דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נאבקים בקורונה / למרות התנגדות הח"כים לסגירת הבריכות וחדרי הכושר, הדיון הסתיים ללא הצבעה

יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא ביטון (הליכוד): "הנתונים אינם מצדיקים את סגירת כל הענף" | ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות: "תפקידנו לסגור מוקדי הדבקה לפני ההתפרצות"

ח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת הקורונה בכנסת  (צילום: יעקב אליאך, דוברות הכנסת)
ח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת הקורונה בכנסת (צילום: יעקב אליאך, דוברות הכנסת)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

דיון בוועדת הקורונה בכנסת הערב (ראשון) באישור ההגבלות שקבעה הממשלה בשבוע שעבר הסתיים בצעקות, וללא הצבעה. במוקד הדיון עמדה סגירת חדרי הכושר והבריכות, שמרבית חברי הכנסת בוועדה סירבו לאשר. הדיון בנושא יימשך מחר.

לפי החוק שאישרה הממשלה בשבוע שעבר, הגבלות למניעת הקורונה שמאשרת הממשלה נכנסות לתוקף מיידית, אך טעונות אישור ועדה בכנסת בתוך שבוע מהטלתן. במידה שהוועדה אינה מאשרת את ההגבלות, ההצבעה עליהן תעבור למליאת הכנסת, ואם גם זו לא תאשר אותן הן יבוטלו. ההגבלות שאושרו בשבוע שעבר, ונכנסו כבר לתוקף, קבעו סגירה של אולמות וגני אירועים, מועדונים, פאבים, אולמות תרבות, בריכות שחייה וחדרי כושר, והגבלת מספר המבקרים במסעדות והנוסעים בתחבורה הציבורית.

יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון (הליכוד) אמרה בדיון: "הנתונים שהציג משרד הבריאות אינם מצדיקים סגירת כל ענף חדרי הכושר והבריכות. נתוני התחלואה עולים, הן לגבי החולים, החולים קשה, והנפטרים, אך במקביל נוצרה גם שעה קשה כלכלית. חובה עלינו לשמור על האיזון העדין בין שמירת בריאות הציבור – לבין מצבו הכלכלי. חובה להבהיר את ההיגיון של ההחלטות, כי ללא הבהרה זו, הציבור לא יתגייס לשמירת ההנחיות וההגבלות".

לדברי ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, התנאים בחדרי כושר מאופיינים בצפיפות, בחללים קטנים, חום ולחות, מערבולות אוויר, התנשפות, משטחים וציוד. התנאים בבריכות מאופיינים באי עטיית מסכה, צפיפות, התקהלות וקושי בהקפדה על כללי הריחוק וההיגיינה. לדבריה, בחודש האחרון בחתונות נדבקו 170 איש, בחדרי כושר 35, במסעדות 21 ובברים 6 אנשים. כל אלו רק הנדבקים במעגל הראשון. היא הדגישה כי איננה רוצה לתת נתונים לגבי הנדבקים בבריכות, עד שלא תהיה הוכחה חד משמעית שההדבקה הייתה בבריכה, אך ציינה כי הבריכות נסגרו במדינות רבות.
היא הדגישה כי "תפקידנו לסגור מוקדי הדבקה לפני ההתפרצות. אחרי התפרצות, כבר יהיה קשה מאוד לעצור את ההתפשטות. ככל שההנחיות יתירו פעילות רבה יותר, עלול להיווצר רושם מוטעה בציבור שהקפדה על ההנחיות אינה תמיד הכרחית. בכל התקהלות קיים פוטנציאל הדבקה".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, הזהיר מ"סכנה חמורה ופיקוח נפש אמיתי שאנו ניצבים בפניו", אך ציין את הצורך "לחיות עם הנגיף, ולמצוא את האיזון הנכון לפתיחת המשק. חלל סגור מסוכן יותר מפתוח. אין סיכון בבריכה עצמה, אם כי הנגיף יכול להפתיע אותנו, אך הסכנה היא בהתקהלות בבריכה. להערכתנו, החולים המאומתים הם רק 10% מאלו שנדבקו. הם רק קצה הקרחון".

הצו זכה לביקורת מחברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה כאחד. מרב מיכאלי (העבודה) אמרה כי "המחיר צריך להיות מידתי והגיוני, והפעולות צריכות לתאום את המטרה", לדברי הילה שי-וזאן (כחול לבן) "אם נמצא שנפל פגם בנתונים – לא נהסס לבטל את הצו", ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) טען כי "הנתונים לא מצדיקים את הסגירה הטוטאלית של החתונות, המסעדות, הברים וחדרי הכושר".

יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר: "ההנחיות סותרות את עצמן, לא-ברורות וחסרות הבחנה בין מקומות סגורים לפתוחים", אנדריי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם) הזהיר כי "חוסר-האמון של הציבור יביא לפתיחה פיראטית של מקומות", וקרא למתווה של מרחק ולא של כמות האנשים. אליהו ברוכי (יהדות התורה) הזהיר מ"שבר אמון שיעלה לנו בחיי-אדם". הח"כים קראו לקבוע נהלים ולסגור מי שאינו עומד בהם, אך לא לבצע סגירה כוללת של ענף.

לדברי קרן שתווי, יו"ר פורום חדרי הכושר ומנכ"לית 'הולמס פלייס', "בענף שומרים על כללי התו הסגול, הושקעו מאות-אלפי שקלים בהתאמה לכללים, ואם יימצא איש צוות אחד ללא מסיכה – הוא ילך הביתה באותו היום. הענף מפרנס 130 אלף משפחות". ניר עוז, איגוד מנהלי בריכות-השחייה, הבהיר כי "בשונה מבתי מלון, בבריכות שחיה וקאנטרי-קלאב, אין התקהלות על שפת הבריכה".

הדיון התפוצץ כאשר חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) דרש להצביע על כל סעיף בנפרד, ולא על כל הצו, למרות שביטול סגירתם של חדרי הכושר והבריכות היה מוסכם על כל הצדדים. ההצבעה נדחתה למחר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!