דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

השכלה גבוהה / יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות התפטר, תקף את השר אלקין: "קומיסר ההשכלה הגבוהה"

פרופ' רון רובין יסיים את תפקידו במחאה על כוונת השר זאב אלקין שלא להאריך את כהונתה של ממלאת מקום מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה

השר זאב אלקין, צילום ארכיון: יונתן זינדל   פלאש 90
השר זאב אלקין, צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90
דוד טברסקי

נשיא אוניברסיטת חיפה, פרופ' רון רובין, התפטר מתפקידו כיו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), כשהוא מותח ביקורת חריפה על השר להשכלה הגבוהה והמשלימה. לטענת רובין, ההתפטרות באה במחאה על החלטתו של השר, אותו כינה "קומיסר ההשכלה הגבוהה", שלא להאריך את כהונתה של ממלאת מקום מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), מיכל נוימן.

"טורקיה זה כאן", כתב רובין במכתב לסטודנטים ולסגל האקדמי ברחבי הארץ, בו טען כי אלקין מתערב באופן בוטה בעצמאות של האוניברסיטאות. "אנו עדים לניסיונות שיתוק של שומרי הסף האמונים על עתיד המדע במדינת ישראל. מדינת ישראל צועדת, בעיניים עצומות לרווחה, למחוזות חשוכים", כתב.

עוד ציין רובין שההחלטה שלא להאריך את כהונתה של נוימן, לטענתו מסיבות פוליטיות, היא זו שגרמה לו להתפטר כאות מחאה מראשות ור"ה "אני תקווה כי בכך אצית את אש המרד בקרב כל הסגל האקדמי בישראל, ציבור הסטודנטים, וכל אדם במדינת ישראל שעתיד הדמוקרטיה, המדע, המחקר, והחופש לחשוב יקרים לליבו", כתב.

רובין, מבכירי ההיסטוריונים של ארה"ב בישראל,  מכהן כנשיא אוניברסיטת חיפה בעשור האחרון וכיהן כיו"ר ור"ה בשנים האחרונות. בכירים במערכת ההשכלה הגבוהה ציינו כי ניהל מאבקים ממושכים מול שרי החינוך לשעבר נפתלי בנט ורפי פרץ, בין היתר כנגד ההכרה באוניברסיטת אריאל והקמת הפקולטה לרפואה בתחום הקמפוס. רובין טען בזמנו להתערבויות פוליטיות בתהליכי קבלת ההחלטות בתחום ההשכלה הגבוהה, ובין היתר התנגד למינוי של חבר סגל מאוניברסיטת אריאל למועצת המל"ג.

לאחרונה, מתח ועד ראשי האוניברסיטאות ביקורת על השר אלקין, בעקבות החלטתו שלא לאפשר את קיום מבחני גמר הסמסטר, בכלל הקמפוסים בארץ באופן גורף. לטענתן ור"ה, ההחלטה החד צדדית של השר, והעובדה שמנע כינוס של המל"ג לדיון על מתווה מוסכם בנושא, היוו חתירה  תחת עצמאותן וסמכותן של האוניברסיטאות.

נוימן, ששימשה בשנים האחרונות כסמנכ"לית לעניינים אקדמיים ומזכירת המל"ג, מונתה כממאלאת מקום המנכ"לית ב-2019. מנכ"ל חדש היה אמור להחליף אותה באופן קבוע, אך מכיוון שהשר לא מינה עדיין ועדה לנושא, המל"ג יפעל ללא מנכ"ל החל משבוע הבא.

מהמל"ג נמסר שתפקידה של נוימן אמור היה להסתיים, אך השר בחר שלא האריך אותו. עוד הוסיפו שנוימן היא עובדת מוערכת בגופים האקדמיים והממשלתיים, שמינויה התקבל בחיוב בקרב חברי הוועדה לתכנון ותקציב של המועצה וראשי המוסדות להשכלה גבוהה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!