבר בשבוע הבא של 7,500 ש"ח.  עצמאים ובעלי עסקים בעלי הכנסה חייבת של עד 640 אלף שקלים וחוו וירידה של 40% במחזור יקבלו מענק של עד 70% מהכנסתם ועד ל-15 אלף שקלים במענק דו חודשי.

סיוע לעסקים: עסק בעל מחזור של עד 300 אלף ש"ח שמחזור עסקיו ירד בלמעלה מ-40% יזכה במענק סיוע לעסק בגובה של 3,000 עד 6,000 ש"ח אחת לחודשיים. עסק במחזור גדול יותר של עד 100 מיליון יהיה זכאי למענק אחת לחודשים סיוע למימון הוצאות קבועות של עד חצי מיליון.

בנוסף תעניק המדינה הקלות בארנונה לעסקים שמחזור העסקים שלהם עד 100 מיליון ופעילותם ירדה מעל 60%. ביטול הצורך לחידוש רישוי העסק עד שנה הבאה. בנוסף תונהג דחיית החזר משכנתאות והלוואות עד יוני 2021.

משיכה מהירה מקרנות ההשתלמות

בנוסף לתכניות אלה תסיר הממשלה את הקנס ממשיכת כסף מקרן השתלמות עד לגובה 10,000 למשך שישה חודשים. גם חיילים משוחררים יוכלו למשוך 50% מהפיקדון שלהם ללא תנאים. צעדים אלה זכו לביקורת בעבר, מחשש שהם מעודדים את הציבור לשחוק את החסכונות שלהם.

מערך ההכשרות המקצועיות יתוגבר, יופעלו תכניות לעידוד הצמיחה בהשקעה בתשתיות, ויורחב המענה הסוציאלי והרפואי למשבר.