דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה / רשות החשמל: הושלם הליך תחרותי לשדות סולריים בהספק של 168 מגהואט

שילוב האגירה תאפשר הפקת פי 2-2.5 יותר חשמל באותו שטח, בזכות פיזור ההזרמה לרשת על יותר שעות | העלות: כ-20 אגורות לקוט"ש, נמוך משמעותית מתחנות כוח הפועלות על גז

חוות סוללות ליטיום לאגירת חשמל של טסלה (צילום: shutterstock)
חוות סוללות ליטיום לאגירת חשמל של טסלה (צילום: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל הודיעה היום (שלישי) על תוצאות הליך תחרותי לאספקת חשמל על בסיס שדות סולריים משולבי אגירת חשמל. בהליך השתתפו 15 חברות שהגישו למעלה מ-45 הצעות. הרשות קיבלה 11 הצעות של החברות דוראל אנרגיה, אלומי קפיטל ואנלייט, בהספק מצטבר של 168 מגהואט.

מחיר החשמל שישולם לזוכים בהליך הוא 19.9 אגורות לקילואט לשעה (קוט"ש). להשוואה, ייצור חשמל מגז עולה כ-27 אגורות בתחנת כוח יעילה מסוג מחזור משולב (בה הפליטות מטורבינות גז מניעות טורבינות קיטור), וקרוב ל-50 אגורות בתחנת כוח הפועלת בזמני ביקוש שיא (פיקרית).

מהפכת האגירה תשנה את משק החשמל

עד כה, חלק משמעותי מהתועלת הסביבתית והכלכלית של ייצור חשמל סולרי שאינו מזהם, "נגזלה" בשל ההכרח לגבות מערכות אלו בייצור חשמל בגז, ובייחוד בתחנות כוח פיקריות, לא יעילות ומרובות זיהום. השימוש בתוספת אגירה למספר שעות צפויה לחסוך חלק ניכר מהכרח זה, ולאפשר ייצור חשמל נקי וזול באופן מוחלט. יתרונות האגירה לא מסתכמים בכך, אלא גם ביכולת לייצר הרבה יותר חשמל.

כך למשל, אם חברת החשמל מקצה גודל חיבור נתון ליזם סולרי, הוא יאלץ לנצלו רק חלקית, או "להשליך" חשמל בשל השינויים הגדולים בעקומת הייצור הנקבעים לפי עוצמת קרינת השמש הפוגעת בפנלים הסולריים.

השימוש באגירה מאפשר לנצל את גודל החיבור למקסימום בצהריים, ולהעביר את החשמל העודף להטענת סוללות לאגירה, שיפרקו את החשמל האגור בשעות הערב, כאשר קיבולת הרשת פנויה.

לא מדובר רק בחיסכון במשאבי רשת לחברת החשמל, אלא גם במתן האפשרות ליזם לייצר פי 2.5-2 יותר חשמל. כך, חברת אנלייט הודיעה היום לבורסה כי זכייה מצטברת של 48 מגהואט במונחי רשת החשמל (AC) תאפשר לחברה להקים כוח ייצור של כ-130 מגהואט במונחי השדה הסולרי (DC), בזכות יכולת האגירה.

לאגירה בסוללות יתרונות נוספים כמו מהירות תגובה כמעט מידית, שמאפשרת שמירה על איכות חשמל טובה יותר בתחומי יציבות המתח ויציבות התדר כאשר הן בשימוש.

רוצים 3,000 מגהוואט בעשור, אך מתחילים בקטן

בהתאם לתנאי ההליך, יידרשו הזוכים להקים, בתוך שנתיים וחצי, מתקן לייצור חשמל סולרי ומתקן אגירה  בהיקף של ארבע שעות אגירה לפחות.  בכוונת רשות החשמל לפרסם הליכים דומים נוספים בעתיד הקרוב, וכן לתת מענה אסדרתי לסוגים שונים של אגירה.

בתחילת יוני הודיע שר האנרגיה, יובל שטייניץ, על תכנית מהפכנית, הכוללת התקנת 13,500 מגהואט של הספק מותקן באנרגיות מתחדשות תוך עשור, לצד הוספת 2,700 מגהואט הספק מותקן של מתקני אגירה.

מתוך מצגת משרד אנרגיה
מתוך מצגת משרד אנרגיה

 

 

בינתיים נראה כי המשרד מתמהמה ועוסק רק במערכות אגירה קטנות. רק אתמול אמר מנכ"ל המשרד אודי אדירי, בישיבת הוועדה לתשתיות לאומיות, כי "בעולם אין עדיין כמויות אגירה בסוללות, אלא דברים אנקדוטליים". בפועל, האנקדוטות הללו מתגברות מצטברות.

אוסטרליה אישרה הקמת שדה של 720 מגהואט, עם אגירה בכמות של 400 מגהואט לשעה. בסין, אחסון החשמל צמח ב-8,000 מגהואט בשנתיים, מתוכם 1,450 בסוללות. אמנם, דחיית מרבית ההתקנות לסוף העשור תאפשר יותר הפקת לקחים ומחירים נמוכים יותר בעתיד, אך הקדמת ההתקנה תאפשר להקטין ייצור חשמל מזהם מהר יותר ולהקטין תחלואה כתוצאה מכך.

"תוצאות המכרז היום הן הוכחה שיש לבנות כל כושר ייצור חדש אך ורק מסולרי ואגירה ", אמר ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל מחקר ואסטרטגיה בגרינפיס ישראל.

לדבריו, "יש לעצור מיד את עשרות התוכניות להקמת תחנת כוח ותשתיות גז. מדובר באירוע מכונן ועל בסיסו ניתן לקבל שורה של החלטות שיעצבו את המשק הישראלי ואף יסייעו לו לצלוח את המשבר הכלכלי, הבריאותי והסביבתי החריף בו אנו נמצאים. למרבה הצער משרד האנרגיה חושב גז, גז ועוד גז ומשקיע בזה את עיקר משאביו. כל השקעה נוספת בדלקים הפוסיליים תהיה איוולת סביבתית, בריאותית, תכנונית וכלכלית חמורה אותה יש לגנוז".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!