דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / חזרה לשגרה? חודשו העימותים בין אזרבייג'אן לארמניה, וגם ישראל קשורה

16 נהרגו בהתלקחויות סביב הגבול בשבוע שעבר | ירוט של מל"ט אזרי שיוצר על ידי אלביט הישראלית מעלה את שאלת מעורבותה של ישראל בסכסוך המדמם

חיילים ארמנים בקרב בחזית מול אזרבייג'ן. ביום שלישי בשבוע שעבר הסלימו שוב היחסים בין המדינות (Armenian Defense Ministry Press Service/PanPhoto via AP)
חיילים ארמנים בקרב בחזית מול אזרבייג'ן. ביום שלישי בשבוע שעבר הסלימו שוב היחסים בין המדינות (Armenian Defense Ministry Press Service/PanPhoto via AP)
אוריאל לוי

מזה שבוע מתלקחים עימותים בין צבאות ארמניה ואזרבייג'אן בנקודות שונות לאורך הגבול בינן. העימותים שהוגדרו על ידי פרשנים כ"מלחמה ראשונה בין שתי מדינות מאז פרוץ מגפת הקורונה" הביאו ל-16 הרוגים עד כה, ביניהם אזרח אחד, 11 חיילים אזרים ו-4 חיילים ארמנים.

ארמניה ואזרבייג'אן, ששתיהן היו בעבר חלק מברית המועצות, שוכנות בדרום הקווקז וחולקות גבול שקט עם גיאורגיה, ועם שלוש מעצמות אזוריות בעלות משטר אכזרי: רוסיה, טורקיה ואיראן. מאז פירוק ברית המועצות בסוף שנות ה-80, חלוקות שתי המדינות על קו הגבול ביניהן. במלחמה שנערכה ביניהן זכו הארמנים לעצמאות בחבל נגורנו-קרבאך (ארצח בארמנית), בו קיימת מדינה דה-פקטו בשטח שהקהילייה הבינלאומית מכירה בו כחלק מאזרבייג'אן. רוסיה נחשבת לאחות הגדולה של ארמניה, וחיילים רוסים נמצאים בארמניה על דרך קבע, בעוד טורקיה תופסת את התפקיד של נותנת החסות לאזרבייג'אן. בסבב הלחימה הקודם בין השניים, שנערך באפריל 2016 נהרגו כ-350 חיילים ואזרחים.

לפי הודעות שפרסם השבוע משרד ההגנה האזרי, עם ההרוגים בלחימה נמנו שני קצינים רמי דרג. ארמניה טוענת כי במהלך הקרבות בשבוע שעבר שיגרה אזרבייג'אן מל"טים שתקפו מבנה אזרחי בעיירה ברד, וכי צבא ארמניה הצליח להפיל אחד המל"טים – שיוצר בישראל על ידי חברת אלביט. לטענת ארמניה, האזרים גם פתחו במתקפת סייבר על אתרי אינטרנט של הממשלה הארמנית.

נוף טיפוסי בנגורנו קרבאך (צילום: ירון וייס)
נוף טיפוסי בנגורנו קרבאך (צילום: ירון וייס)

ביום שלישי, לאחר ההתנגשות הראשונה בין הצבאות, רבבות הפגינו בבאקו, בירת אזרבייג'אן בדרישה לצאת למלחמה עם ארמניה. ההפגנה תוארה על ידי סוכנויות הידיעות כהפגנה הגדולה ביותר שנערכה באזרבייג'אן מאז פירוק בריה"מ – וזאת דווקא בזמן שמגפת הקורונה משתוללת ברחבי העולם. המשטרה האזרית עצרה עשרות מפגינים, אחרי שפרצו לפרלמנט בבאקו בהמשך לצעדת התמיכה שלהם בצבא. לא הייתה זו מחאה נגד הרשויות במדינה הנשלטת על ידי הנשיא האוטוריטרי אילהם אלייב, אך נאסר על התקהלויות גדולות בשל התפרצות נגיף הקורונה. מחאות התקיימו גם בערים אחרות במדינה.

ביום רביעי איים שר ההגנה הטורקי, הולוסקי האקר, על ארמניה ואמר שהיא "בהחלט תשלם במחיר כבד" בגין המאורעות. "כאבם של הטורקים-האזרים הוא כאבנו. חשוב לנו שתדעו שאנו חשים את כל הקשיים שאתם עוברים שם. דמם של אחינו האזרים לא ישפך ללא נקמה" אמר האקר לעמיתו האזרי ראמיז תהירוב. האיומים הטורקיים על ארמניה תוקפניים יותר מבעבר, וזאת על רקע כניסתו של הצבא הטורקי בשנים האחרונות לסוריה, עיראק ולוב.

