דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

טור אורח / את קרויף ברצלונה חבה לדמוקרטיה, אבל את אנסו פאטי היא חבה לסוציאליזם

הכוכב החדש של ברצלונה, רק בן ה-17 וכבר חלק משמעותי באחת הקבוצות הטובות בעולם, עם 7 שערים העונה | סיפור ההצלחה התחיל בראש עיר מעיירה קטנה, שמצא אדם ישן על מדרכה, נתן לו עבודה, ואפשרות לחיים טובים

אנסו פאטי במדי ברצלונה, במשחק נגד בטיס (Photo by David S. Bustamante/Soccrates/Getty Images)
אנסו פאטי במדי ברצלונה, במשחק נגד בטיס (Photo by David S. Bustamante/Soccrates/Getty Images)
יונתן ריבק

העונה הנוכחית של ברצולנה, גם לולא הייתה נקטעת בעקבות פגרת הקורונה, איננה מוצלחת, בלשון המעטה. מירוץ האליפות ככל הנראה הסתיים, ואלא אם ריאל מדריד תיכשל באופן חסר תקדים במשחקים שנותרו לה, היא תוכתר כאלופה.

נקודות האור הבודדות בעונתה של ברצלונה, הן פריצתם של שני שחקני נוער נהדרים לקבוצה הראשונה: ריקי פוץ' ואנסו פאטי. פוץ', הקשר הצעיר (20) מעלה בקרב אוהדי בארסה ערגונות לאינייסטה, והוא מגלם את הסיפור הברצלונאי המושלם: ילד מוכשר שגדל באקדמיה המקומית, קטן וזריז, בעל טכניקה גבוהה ואינטליגנציית משחק קרוייפיסטית.

ליונל מסי (משמאל) חוגג עם אנסו פאטי וריקי פוץ', במשחקה של ברצלונה מול גרנדה. 19 בינואר, 2020. (AP Photo/Joan Monfort)
ליונל מסי (משמאל) חוגג עם אנסו פאטי וריקי פוץ', במשחקה של ברצלונה מול גרנדה. 19 בינואר, 2020. (AP Photo/Joan Monfort)

אבל סיפורו של פאטי הוא אחר לחלוטין, ויש בו רומנטיקה סוציאליסטית שגם בה יש הדהוד למורשת הברצלונאית, ותפקידה ההיסטורי במאבקים הלאומיים והמעמדיים של ספרד המודרנית.

את יוהאן קרויף, בארסה חבה לדמוקרטיה, שכן הוא בחר בה על פני מדריד מפני שלא היה מוכן לשחק במועדון המזוהה עם משטר פאשיסטי. אבל את אנסו פאטי בארסה חבה לסוציאליזם, ובדרך ישירה הרבה יותר.

כשאנסו עוד היה בבטן אימו, עזב בורי פאטי, אביו, את גינאה-ביסאו לפורטוגל, בחיפוש אחר חיים טובים יותר למשפחתו. בורי, היה גם הוא כדורגלן, אך לא הצליח למצוא בפורטוגל מועדון שישלם לו משכורת שתספיק לו להטיס את משפחתו לפורטוגל ולכלכל אותם.

בחיפושיו הנואשים בפורטוגל, שמע בורי שמועות על עיירה משונה באנדלוסיה, ספרד, בה ראש העיר עוזר למהגרים. בעקבות שמועות אלה נסע בורי פאטי אל העיר מארינלדה, בטרמפים, ובכסף שקושש מזרים. אל מארינלדה הגיע בלילה, מרושש, הוא פרש שמיכה אשר נשא עמו בתיק, והלך לישון על המדרכה. האיש שהעיר אותו בבוקר, הוא חואן מנואל סאנצ'ס גורדילו, ראש העיר של מארינלדה מאז 1979.

בית העירייה בעיר מארינלדה בספרד, מעוטר בדיוקן של של צ'ה גווארה (ללא קרדיט)
בית העירייה בעיר מארינלדה בספרד, מעוטר בדיוקן של של צ'ה גווארה (ללא קרדיט)

מארינלדה היא עיירה קטנה בת 3,000 תושבים, המתוארת בספרד כ'גן עדן קומוניסטי'. כל התושבים במארינלדה מקבלים שכר שווה, בלי קשר למלאכתם. הבתים במארינלדה נבנים באופן מרוכז, בכולם 3 חדרי שינה ופאטיו, וכולם עולים 100 יורו לחודש להשכרה. (חפשו בארץ בית על הקרקע עם 3 חדרים ב-400 ש"ח לחודש…). בנוסף לכך, מארינלדה מקבלת אליה חברים חדשים. גורדילו בעצמו עוזר לספרדים ומהגרים רבים המגיעים לעיירה, למצוא עבודה, בית, ולחברם לקהילה.

וכך היה גם עם בורי פאטי. אחרי שהעיר אותו משנתו על המדרכה, הזמין אותו גורדילו לסיבוב בעיירה. בורי פאטי סיפר לו על חייו ועל משפחתו, וגורדילו נתן לו עבודה בתור הנהג האישי שלו.

בנוסף, הוא שילם עבור הבאתם של אשתו ושלושת ילדיו, בינהם אנסו בן השש. מיד עם הגעתו היה ברור שאנסו הוא כשרון כדורגל עצום. גורדילו עצמו מספר שאף אחד מילדי העיירה לא יכל לקחת ממנו את הכדור, גם לא הנערים הבוגרים.

יום אחד חזר בורי הביתה וראה עשרות ילדים מתאספים מול ביתו. הם סיפרו לו שאנסו שיחק בעיירה השכנה הררה, ושנציגים של סביליה רוצים להחתים אותו ובאו איתו לביתם.

והשאר היסטוריה, כזו שרק התחילה להיכתב. פאטי בן ה-17 מציג איכויות של כוכב גדול. את הזדמנויות שהוא קיבל הוא לקח בשתי הידיים. העונה טרם הסתיימה ולפאטי, הכובש הצעיר ביותר בהיסטוריה של ברצלונה, יש 7 שערים ובישול.

הסיפור של אנסו פאטי רק מתחיל להיכתב, אבל אוהדי בארסה לעד יהיו אסירי תודה לראש עיר יוצא דופן, שמצא אדם ישן על מדרכה, הביא את משפחתו, נתן לו עבודה, ואפשרות לחיים טובים; ולעיירה סוציאליסטית קטנה, שסיפורים אודותיה משכו אנשים נואשים וחולמים, ואפשרו להם לזרוח.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!