דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה בעולם

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | המלך עבדאללה: ירדן בלמה את הנגיף, מעתה נתמקד בשיקום הכלכלה

הממלכה שילמה מחיר כלכלי כבד על הסגר המחמיר שהטילה מתחילת המשבר | דרום אפריקה חידשה את האיסור על מכירת אלכוהול, על מנת להקל על העומס בבתי החולים | פלורידה רשמה שיא לאומי במספר החולים החדשים ביממה

עבדאללה מלך ירדן. ארכיון (צילום: Alexandros Michailidis / Shutterstock.com)
עבדאללה מלך ירדן. ארכיון (צילום: Alexandros Michailidis / Shutterstock.com)
אוריאל לוי

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם. למעלה מ-13.3 מיליון בני אדם אובחנו עד כה כנשאי הנגיף, אולם 58% מהם כבר הבריאו מהמחלה. יותר ממחצית מהחולים מרוכזים בארבע מדינות בלבד: ארה"ב, ברזיל, רוסיה והודו.

מניין החולים שאובחנו בארה"ב חצה את רף ה-3.5 מיליון; בברזיל עלה מניין החולים ליותר מ-1.8 מיליון; בהודו אובחנו למעלה מ-930 אלף חולים, וברוסיה למעלה מ-730 אלף. אחריהן ברשימה: פרו, צ'ילה וספרד עם יותר מ-300 אלף חולים מאובחנים בכל אחת.

מניין הקורבנות ממגפת הקורונה עומד על כ-580 אלף בני אדם, כאשר למעלה ממחציתם בארבע מדינות בלבד: ארה"ב, ברזיל, בריטניה ומקסיקו. מספר הקורבנות בנפש ב-21 מדינות גבוהה ממספר הקרבנות בסין, בה נרשמו יותר מ-95% מהקרבנות לפני ארבעה חודשים בלבד. נתונים אלה דווחו על ידי 213 מדינות וטריטוריות בעולם ופורסמו באתר worldometers.

דרום אפריקה

הנשיא סיריל רמפוזה הודיע אתמול (שלישי) על חידוש העוצר הלילי והאיסור על מכירת אלכוהול במדינה, בעקבות זינוק במספר הנדבקים בקורונה והחשש שמערכת הבריאות תקרוס.

רמפוזה הזהיר ש"סופת הקורונה" בדרום אפריקה היא "קשה והרסנית יותר מכל דבר שהכרנו, ומותחת את המשאבים ואת הנחישות שלנו עד לקצה גבול היכולת". הוא הסביר שההחלטה לאסור על מכירת אלכוהול תקל על העומסים בבתי החולים, ואמר שהמדינה צריכה "להציל כל מיטה".

"כשאנחנו נמצאים בדרך לשיא במספר הנדבקים", הסביר, "חשוב שלא נטריד את המרפאות ואת בתי החולים עם פציעות שקשורות לאלכוהול ושאותן ניתן למנוע. ברור שחידוש מכירת האלכוהול הוביל ללחץ משמעותי בבתי החולים, כולל ביחידות הטראומה ובמחלקות לטיפול נמרץ, כתוצאה מתאונות דרכים, אלימות וטראומה שנגרמת מאלכוהול. לכן החלטנו שכדי לשמור על הקיבולת בבתי החולים מכירה, חלוקה והפצה של אלכוהול תהיה אסורה".

הומלס מחוץ לחנות למכירת אלכוהול בקייפטאון, דרום אפריקה, בה הוטל איסור על מכירת אלכוהול בשל מגפת הקורונה. (צילום: AP Photo/Nardus Engelbrecht)
הומלס מחוץ לחנות למכירת אלכוהול בקייפטאון, דרום אפריקה, בה הוטל איסור על מכירת אלכוהול בשל מגפת הקורונה. (צילום: AP Photo/Nardus Engelbrecht)

הפעם הראשונה בה נאסרה מכירת אלכוהול במדינה הייתה בחודש מרץ, אז הטילה הממשלה סגר שנחשב לאחד המחמירים בעולם. מאז הודיעה המדינה על הקלה בהגבלות כדי לא לגרום נזק קשה לכלכלה. האיסור על מכירת אלכוהול בוטל ב-1 ביוני.

רמפוזה ציין שממשלתו מגבירה את הסיוע למערכת הבריאות, שמתקשה להתמודד עם המשבר. הנשיא אמר שהמערכת סובלת ממחסור בכוח אדם וזקוקה לעוד 12 אלף רופאים ואנשי צוות לפחות.  בבתי החולים בדרום אפריקה יש 28 אלף מיטות מיועדות לחולי קורונה.

