דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

מאבק בתאונות העבודה / כתב אישום נגד בעלי חברת זיקוקים בגין תאונה בה נהרגו שני עובדים

עמיר הוד, ויקטור זיגדון ושמואל בדש, מואשמים בהמתה בקלות דעת, מעשה פזיזות ורשלנות ואחסנת חומרים מסוכנים שלא כחוק | במרץ 2017 אירע פיצוץ במחסן זיקוקים בבעלותם, שפעל בניגוד לחוק, בו נהרגו אמיר תקרורי (24) ואנס עאבד (17)

זירת הפיצוץ במחסן הזיקוקים במושב פורת בו נהרגו שני עובדים. (צילום: דוברות זק"א)
זירת הפיצוץ במחסן הזיקוקים במושב פורת בו נהרגו שני עובדים. (צילום: דוברות זק"א)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כתב אישום הוגש כנגד מנהל חברת זיקוקים, ושניים מעובדיו, בגין תאונה שגרמה למותם של העובדים אמיר תקרורי ז"ל ואנס עאבד ז"ל, שהיה במותו רק בן 17, בחודש מרץ 2017. כתב האישום מייחס לשלושה עבירות של המתה בקלות דעת, מעשה פזיזות ורשלנות ואחסנת חומרים מסוכנים שלא כחוק. מנהל החברה לבדו מואשם גם בהפעלת מחסן ללא רישיון עסק.

הנאשמים הם עמיר הוד, בעליה של חברת 'אומגה לביא בע"מ', בעלת רישיון לייבוא זיקוקים לישראל, וכן ויקטור זגדון ששימש כסגנו וכמנהל אירועים מטעמו, ושמואל בדש ששימש כנהג האחראי לשינוע זיקוקים וכמפעיל זיקוקים באירועים.

על פי כתב האישום, נהגה החברה לשכור את שירותיו של תקרורי, מדי שנה, מספר חודשים לפני יום העצמאות, על מנת שיעזור לשלושת הנאשמים בעבודות שונות בבונקר ששכרה החברה בתמנע לצורך אחזקת הזיקוקים, וכן במחסן שהקימו ביישוב פורת – שלא נבנה  כבונקר המיועד לאחסנת חומרי נפץ, כנדרש לפי חוק. לאורך השנים, נהג תקרורי להביא עימו עובדים ארעיים נוספים שיעבדו עימם בימים מסוימים, ושלאחר ביצוע העבודה היו מקבלים שכרם מהוד.

האסון אירע ב-14 במרץ 2017, אז עבדו תקרורי ושני עובדים ארעיים, שניהם קטינים בני 17 ו-16, שהועסקו בניגוד לחוק במחסן במושב פורת. השלושה עסקו בסידור פריטים פירוטכניים שונים. לאחר שתקרורי הסביר לקטינים את נהלי הבטיחות במקום, נטל מהם מצת וסיגריה ואחסן אותם במקום אחר. אולם, בשעה 10:30 בבוקר, התלקחו חלק מהזיקוקים שאוחסנו במחסן והחלו לבעור ולהתעופף ולהעלות עשן רב. תכולת המחסן התפוצצה בעוצמה.

רגעים ספורים קודם לכן הצליח לברוח אחד הקטינים, שעל פי כתב האישום, הוטח בעוצמה אל מחוץ למחסן ואיבד את הכרתו. תקרורי, והקטין הנוסף אנס, לא הצליחו לברוח בשל הציוד הרב שחסם את דרכם – ונהרגו בפיצוץ.

לטענת הפרקליטות, רגעים ספורים לפני הפיצוץ, הגיעו למקום גם זגדון והוד עצמם. זגדון הצליח לברוח רגעים להימלט, אך הוד הוטח בעצמו בעוצמה את מחוץ למשרד שבו היה המחסן, איבד את הכרתו, סבל מכוויות ופונה לבית החולים במצב קשה, שם אושפז מספר שבועות.

כתב האישום מציין כי המחסן בו אירעה התאונה, שהכיל זיקוקים מסוגים שונים במשקל כולל של מאות קילוגרמים, פעל ללא רישיון עסק, ולא נבנה כבונקר המיועד לאחזקת חומרי נפץ. כתב האישום מציין כי הוד נמנע במכוון מלבקש רישיון עסק למחסן, בין היתר מהרשות המקומית ומכבי האש, מתוך חשש כי אלו יבחינו בזיקוקים שמאוחסנים בו.

עוד מציין כתב האישום כי המחסן הכיל, בסמוך לזיקוקים, גם חבית ובה 200 ליטרים חומר דליק המשמש להפעלת מכונות אש באירועים שונים, הטעון 'אישור רעלים' מהמשרד להגנת הסביבה, בשל דליקותו הרבה. גם החבית הוחזקה ללא האישור הנדרש, ובלי כל אמצעי בטיחות. כתב האישום מציין גם כי לא הייתה זו הפעם הראשונה בה הועסקו קטינים בחברה, וכי הדבר נעשה גם בשנים קודמות 'כדבר שבשגרה'.

לאחר התאונה, איתרה משטרת ישראל מכולה נוספת, במשק אחר במושב פורת, בה אחסנו על פי כתב האישום שלושת הנאשמים למעלה מ-45 אלף זיקוקים ופריטי פירוטכניקה דליקים אחרים, במשקל כולל של כ-12 טון. זאת על אף שגם מכולה זו, כמובן, לא נבנתה כבונקר ייעודי לאחסנת חומרי נפץ כחוק.

אמיר תקרורי ז"ל נהרג בגיל 24, ימים ספורים לפני חתונתו. אביו של אנס עאבד ז"ל  בן ה-17 אמר אחרי התאונה לתקשורת, כי כלל לא ידע שבנו עובד בעבודה מסוכנת במחסן זיקוקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!