דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף ללא גבולות

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | נשיא ברזיל הטיל וטו על חוק שמחייב סיוע לקהילות הילידים באמזונס

בולסונארו ספג ביקורת לאחר שהכריז בשבוע שעבר כי הוא נושא את וירוס הקורונה וכי הוא נוטל את התרופה הידרוכלורוקין, בה הוא שם את מבטחו | בצרפת, נהג אוטובוס הוכה למוות לאחר שדרש מנוסעים לעטות מסכה

נשיא ברזיל ז'איר בולסנרו (AP Photo/Eraldo Peres)
נשיא ברזיל ז'איר בולסנרו (AP Photo/Eraldo Peres)
אוריאל לוי

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם. כ-12.9 מיליון בני אדם אובחנו עד כה כנשאי הנגיף, אולם 58% מהם כבר הבריאו מהמחלה. יותר ממחצית מהחולים מרוכזים בארבע מדינות בלבד: ארה"ב, ברזיל, רוסיה והודו.

מניין החולים שאובחנו בארה"ב חצה את רף ה-3.3 מיליון; בברזיל עלה מניין החולים ליותר מ-1.8 מיליון; בהודו אובחנו 854 אלף חולים, וברוסיה 727 אלף. אחריהן ברשימה: פרו, צ'ילה וספרד עם יותר מ-300 אלף חולים מאובחנים בכל אחת. מניין הקורבנות ממגפת הקורונה עומד על כ-568,000 בני אדם, כאשר למעלה ממחציתם בארבע מדינות בלבד: ארה"ב, ברזיל, בריטניה ואיטליה. נתונים אלה דווחו על ידי 213 מדינות וטריטוריות בעולם ופורסמו באתר worldometers.

ברזיל

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו הטיל וטו על חוק שמחייב את הממשל הפדרלי להעניק סיוע לקהילות הילידים באמזונס במסגרת המאבק בקורונה. החוק שאישר הקונגרס דורש מהממשל לספק מי שתייה וחומרי חיטוי לילידים, ולהבטיח שבבתי החולים יהיו עבורם מספיק מיטות אשפוז. "הווטו מונע את המינימום הנדרש עבור הישרדותן של הקהילות הללו", מסרו בארגון הילידים Instituto Socioambiental. "הווטו הזה חושף שהתכנית של הנשיא היא להיות בלי תכנית".

אלא שלבולסנרו יש תכנית והוא דבק בה באדיקות בחודשים האחרונים. בולסונארו הלך את כל הדרך עם התרופה הידרוכלורוקין במאבק בנגיף הקורונה. הוא דחק בממשלתו להפוך את התרופה נגד מלריה לזמינה עבור הציבור, ועודד את אזרחי ברזיל לקחת אותה, הן בתור טיפול מונע והן בתור תרופה נגד קורונה. הוא נפטר בדרך משני שרי בריאות שהתנגדו לגישתו, בזה אחר זה. זאת בעת שגם שר המשפטים שלו התפטר.

עתה, הנשיא הימני הקיצוני מעמיד את המדיניות שלו בפני המבחן האולטימטיבי: ביום שלישי הוא הכריז כי הוא נושא את הווירוס וכי הוא נוטל את התרופה בתור טיפול.

בולסונארו אמר במהלך ריאיון טלוויזיוני כי לקח כבר שתי זריקות ראשונות, בשילוב האנטיביוטיקה אזיתרומיצין, וכי הרגיש טוב יותר כמעט באופן מידי. לדבריו, החרטה היחידה שלו היא שהוא לא לקח את התרופה קודם לכן. "אילו הייתי לוקח אזיתרומיצין כתרופת מנע הייתי עדיין עובד ולא בבידוד", אמר בולסונארו. "אני סומך על אזיתרומיצין, ואתם?".

הנשיא בן ה-65, שביקר בתקיפות את ההוראות להישאר בבתים, התעלם מהצורך במסכות וכינה את הקורונה "שפעת קלה". במקום זאת, הוא שם את מבטחו בהידרוכלורוקין ובכלורוקווין, והפך את התרופות לבסיס שעליו מושתתת המדיניות של ממשלתו מול הקורונה. שתי התרופות משמשות לרוב בטיפול במלריה, כשההידרו משמשת לעתים גם בטיפולים במחלות אוטואימוניות מסוימות.

סוכנות הידיעות רויטרס דווחה כי לפי יותר מעשרה גורמים שונים, בולסונארו קיבל בתחילה השראה מאלילו הפוליטי, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהיה תומך מוקדם בשימוש בהידרוכלורוקין. עם זאת, בולסונארו הרחיק לכת בהרבה מעמיתו האמריקני. בפיקודו, הצבא הגביר באופן דרסטי את ייצור התרופה. משרד הבריאות החדש, שמאוייש כעת על ידי חיילים ונאמנים של בולסונארו, מקדם בהתלהבות את התרופות נגד מלריה. המשרד הרחיב את הגישה לתרופות, ורופאים מהמגזר הציבורי רשאים כעת לרשום אותן כמעט לכל מי שאובחן חיובי לנגיף, ולא רק לחולים ביותר. אפילו נשים הרות וילדים עם בעיות בריאותיות מסוימות רשאים להשתמש בהן.

כמה מדינות אישרו לתת את התרופות לחולי קורונה, וכמה רופאים אף דיווחו על תוצאות מעודדות. עם זאת, המידע שהצטבר מצביע על חוסר יעילותן בעת טיפול במאושפזים. בחודש שעבר, מנהל התרופות והמזון בארצות הברית (FDA), ביטל את אישור החירום שניתן לשימוש בשתי התרופות, וקבע כי לא סביר שהן יעילות לטיפול בנגיף הקורונה.

בברזיל אובחנו עד כה יותר מ-1.84 מיליון חולי קורונה ולפחות 11,335 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

צרפת 

בעיר באיון שבדרום צרפת מת מפצעיו נהג אוטובוס שהוכה לאחר שדרש מהנוסעים לעטות מסכה. הנהג פיליפ מונילו ביקש מארבעה נוסעים בקו 810 לעטות מסכות, כפי שנדרשים כל משתמשי התחבורה הציבורית בצרפת בשל התפרצות הקורונה. על פי הודעת התביעה בעיר, באירוע החריג שהתרחש ב-5 ביולי, הנהג נדחף מהאוטובוס, הוכה קשות בראשו על ידי ארבעה גברים שזוהו ונעצרו. אתמול מת הנהג מפצעיו בבית החולים.

אשתו של הנהג, ורוניק מונילו, נפגשה אתמול (שבת) עם שר הפנים הטרי ז'רלד דרמנין, ואמרה לו כי היא ושלוש בנותיהם "הרוסות" בעקבות התקיפה. "אנחנו חייבים לדפוק על השולחן, כדי שזה לעולם לא יקרה שוב", אמרה. "זה ברברי, לא נורמלי. עלינו לעצור את הטבח הזה".

"נהג האוטובוס הזה רק עשה את עבודתו", אמר שר הפנים שטרם סיים את השבוע הראשון שלו בתפקיד. "הוא יצא מביתו בבוקר ולא חזר, והותיר אלמנה ושלוש יתומות. זהו מעשה מרושע לחלוטין".

בצרפת אובחנו עד כה יותר מ-170,000 חולי קורונה ולפחות 30,000 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!