הנשיא אמר שבכירים במערכת הבריאות בדרום אפריקה הזהירו ממחסור במיטות בבתי החולים. לדבריו בכמה מקומות לא הסכימו לקלוט חולי קורונה. "שמענו על מקרים שבהם אנשים נדחו מהמרכזים הרפואיים בגלל מחסור במיטות או באספקה חיונית. זה מדאיג מאוד".

בדרום אפריקה אובחנו עד כה 287,796 חולי קורונה ולפחות 4,172 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.​

ירדן

המלך עבדאללה השני אמר ביום ראשון האחרון כי הממלכה הצליחה לבלום את הנגיף, ומעתה תתמקד בשיקום הכלכלה. "התמודדנו בהצלחה עם נגיף הקורונה, והיום הוא תחת שליטה בירדן", אמר המלך בפגישה עם נכבדים מארצו, "אבל כמו כל מדינה בעולם שילמנו מחיר כלכלי, והגיע הזמן להתמקד במצב הכלכלי". לפי תמלול הפגישה שפרסם הארמון, הוסיף המלך כי ירדן "תצא מחוזקת יותר (מהמשבר) בהשוואה למדינות אחרות באזור", אם כי לא פירט אילו.

כדי להיאבק בנגיף, ממשלת ירדן הטילה בשלבים המוקדמים של המגפה עוצר נוקשה, שבאכיפתו סייעו רחפנים. רק בתחילת יוני היא החלה להקל בהגבלות החמורות.

רשויות המדינה אוכפות גם כללי ריחוק חברתי, הורו על עטיית מסכות ברוב המקומות הציבוריים ודורשות מנוסעים שחוזרים מחו"ל לענוד צמידים אלקטרוניים, שמאפשרים לשלטונות לוודא שהם מקיימים את הוראות הבידוד.

הנגיף פגע קשות בכלכלתה של ירדן, וברבעון הראשון של 2020 הגיע שיעור האבטלה בממלכה ל-19.3%. את הפגיעה הקשה ביותר ספג ענף התיירות. בכל שנה מארחת הממלכה כחמישה מיליון תיירים, שמביאים עמם כחמישה מיליארד דולר. לפני פרוץ המגפה העסיק הענף כ-100 אלף עובדים.

השבתת הטיסות ברחבי העולם פגעה גם בענף התיירות הבריאותית. כרבע מיליון איש מגיעים מדי שנה לירדן לצורך קבלת טיפול רפואי, ענף שמכניס למדינה 1.5 מיליארד דולר בשנה. בחודש שעבר הודיעו הרשויות שזרים יוכלו להגיע לירדן לטיפולים בבתי חולים פרטיים.

בירדן אובחנו עד כה 1,198 חולי קורונה ולפחות עשרה מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

ארה"ב

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט במהירות במדינות רבות, במיוחד בדרום. הרשויות בפלורידה דיווחו אתמול על 15,299 מאובחנים חדשים, שיא יומי עבור כל מדינה בארה"ב מאז פרוץ המגפה. השיא הקודם, 12,847, נרשם ב-10 באפריל בניו יורק, שאז הייתה מוקד ההתפרצות החמור ביותר בארה"ב.

אחרי סגר מחמיר, הודיעו הרשויות בניו יורק כי, לראשונה מזה כמה חודשים ביום שבת האחרון לא נרשמו מקרי מוות מקורונה בשטח העיר.

לפי  ה'ניו יורק טיימס', ממוצע המתים היומי ברחבי ארה"ב עומד כעת על 700, עלייה לעומת 471 בתחילת יולי, אך עדיין רחוק מאוד מהשיא של יותר מ-2,000 מתים בכל יום באמצע אפריל.

מומחי בריאות מעריכים כי מספרי המתים ימשיכו לעלות בשבועות הקרובים, אך חלקם סבורים כי הם לא יגיעו לנתונים הדרמטיים שנראו בגל ההתפרצות הקודם. להערכה זו מספר סיבות, בהן הרחבת היקף הבדיקות ושיפור בטיפולים הניתנים לחולים.

מושל קליפורניה גווין ניוסם (AP Photo/Hector Amezcua, Pool)
מושל קליפורניה גווין ניוסם (AP Photo/Hector Amezcua, Pool)

בקליפורניה, שרק לפני חודש זכתה לשבחים על תגובתה האפקטיבית להתפרצות המגפה, הוחזרו אתמול מגבלות משמעותיות. מושל המדינה גווין ניוסם הודיע על סגירת מוסדות דת, מסעדות, ברים, מרכזי בילוי ובתי עסק ב-31 המחוזות המאוכלסים ביותר  במדינה. ההודעה באה פחות משבוע לאחר שהורה על פתיחת מסעדות וברים. "הווירוס לא הולך לשום מקום", אמר ניוסם, "אנחנו חייבים להבין שהוא יישאר איתנו עד שתימצא תרופה".

בארה"ב אובחנו עד כה 3,505,463 חולי קורונה, ולפחות 138,661 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!