דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יובל אלבשן

כלכלת הקורונה / פרופ׳ יובל אלבשן: ״לא מפתיע שהימין הכלכלי מתנגד למענק אוניברסלי, לשמאל החברתי זה אות קלון״

אלבשן שמתמחה במיצוי זכויות חברתיות לא מבין למה השמאל לא אימץ את תכנית המענקים של ראש הממשלה: ״שנים אנחנו צועקים אוניברסליות. קיבלנו הוכחה שהכל זה רק לא ביבי. האידאולגיה מתה״ | ראיון

פרופ׳ יובל אלבשן. ״ברגע שיש מנגנון סלקטיבי, מתחילים מבחנים. ברגע שיש מבחן נזקקות, אלה שצריכים לא יקבלו״ (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
פרופ׳ יובל אלבשן. ״ברגע שיש מנגנון סלקטיבי, מתחילים מבחנים. ברגע שיש מבחן נזקקות, אלה שצריכים לא יקבלו״ (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

כשפרופסור יובל אלבשן, דיקן האקדמיה למשפטים בקריית אונו, שמע את ראש הממשלה מציג את תכנית המענקים האוניברסליים הוא הופתע מאד. "כמי שמשנת 1996 נמצא בשיח הכלכלי חברתי ומכיר את נתניהו, הייתי בשוק. פתאום נתניהו מדבר על מענק אוניברסלי, דברים שהוא התנגד להם תמיד".

מהר מאד ההלם של אלבשן מהצהרת נתניהו התחלף בהפתעה ממה שהוא מכנה "התגובה הציבורית המבישה", בעיקר בתוך המחנה שלו – השמאל הכלכלי חברתי.

יובל אלבשן. ״גם המענקים לעצמאיים לא היו תכנית מסודרת. אז למה דווקא כשזה מגיע למרבית הציבור שומעים את הטענות האלה?״ (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
יובל אלבשן. ״גם המענקים לעצמאיים לא היו תכנית מסודרת. אז למה דווקא כשזה מגיע למרבית הציבור שומעים את הטענות האלה?״ (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

המענקים הציתו התנגדות חריפה, חוצת מחנות שמאל וימין. איך אתה מסביר את זה?
"זה שהימין הכלכלי מתנגד זה לא מפתיע. זו תמיד המדיניות שלו. תמיד בעד סלקטיביות. בשביל השמאל החברתי זה אות קלון. אני לא מצליח להבין את זה. שנים אנחנו אומרים שאנחנו בעד מערך תמיכות אוניברסליות. שנים אנחנו מסבירים למה גם תשובה צריך לקבל קצבת זקנה כדי שתהיה קצבת זקנה. השמאל החברתי היה צריך לתת גב למהלך הזה. איך הם מתנגדים?"

טוענים שזה צעד פופוליסטי.
"תגיד, אני בוחן לב וכליות? יצחק רבין שעשה קצת צעדים חברתיים גילה את האור אצל מארקס? פרס היה סוציאליסט? אני עבדתי עם כל החבר׳ה האלה. חוץ מעמיר פרץ שאצלו זה אמונה, זה היה תמיד פרגמטי".

אז איך אתה מסביר את ההתנגדות?
"הספר של השולחן הערוך 'רק לא ביבי' כיסה לנו את כל האידאולוגיה. אנחנו כבר לא סוציאל דמוקרטים, אלא כת משיחית וקנאית. תבין, אני ממתנגדי נתניהו. אני רוצה שהוא יעזוב את הבית בבלפור. אבל זה היה מהלך שהשמאל החברתי היה צריך לתת לו רוח גבית. קיבלנו הוכחה שהכול זה ״רק לא ביבי״, והאידאולוגיה, מצער להגיד, מתה".

"שמישהו יראה לי בנוסחה מה זה עני"

אלבשן נסער, ומזכיר שוב ושוב בשיחה את אבי מדינת הרווחה הבריטית ויליאם בוורידג', מי שהניח את היסודות למערכת הביטוח הלאומי המודרנית.

