דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמנות

רוח יצירה / נס ציונה כמרקחה. אמיליו מוגילנר, יוצר "שומר הגבעות", ממש לא מבסוט מהמסכה שהעירייה הצמידה לפסל שלו

שומר גבעות הכורכר בימי קורונה. "לקחו אותו וחונקים אותו עם מסכה" (צילום: רז רותם)
שומר גבעות הכורכר בימי קורונה. "לקחו אותו וחונקים אותו עם מסכה" (צילום: רז רותם)

"אני מרגיש כאילו יש עלי מסיכה, כאילו אני מנסה להוריד אותה והיא לא יורדת ממני". אבל הפגיעה בזכויות היוצרים לא עוצרת אותו מהפצת "הגל האורגני", הקונטרה שלו לגל הראשון והשני של הקורונה

רז רותם
רז רותם
צרו קשר עם המערכת:

"שומר הגבעות", פסל ענק במשקל 40 טון, עומד כבר כמעט עשרים שנה ומשגיח על המתרחש, בקצה שכונת גני איריס בנס ציונה, תחת הגן הלאומי גבעות הכורכר. השבוע, ברוח המגפה, הוצמדה לפניו מסכת ענק, ולצדו הוצב שלט שמזמין את התושבים להצטלם ולשתף ברשתות החברתיות בצירוף ההאשטג #זו_לא_בדיחה_שימו_מסכה.

מסכות כאלה נתפרו גם לפסלים נוספים בעיר, בהם של מייסדיה פייגה וראובן לרר ושל החלוץ מיכאל הלפרין, וסוסו. בירור קצר העלה שהמסכות הן יוזמה של העירייה, בכדי לעורר מודעות לחבישת מסכות, ותפרו אותן במיוחד בהתאמה לפסלים. רק שלפחות במקרה של "שומר הגבעות" שכחו לעדכן את הפסל – האמן והפעיל החברתי אמיליו מוגילנר.

שומר גבעות הכורכר בנס ציונה. "פסל שקורא 'בואו נפסיק לכבוש את הטבע'" (צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי)
שומר גבעות הכורכר בנס ציונה. "פסל שקורא 'בואו נפסיק לכבוש את הטבע'" (צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי)

אמיליו, ראית את הפסל שלך?
"ראיתי. צחקתי. אמרתי שזה גאוני. חשבתי שמישהו פרטי עשה את זה, שזה מחתרתי. ואהבתי את זה. ברגע שמישהו בא ועושה את זה כצחוק, מילא. אבל כשפתאום מתברר לי שיש שלט 'בואו תעשו סלפי', שהעירייה לקחה את הפסל שלי כפרסומת, 'בואו שימו מסכה בלי הפסקה ותחנקו איתה', אז זה פגיעה בזכויות יוצרים".

טרקטור, אתי חפירה, כפות מרק

את הפסל יצר מוגילנר חודשיים אחרי שאיבד את ידו הימנית בניסיון רצח. "עצרתי את גנבי החולות הכי גדולים שהיו באזור המרכז. פעמיים ניסו לחסל אותי. בפעם השנייה ירו בי מטווח אפס בתוך הסטודיו שלי".

זמן קצר אחר כך, הוא מספר, קיבל פנייה מהמגזין נשיונל ג'יאוגרפיק, שביקש לשמוע את סיפורו. "רצו שאדבר על גניבת החולות. אמרתי להם: 'אני לא מדבר, אני עושה. רוצים שנדבר? אני אעשה פסל תוך כדי. לכו לעיריית נס ציונה, תגידו לראש העיר שאני עושה פסל, שישקיעו קצת יחד איתי באמצעים, ואני אתרום את הפסל, שיהיה בנס ציונה'. ראש העיר נדלק, עשיתי את הפסל והצבנו אותו בשביל עפר, בטבע".

האמן אמיליו מוגילנר (צילום: אלבום פרטי)
האמן אמיליו מוגילנר (צילום: אלבום פרטי)

איך עשית אותו?
"זה פטנט שפיתחתי. הפסל עשוי בטון משוריין שנוצק בתבנית בתוך האדמה. את התבנית, הנגטיב, עשיתי עם טרקטור, אחר כך עם אתי חפירה וסיימתי עם כפות מרק. יום עבודה אחד. עבדתי ברמות לא הגיוניות. כשסיימתי את העבודה נכנסתי לרעד שהיה לי קשה לשלוט עליו, קרסתי ושלושה ימים הייתי במיטה. לפסל לקח חודש להתייבש".

