דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עבודה / תכנית התאחדות הקבלנים: לתגמל חברות שיצטיינו בבטיחות

התכנית החדשה מציעה לתגמל חברות שיבנו ויפעילו באופן וולנטרי מערכות מתקדמות לניהול בטיחות | איל בן ראובן: "אני מאמין שגם הציבור יראה בכוכבים מדד של איכות ברכישה של דיור"

הכשרה לחברות בניה במסגרת 'תכנית הכוכבים' (צילום באדיבות: התאחדות הקבלנים בוני הארץ)
הכשרה לחברות בניה במסגרת 'תכנית הכוכבים' (צילום באדיבות: התאחדות הקבלנים בוני הארץ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות הקבלנים בוני הארץ משיקה את 'תכנית כוכבי הבטיחות' לחברות הבניה. "המטרה היא שחברות שיפגינו מצויינות בבטיחות – יתוגמלו" הסביר איל בן ראובן יו"ר מטה הבטיחות המשותף של ההתאחדות וההסתדרות.

בדומה לקונספט של 'כוכבי מישלן' במסעדות, מציעה התכנית להעניק תעודות לחברות שיבנו ויפעילו באופן וולנטרי מערכות מתקדמות לניהול בטיחות והטמעת תרבות בטיחותית. החברות שיבחרו להשתתף בתכנית יעברו הכשרה ובדיקה שיבוצעו על ידי מטה הבטיחות

יו"ר מטה הבטיחות המשותף של ההתאחדות וההסתדרות, איל בן ראובן (תמונה באדיבות המצולם)
יו"ר מטה הבטיחות המשותף של ההתאחדות וההסתדרות, איל בן ראובן (תמונה באדיבות המצולם)

"אנחנו היום בדיונים עם מזמיני העבודות הגדולים במגזר הציבורי, במטרה שייתנו עדיפות לחברות המחזיקות בכוכבי הבטיחות – הממשלה, משרד הביטחון, נתיבי ישראל והרכבת" אמר בן ראובן ל'דבר'. "אני מאמין שגם הציבור עצמו יראה בכוכבים מדד של איכות ברכישה של דיור. התפיסה שלי היא שמי שעושה בטיחות, עושה גם עבודה יותר טובה ויותר יסודית". מטה הבטיחות נמצא גם בשיח מול מינהל הבטיחות והבריאות, מתוך כוונה לקדם אכיפה רכה יותר בחברות המוכיחות ניהול בטיחות איכותי.

הדירוג כולל חמישה כוכבים, כשכל אחד מהם דורש עמידה בסטנדרטים גבוהים יותר, והם בנויים בצורה מדורגת כך שקבלת כל כוכב נוסף תלויה בקבלת הכוכבים שלפניו.

הכוכב הראשון יינתן בגין קיום מערכת לבקרה עצמית של ביצועי בטיחות על פי רשימת מבדק אחידה של התאחדות הקבלנים ובהיקף של מבדק אחד לחודש לפחות, וכן יצירת מערכת לניהול התחלת פעולות שונות המבוצעות באתרי הבניה, גם כן בהתאם למתווה ההתאחדות.

הכוכב השני יינתן בגין קיום של לפחות שני תחקירי 'כמעט ונפגע' חודשיים, ושיתוף חברות נוספות בלקחים. הכוכב השלישי דורש הטמעת טכנולוגיה לבקרת בטיחות ולבקרת כניסה של עובדים (ומניעת כניסה של גורמים לא מורשים) לאתרי הבניה וכן בשימוש בלוח שליטה דיגיטלי. הכוכב הרביעי יינתן בגין שימוש בחידושים טכניים והנדסיים להבטחת בטיחות וציוד מגן אישי. הכוכב החמישי והאחרון, יחייב הסמכה ועמידה בתקן ניהול בטיחות 'ת"י 45001 ISO' של מכון התקנים, וכן עמידה במדד יחסי של מספר נמוך של צווי בטיחות בשנה ביחס להיקפי העבודות.

הכשרה לחברות בניה במסגרת 'תכנית הכוכבים' (צילום באדיבות: התאחדות הקבלנים בוני הארץ)
הכשרה לחברות בניה במסגרת 'תכנית הכוכבים' (צילום באדיבות: התאחדות הקבלנים בוני הארץ)

"התהליך עובר עם כל החברה, בדגש על המנהלים הבכירים, ומשתתפים בו גם מנהלי הפרוייקטים, המהנדסים וחלק ממנהלי העבודה" אמר בן ראובן לדבר, והוסיף כי כבר היום כ-13 חברות בניה נמצאות בתהליך וכ-30 חברות נוספות נרשמו כדי להשתתף בו. "איפה שהמנכ"ל לא היה, עצרנו את ההכשרה ואמרנו שאנחנו לא ממשיכים. השינוי חייב לבוא מלמעלה".

בסוף התהליך, מבוצע מבדק המתבסס על אתר בניה אחד, האמור להוות 'אתר דגל' ומודל ליישום בכלל חלקי החברה. "קבענו שניתן יהיה לשלול גם כוכבים. בכל שנה יהיה תהליך של חידוש ובקרה שנקיים. והכוכבים גם אינם מובטחים למי שמתחיל את התהליך. הציפיה שלנו היא שאתר של חברה עם 5 כוכבים יהיה אתר מסודר שפוטנציאל התאונה בהם ירד לקרוב לאפס".

לדבריו, היום כשהוא מסתובב באתרי הבניה, הוא מרגיש את ניצני השינוי שבה לידי ביטוי גם בשיח בין עובדים ומנהלים. "היום כשאנחנו מדברים על כמעט ונפגע, אנחנו רואים שיש חברות שכבר עושות את זה וזה מוטמע בתרבות הארגונית שלהן. פעם הייתי מגיע לאתרים ושואל מה העבירו בתדריך הבוקר, היו שואלים אותי 'מה זה?' היום זה משהו שנכנס לשגרה. אנחנו מדברים היום הרבה על 'ניהול התחלות' של פעילות. מנהל העבודה צריך להחליט בהתחלה של איזה פעילויות הוא צריך להיות נוכח פיזית, לתדרך ולוודא".

בדיון שהתקיים בוועדת העבודה והרווחה השבוע, אמר בן ראובן כי לתפיסתו, על ארגון המעסיקים לעסוק בפעולה המשלימה לפעולות הפיקוח והענישה – באמצעות תהליכים חינוכיים לשינוי תרבות הבטיחות בענף. "אמרתי לחברי הכנסת אתם מתעסקים כל הזמן במקל וזה גם תפקידכם. אנחנו צריכים להביא את הכוח המשלים – לשכנע את האנשים לפעול כך לא כי הם מפחדים אלא כי הם חושבים שזה חשוב" הסביר. "על הבסיס הזה החלטנו לעשות חיבור בין הבטיחות למצויינות ולאיכות ולרווח כלכלי. אנחנו לא מתביישים להגיד שהמניע הוא רווח כלכלי, אנשים רוצים להיות טובים ולהרוויח כסף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!