טוענים שהאוניברסליות היא בזבוז, שצריך שהמענק יגיע למי שצריך אותו.
"מה בוורידג' אומר? ברגע שהמנגנון סלקטיבי, הוא מתחיל להיות מנגנון, ומתחילים מבחנים. ברגע שיש מבחן נזקקות אלה שצריכים לא יקבלו, ואלה שלא צריכים יקבלו".

נתניהו וכץ. ״כנראה שבאקדמיה אי אפשר להגיד משהו שהוא בעד נתניהו. אין לי מילה טובה להגיד עליו, אבל אני לא רוצה להכפיף את כל עולם הערכים שלי להחלפה שלו״ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נתניהו וכץ. ״כנראה שבאקדמיה אי אפשר להגיד משהו שהוא בעד נתניהו. אין לי מילה טובה להגיד עליו, אבל אני לא רוצה להכפיף את כל עולם הערכים שלי להחלפה שלו״ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כמי שעוסק שנים רבות במיצוי זכויות חברתיות מול גופי המדינה, אלבשן מציין שתי בעיות מרכזיות ביצירת מנגנון סלקטיבי – חוסר היכולת לייצר תבחינים, והקושי של אוכלוסיות חלשות במיצוי זכויות.

"אני מציע למי שחושב שאפשר בקלות לבדוק את זה, שיגדיר לי בנוסחה מי זה עני. מתחת לקו העוני? לפי ההכנסות? התשלומים? החובות, מספר הנתמכים?"

הביטוח הלאומי לא יכול לדעת מי צריך לקבל קצבה?
"ברגע שמתחילות נוסחאות, מתחילה האידאולוגיה. אז נניח בודקים הכנסות ולא חובות. אדם מרוויח 10 אלף שקלים, אבל יש לו כל כך הרבה חובות שהוא מתחיל חודש עם 2,000. עם סכום כזה אתה לא סוגר את החודש. אבל מבחינת הביטוח הלאומי הוא מרוויח 10 אלף שקלים בחודש. היו לי הרבה מקרים כאלה".

ואם נחשב גם חובות?
"זה כבר מהלך ארוך ומורכב. זה לוקח זמן ולא תמיד אפשרי. ואולי לאנשים יש אובדן הכנסות זמני, אבל הרבה כסף בחסכונות? יש אנשים שיש להם דירות או רכב אבל אין להם כסף לחיות. על החישוב בביטוח הלאומי זה משפיע. אם לאדם אין שום רכוש ובתקופה מסוימת הייתה לו הכנסה גבוהה? אין לזה סוף".

ומה לגבי מי שכן זכאי?
"גם כשאתה זכאי, אתה צריך לדעת להראות שאתה עומד בקריטריונים. ככל שאתה יותר מוחלש אתה שומר פחות ניירות, יש לך פחות משאבים של ידע וזמן. אתה מקבל תשובה שלילית ומרים ידיים.

גיא לרר. "כשאני רואה את המיזמים של גיא לרר ואחרים, גם הם רוקדים לפי החליל" (צילום: ויקימדיה)
גיא לרר. "כשאני רואה את המיזמים של גיא לרר ואחרים, גם הם רוקדים לפי החליל" (צילום: ויקימדיה)

"תמיד מי שייפלו זה אלה שצריכים. אלה שיש להם משאבים יודעים מה להגיד, ילכו ל״זכותי״, ילכו ל״לבנת פורן״ ויקבלו את הפיצויים והזכויות. אלה שלא יודעים לא יקבלו. לכן מהלך אוניברסלי הוא מהלך הגון ונגיש, ופה נתניהו צדק. זה לא מצריך כלום, לא צריך הוכחות לא צריך כלום".