לדבריו, זמן קצר אחרי שהוצב בטבע, הוזז הפסל, ללא ידיעתו, לתוך העיר והוצב מחדש בכיכר. "עשו פה פגיעה פעמיים. פעם ראשונה הזיזו את הפסל בלי ליידע אותי והורידו את השלט עם ההסבר על הפרויקט ועל האמן. ועכשיו, לקחו את הפסל, שהפך לסמל של המלחמה למען השטחים הפתוחים של נס ציונה, סמל של איכות הסביבה, שבא ואומר: 'בואו נפסיק לכבוש את הטבע', עם פרצוף שמסתכל על הכל כמו לוחם גרילה, לקחו אותו וחונקים אותו עם מסכה.

הפסל עשוי בטון משוריין שנוצק בתבנית בתוך האדמה. את התבנית עשיתי עם טרקטור, אחר כך עם אתי חפירה וסיימתי עם כפות מרק. יום עבודה אחד"

"כשאני רואה את התמונה של זה אני מרגיש כאילו שיש עלי מסיכה, כאילו אני מנסה להוריד אותה והיא לא יורדת ממני. הם לא מבינים שאי אפשר לקחת פסל של אמן שיש לו אג'נדה ולהפוך את זה לאג'נדה של הממשלה. זה הכל".

הגל האורגני

שמו של מוגילנר נקשר בחודשים האחרונים לפרשת שריפת עמוד תאורה, לאחר שהואשם בכך שעודד קרוב משפחה לבצע את ההצתה ואף תיעד זאת והעלה את התמונות לעמוד פייסבוק שהקים כאמצעי להגברת מודעות הציבור למה שהוא מגדיר כסכנות הדור החמישי. הוא נעצר ונכלא בכלא ניצן לתקופה של כחודשיים.

הצלחת ליצור משהו בימי הסגר?
"בזמן הקורונה יצרתי רק יצירה אחת ענקית – שלושה מטר על שני מטר, כשאני שוכב, כלוא עם אזיקים, ומעליי דמויות רעות עם פרצוף מאד רע. אבל אין לי זמן ליצור. אין לי את האטרף ליצור, 'אמנות או נמות'. הייתי עכשיו בהפגנה הגדולה בבלפור. יש שסע בעם, הפילוג הפנימי לא יביא לשום דבר. היום אין אחדות. האחדות היחידה היא לרדת לקרקע".

הנוסחה של האנשים הרעים היא שזמן שווה כסף, וכסף לוקח את הטכנולוגיה ומכלה את המשאבים שלנו. אני מאמין שהנוסחה של החיים היא שזמן זה נשימה"

וכשהוא אומר "לרדת לקרקע" הוא מתכוון לזה, הלכה למעשה. "בתקופה הזאת הקמתי חווה אקולוגית בכרמי יוסף, ויש עוד כמה חוות באזור הזה. אני מעביר ידע לחבר'ה צעירים, מסתובב בין מקומות וגורם לאנשים ליצור נקודות של אור.

"אני מפיץ רעיון שאני קורא לו 'הגל האורגני', כקונטרה לגל הראשון והשני של הקורונה. המטרה היא להגיע למצב שבו אנחנו מדביקים אנשים באטרף של לשתול ולגדל ולהעלות צילומים עם ההאשטג #גם_אני_חלק_מהגל_האורגני. ככה, במקום תמונות של שוטרים אנשים יוכלו להעלות את המודעות לנושא ולעשות סחר חליפין. לזה יש עגבניות, לזה יש מלפפונים ואפשר להחליף. זה הפרויקט שלי עכשיו".

אתה לא נח.
"פעם היה הרבה זמן וקצת טכנולוגיה, היום יש הרבה טכנולוגיה אבל אין זמן. אתה יכול בלחיצת כפתור אחת להוריד את כל המדינה. טכנולוגיה היא דבר ניטרלי אבל כשהלב של בן אדם לא מתוקן אז הטכנולוגיה הופכת להיות רעה בידיים שלו.

"הנוסחה של האנשים הרעים היא שזמן שווה כסף, וכסף לוקח את הטכנולוגיה ומכלה את המשאבים שלנו. אני מאמין שהנוסחה של החיים היא שזמן זה נשימה. היום הממשלה והתאגידים קובעים את הקצב. אז אנחנו נוריד את הקצב – נחזור לזרוע, לסחר חליפין, אנשים יבינו שככה אפשר להתקיים".

***

תגובת עיריית נס ציונה: "קמפיין המסכות עלה על פסלים בעיר מתוך הרצון להעלות מודעות. אין בכך שום כוונה כדי לפגוע במיצג האמנותי ולהיפך, הקמפיין רק עורר מחדש סקרנות ובולטות של הפסלים. בכל מקרה, אנו מתנצלים אם האמן נפגע ובהחלט ניישר מולו את ההדורים בתחילת השבוע הבא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!