דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / הרשויות שמעו על מתווה שר החינוך לשנת הלימודים הבאה בתקשורת וינסו להיערך בזמן, ההורים מבקרים

יו״ר איגוד מנהלי המחלקות לחינוך ברשויות המקומיות: ״עוד לא ברור מה עושים״ | הנהגת ההורים: ״ההתבססות על למידה מרחוק לא מייצרת מרחב למידה משמעותי״ | מטה המאבק לחינוך חם: ״פערים טכנולוגיים ניכרים בין תלמידים״

חזרה ללימודים אחרי הסגר. ״נערכים לשנת תשפ״א״ (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
חזרה ללימודים אחרי הסגר. ״נערכים לשנת תשפ״א״ (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
דוד טברסקי

שר החינוך פרסם את מתווה החזרה ללימודים בספטמבר. על פי המתווה, שנת הלימודים תיפתח במתכונת ״מניעתית״, כאשר הגנים וכיתות א׳ עד ג׳ יפעלו במסגרת מלאה בימים ראשון עד חמישי, קבוצות הלמידה בגילאים האלה לא יכללו יותר מ-18 תלמידים, ויושם דגש על לימודי חשבון ושפה. תלמידי חטיבות הביניים והעל יסודיים ילמדו מרחוק, והכוונה שיגיעו לפחות יום אחד בשבוע לבית הספר.

רוב הרשויות בישראל קיבלו את הבשורה על המתווה הנוכחי יחד עם ההצהרות לתקשורת, כך שרק בשבועות הקרובים יוכלו להיערך לביצועו. הרשויות יידרשו לגיוס כוח אדם משמעותי – החל ממורים שיצאו בשנים האחרונות לפנסיה ועד להכנסת בנות שירות ומורות חיילות ללמד בכיתות.

גן צדק בקרית ים (צילום: משרד החינוך)
גן צדק בקרית ים (צילום: משרד החינוך)

״אנחנו מכבדים את השר וההחלטות, אבל נכון לכרגע עוד לא ברור עוד מה עושים״ אומר ל׳דבר׳ אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי המחלקות לחינוך ברשויות המקומיות. בחודש האחרון קמינסקי והרשויות הצליחו להיערך להפעלת בתי הספר של החופש הגדול בפרק זמן קצר של 8 ימים, לאחר הטיפול הרשלני של משרד החינוך בסיום שנת הלימודים.

קמינסקי אומר ״מדובר בתכנית מורכבת מאוד. לא מדובר בקייטנות אלא בשינוי של כלל מערכת החינוך בישראל. אבל בפרק זמן של חודש וחצי נוכל להרים אותה״.

לדבריו, תכנון ויישום המתווה לא יהיה אחיד בכל הארץ – לא מבחינת גיוס כוח אדם, ולא מבחינת אופן חלוקת בתי הספר. יחד עם זאת, הוא אינו צופה בעיות מיוחדות בגיוס צוותי הוראה "אני לא מבקר פה את השר או ההחלטות שהתקבלו – אבל אנחנו נצטרך לראות ברמה האופרטיבית מה עומד לרשותנו".

שר החינוך יואב גלנט (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)
שר החינוך יואב גלנט (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

קמינסקי מציין שלמרות התחושה המזמינה של אפשרויות למתווים אלטרנטיביים, אין באמת ביכולתן של הרשויות להכפיף ברגע אחד מבנים שלא נועדו לחינוך לטובת ילדי הגנים והתלמידים ״למתנ״ס אין תקנים בטיחותיים להפעיל גנים, וזאת בנוסף לזה שלהפעלה כזו נדרש כוח אדם כפול. אנחנו נעשה את המקסימום באמצעים שיתאפשרו לנו, ובמיוחד בגנים ובכיתות א' ו-ב' כדי שאפשר יהיה לשחרר את המשק״.

״היעדר ראייה למרחוק״

בהנהגת ההורים מבקרים את התכנית, "מתווה משרד החינוך מצביע בעיקר על היעדר ראייה למרחוק, ירידה לפרטים והכרת השטח בקרב מתכנינו". ההורים מותחים ביקורת על מערך הלמידה מרחוק לאורך כל תקופת ההשבתה של מערכת החינוך, בגלל המוגבלות המובנת שלה ללמידה משמעותית. "פתרונות יצירתיים יש בשפע: למידה ממוקדת במקצועות הליבה, למידה בקבוצות קטנות מפולחות לפי רמות למידה במשמרות".

ההורים חוששים לכך ששנת הלימודים הקרובה תראה במתכונת דומה לזו שהיתה בסגר, ולטענתם לא הצליחה לייצר מרחב למידה משמעותי ויעיל.

פערים טכנולוגיים

גם ב״מטה המאבק לחינוך חם״, הנאבקים מזה שנים לביטול תשלומי ההורים, העבירו ביקורת על התכנית שלטענתם לא מתחשבת בפערים הטכנולוגיים בין התלמידים, ובכלל ההוצאות הכספיות הנלוות לשם ציוד התלמידים במחשבים וטלפונים.

"למידה מרחוק כשיש אלפי תלמידים ללא מחשב זו תוצאה של ניתוק מוחלט מהמציאות ומהעם". אמר פיצ'י דובינר, מראשי מטה המאבק. למרות שמשרד החינוך הקצה משאבים להצטיידות טכנולוגית למעל ל-1,500 בתי ספר – כדי לאפשר תשתיות הולמות ללמידה מרחוק – במטה טוענים שהמשרד לא יצליח להעמיד את המערך בזמן, וללא אלטרנטיבה לא-מקוונת הוא יגזור את המשך העמקת הפערים בחברה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!