דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

פרסום ראשון / הדיונים הופסקו: האוצר לא מקבל את מתווה שר הרווחה להעלאת קצבאות הנכות

עיקר המחלוקת: מענק לנכים קשישים, הגדלת קצבת השירותים המיוחדים והגדלת קצבאות לילדים נכים | ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה

שר האוצר, ישראל כ"ץ, ונציגי ארגוני הנכים בתום פגישה, יוני 2020 (צילום: דוברות מחאת הנכים)
שר האוצר, ישראל כ"ץ, ונציגי ארגוני הנכים בתום פגישה, יוני 2020 (צילום: דוברות מחאת הנכים)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הדיונים בין משרד האוצר למשרד הרווחה בנושא מתווה העלאת קצבאות הנכות הופסקו אתמול (שלישי), לאחר חוסר הסכמה של אגף התקציבים למתווה אותו הציג שר הרווחה, איציק שמולי. הדיונים נערכים לקראת העלאת הקצבאות במסגרת תקציב המדינה הקרוב, עליה התחייב שר האוצר ישראל כ"ץ.

באוצר מתנגדים לשלושה רכיבים במתווה אותו הציג שמולי ביום ראשון השבוע:

  • העלאת הקצבה לנכים שהם אזרחים ותיקים (בהתאם לאובדן כושר ההשתכרות שהיה להם לפני גיל הפרישה) בסכום של 227 שקלים – 379 שקלים, לעומת 190 ש"ח שמציע האוצר – פער של 50 מיליון שקל.
  • הגדלת קצבת השירותים המיוחדים (קצבה המיועדת לאנשים מונשמים) לכלל הזכאים, בסכומים של 300 עד 800 ש"ח בעלות של 123 מיליון ש"ח.
  • הגדלת הקצבה לילדים נכים – מתווה שר הרווחה עומד על 159 עד 726 ש"ח תוספת, ובהצעת האוצר 95 עד 726 ש"ח תוספת – סה"כ פער של כ-51 מיליון שקלים.

הסעיפים שבמחלוקת עומדים על פער של 246 מיליון שקלים, על פי משרד הרווחה.

שר העבודה והרווחה איציק שמולי: ״במשך שנים ציבור הנכים הופקר מאחור ויש לנו הזדמנות נדירה להביא לתיקון היסטורי. אסור שנשאיר מאחור אף קבוצה מוחלשת מתוכם ולכן אני דורש שיעשה צדק גם עם הילדים הנכים, הקשישים הנכים, המונשמים ואנשים עם מוגבלות נפשית, שכלית ואוטיזם. גם שר האוצר וגם אני התחייבנו שנוביל את התיקון הנדרש עוד בתקציב הקרוב ואני משוכנע ביכולתנו להגיע להסכמות. אין בכוונתי להפקיר אף אחת מהאוכלוסיות המוחלשות מאחור, זו האחריות שלי ואני מתכוון לעמוד בה עד תום״

ישראל כ"ץ ואיציק שמולי (צילום: תומר נויברג /פלאש90)
ישראל כ"ץ ואיציק שמולי (צילום: תומר נויברג /פלאש90)

ביום ראשון האחרון פרסם שמולי את הצעתו למתווה העלאת קצבאות הנכות כחלק מהתקציב הקרוב. על פי הצעתו וכפי שמחויב בחוק, קצבת הנכות הכללית תעלה ל-3,700 שקלים עם אישור תקציב המדינה הבא. בהצעתו של שמולי אין התייחסות לחודשים בשנת 2020 שקדמו לאישור התקציב, כלומר הנכים לא יקבלו את הקצבה שמגיעה להם על פי חוק רטרואקטיבית.

סך כל העדכון של הקצבאות לפי ההצעה יהיה 1.908 מיליארד שקלים. בחוק שעבר בתחילת 2018, הוגדר שהעלות הכוללת של העלאת הקצבאות תהיה 4.3 מיליארד שקלים ולכן על פי ההצעה הנוכחית חסרים 300 מיליון שקלים.

השינוי הגדול בהצעתו של שר הרווחה הוא העלאת גובה הדיסריגארד, ההכנסה מעבודה שעד אליה אפשר לעבוד מבלי שהקצבה תקוזז, ל-5,300 שקלים. כיום הדיסריגארד עומד על 3,900 שקלים.

אלכס פרידמן (התמונה באדיבות המצולם)
אלכס פרידמן (התמונה באדיבות המצולם)

אלכס פרידמן,  יו"ר ארגון 'נכה לא חצי בן-אדם', אמר כי "לצערי עדיין יש פערים, חלקם גם במקורות התקציביים שמציע אגף התקציבים באוצר ועלולים לפגוע בהטבות קיימות לנכים. לא נאפשר לזה לקרות. מקווים שרצונו הטוב של שר האוצר ישראל כ"ץ יקבל ביטוי והמשבר ייפתר עוד השבוע".

אייל כהן, מוביל קבוצת 'הנכים הופכים לפנתרים', שלוקח חלק בשיחות בין משרד הרווחה ומשרד האוצר: "לא נפקיר אף חלק מאוכלוסיית הנכים, ומרגע זה נפתח במלחמה חזיתית מול האוצר".

נתי ביאליסטוק כהן, מנכ"ל המרכז לעיוור בישראל: "אם משרד האוצר חושב שגם עכשיו הופקרו מאחור אוכלוסיות שלמות, שנדרשות להעלאת קצבת הנכות בדרך כזו בדרך אחרת, הוא התעכב במאבק קשה מול כל אוכלוסיית הנכים ואנחנו אנשים עם עיוורון לא נשאר כמו שלא נשארנו בעבר מחוץ למעגל המאבק".

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.

אייל כהן (צילום: יונתן בלום)
אייל כהן (צילום: יונתן בלום)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!