משחק חדש 'שר המטבעות' – משחק אינטרנטי חדש אשר יצא לאור השבוע ומנסה לחנך צעירים לצרכנות נבונה. מאחורי היוזמה עומדת המועצה לצרכנות. עופר מרום, מנכ"ל המועצה, "המטרה היא לנצל את שעות הפנאי כדי להקנות לילדים מידע פיננסי שיסייע להם להתנהל נכון מבחינה צרכנית בהווה ובעתיד. כמובן בדרך נעימה, ידידותית ומותאמת לגיל המשתמשים".

עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות (צילום: אלבום פרטי)

מדובר במשחק מסלול בצורת עלילון (קומיקס) המדמה מציאות צרכנית ומצבים אליהם הם עשויים להיחשף כצרכנים צעירים. 64 שאלות הפזורות לאורך המסלול ב-16 תחנות בדרך אל "עודוס" דמות של עריץ מסתורי המעודד את התושבים לקנות עוד ועוד ללא הגבלה. השאלות במשחק מתייחסות לסיטואציות שונות ולהתמודדויות צרכניות שונות (השוואת אריזות, מציאת המוצר המשתלם והתחשבות בזולת בקנייה מתקציב משותף).

חמישים אחוז מהקניות ברשת נעשות על ידי צעירים מתחת לגיל 18

היקף הקניות הנרחב ברשת על ידי ילדים, מעלות את הצורך בחינוך לצרכנות נבונה. על פי המועצה לצרכנות למעלה מ-50% מהקניות נעשות באינטרנט – ו-50% אחוז מהן על ידי צעירים וצעירות מתחת לגיל 18.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"גם אחרי גיל 18 נדרשת צרכנות נבונה", אמר מרום, "נער מתגייס ובמשכורת הצבאית הראשונה פוגש בתחנת אוטובוס מישהו שמוכר לו פלאפון ב-36 תשלומים בקרדיט. רוב האנשים לא יודעים שמדובר בריבית רצחנית עם ריבית גבוהה. החבר'ה האלה קנו פה ושם וחילקו בקרדיט ואז הבנק חוסם את החשבון והוצאה לפועל".

לחוסר בחינוך לצרכנות נבונה יש מחירים כבדים.  "ישנה תופעה חמורה שאנחנו רוצים לטפל בה. ישנם למעלה מ-26 אלף תיקים פתוחים בהוצאה לפועל של צעירים מתחת לגיל 24". במועצה לצרכנות מאמינים כי משחק משותף של הורים וילדים ב'שר המטבעות' יאפשר דיאלוג בריא ביניהם.

קייטנה לצרכנות נבונה בזמן הקורונה

הציפייה של המועצה לצרכנות היא שבקיץ למעלה מ-10,000 ילדים ישחקו במשחק ומצפים למעלה מ-20 אלף יכנסו לקייטנה וישלימו את הפעילויות בה.

"הקייטנה היא מעטפת נוספת לחינוך צרכני", אמר מרום, "ימי החופש שנכפו על כולנו מהווים תקופה לחוצה ומשמעותית עבור הכיס שלנו. משפחות רבות מאבדות שליטה על ההוצאות וסופגות פגיעה קשה בהכנסות, דבר שעלול להשפיע כמובן גם בעתיד. הקייטנה שיזמנו 'הופכת את הלימון ללימונדה', במטרה לנצל את שעות הפנאי כדי להקנות לילדים מידע פיננסי שיסייע להם להתנהל נכון מבחינה צרכנית בהווה ובעתיד – כמובן בדרך נעימה, ידידותית ומותאמת לגיל המשתמשים".