"ישראל מסתבכת, מוכרים לנו שזה יסייע מול איראן אבל זה לא"

"אזרבייג'אן משתמשת בטילים, קטב"מים וטכנולוגיה ישראלית מתקדמת כדי לפגוע הן במטרות צבאיות והן אזרחיות בארמניה." אמר ל'דבר' ירון וויס, מומחה למדינות דרום הקווקז, מדריך טיולים ופעיל פרו ארמני. "כתוצאה מכך נגרמו לארמניה אבדות בחיי אדם, פגיעות במתקנים אזרחיים כגון גן ילדים ומפעל לייצור מסכות הגנה מפני נגיף הקורונה."

ישראל תופסת צד בסכסוך הזה?
"זהו מצב אבסורדי, בו יצואני נשק ישראלים מספקים אמצעי לחימה מתקדמים למדינה בעלת שלטון רודני המשתמשת בנשק הישראלי כדי לתקוף מדינה ידידותית לישראל. יש לכך השלכות הרסניות כלפי פנים וכלפי חוץ. מספרים לנו שישראל מטפחת יחסים קרובים עם אזרבייג'אן הכוללים מכירת נשק כחלק ממערך אסטרטגי נגד איראן. אך אני סבור שמדובר במסך עשן שמטרתו הלבנת עסקאות נשק עם המשטר האזרי בעל המאפיינים הדיקטטוריים."

אולי זה מקדם אינטרסים ישראלים בהקשר של התגוננות מפני איראן?
"זה מה שמספרים לנו, אבל אני לא חושב שזה נכון. אזרבייג'אן חולקת גבול משותף עם איראן, אוכלוסיית האזרים החיים בשטח איראן כפולה מאוכלוסיית אזרבייג'אן כולה. על כן, איני מאמין שהמשטר בבאקו יסכן את בני עמו ואת הישרדותו הפוליטית שלו עצמו בכריתת ברית עם צבאית עם ישראל, אויבתה הגדולה של איראן. מטרת עסקאות הנשק בין אזרבייג'אן לישראל היא אך ורק למטרת לחימה בארמניה והעשרת קופת המזומנים של תעשיות הנשק הישראליות. בפורומים הבינלאומיים, אזרבייג'אן מיישרת קו עם העולם המוסלמי (ובכלל זה איראן) בגינויים נגד ישראל. אזרבייג'ן טרם פתחה שגרירות בתל אביב, זאת למרות שיש שגרירות ישראלית בבאקו מתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת. הצבא האזרי עושה שימוש בנשק הישראלי כדי לתקוף את ארמניה מדינה ידידותית לישראל שרק לאחרונה הצהירה על כוונתה לפתוח שגרירות בתל אביב – מהלך שהיה יוצא אל הפועל אילוא משבר הקורונה. נשיא ארמניה אף ביקר בישראל בינואר השנה ונפגש עם צמרת המדינה. תחשוב איך היינו מגיבים אם גרמניה או צרפת היו מוכרות נשק לחמאס בכמויות עצומות, פי כמה ממה שהיו מוכרות לנו? ותראה את הארמנים, הם בכל זאת באים לכאן ומעוניינים לפתח את היחסים".

אתה לא חושב שתעשיית הנשק הישראלית זקוקה ליצוא כדי שיהיה לה אשראי לייצר לנו ביטחון?
"היחסים עם אזרבייג'אן חורגים מיחסי ספק לקוח רגילים. נראה שספקי הנשק הישראלים יוצאים מגדרם כדי לשכנע את לקוחותיהם בבאקו לרכוש סוגי נשק מתקדמים, להם ארמניה אויבתם המרה אינה יכולה לתת מענה (תקציב הביטחון של אזרבייג'אן גבוה פי ארבע מתקציב הביטחון של ארמניה). השימוש של צבא אזרבייג'אן בנשק הישראלי שובר השוויון אף מגביר את רף האלימות בסכסוך בכך שהוא מעודד את האזרים לצאת למתקפות כנגד הצבא הארמני מתוך ידיעה שיתקשו מאוד להתגונן מפניהם. מדובר על שימוש במערכות בקרת אש, טילים מונחים, כטב"מים "מתאבדים" ועוד. לצערי לא מדובר רק על סחר בנשק ואנרגיה בין המדינות. בשנים האחרונות גברה תנועת התיירים הישראלים אל אזרבייג'אן. נראה שלמרבית חברות התיירות והתיירים עצמם לא מפריע שבעצם ביקורם שם הם תורמים ומעודדים את כלכלת אזרבייג'אן הנמצאת ברובה בבעלות אוליגרכים המקורבים לשלטון הרודני במדינה."​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!