כדוגמה מביא אלבשן את אגף השיקום במשרד הביטחון, אותו הכיר מקרוב בשנים האחרונות: "מדובר בנכי צה"ל ממלחמות וקרבות. כולם צריכים להיות בעדם, לא? עד שהם מביאים את האישורים הנכונים ועוברים את כל הוועדות, חולפים 42 חודש לפיצוי הראשון. זה מעט מאד אנשים, מערכת עשירה וקטנה, ואנחנו כל הזמן נתקלים בקיר. אם תעשה תחקיר כמה מוותרים על הזכויות שלהם תגלה שהמונים".

"כשזה מגיע לעניים מתחילה ההתנגדות"

יש שאומרים שבגלל שמדובר במענק חד פעמי העיקרון של אוניברסליות לא נכון פה.
"גם המענקים לעצמאיים לא היו תכנית מסודרת. גם הם היו מהלכים חד פעמיים. בקורונה הרבה מהלכים הם בלי לתכנן קדימה. אז למה דווקא שזה מגיע למרבית הציבור שומעים את הטענות האלה? למה כשזה מגיע לכל העשירונים, שמתוכם 8 זה מעמד ביניים והמעמדות הנמוכים, אז מתנגדים?

"3,000 שקלים למשפחה זה סכום משמעותי לפחות ל-85% מהעם הזה. אז אתה שומע מיליון טיעונים שתמיד שמעת מצד ימין, אבל פתאום השמאל החברתי מצטרף אליהם. פתאום זה מול העובדים הסוציאליים, ואני בעד לעלות את השכר של העובדים הסוציאליים. אבל למה זה מול זה? למה תמיד כשזה מגיע לעניים ולחלשים נזכרים?"

ומה לגבי אלה שיקבלו למרות שלא צריכים?
"בוורידג' אמר – תנו לכולם בקלות. אתם רוצים שהשכבות החזקות לא ייהנו מזה? כואב לכם על הבזבוז? תעלו את המס. אם מיליארד שקלים יתקבלו אצל אנשים שלא צריכים אותם, קחו אותו במיסים. תעלו קצת אחוז מס הכנסה למי שמרוויח מעל 30 אלף".

יצחק תשובה. ״יצחק תשובה צריך לקבל קצבאות כמו העני, ולשלם הרבה יותר מס. הניסיון מלמד ברגע שהתמיכות לא אוניברסליות – באותו רגע בשתי שניות, הקצבאות האלה יקוצצו״ (פלאש 90)
יצחק תשובה. ״יצחק תשובה צריך לקבל קצבאות כמו העני, ולשלם הרבה יותר מס. הניסיון מלמד ברגע שהתמיכות לא אוניברסליות – באותו רגע בשתי שניות, הקצבאות האלה יקוצצו״ (פלאש 90)

בהקשר זה מבקר אלבשן גם את המיזמים להעברת תרומות על בסיס המענק. "כשאני רואה את המיזמים של גיא לרר ואחרים, גם הם רוקדים לפי החליל".

איפה הבעיה?
"הוא אסף 3 מיליון מ-3 מיליארד. החברה האזרחית לא תאזן שום דבר. ואם כבר למה לא לתרום קצבאות זקנה? יצחק תשובה צריך לקבל קצבאות כמו העני, ולשלם הרבה יותר מס. הניסיון מלמד ברגע שהתמיכות לא אוניברסליות – באותו רגע בשתי שניות, הקצבאות האלה יקוצצו. תשאלו את גיא לרר איך הוא מחלק את ה-3 מיליון שקל, תגלה כמה זה מורכב".

"כשכולם אומרים אותו דבר, אני מתחיל לדאוג"

אלבשן לא הופתע מהתנערות של גורמים רבים במפלגות השמאל מהמענקים, "הם אף פעם לא היו סוציאל דמוקרטים במובן הזה. הם בשמאל, אבל הלב בימין הכלכלי". ובכל זאת הוא מאוכזב, "יש שם גורמים שממש מגדירים עצמם שמאל חברתי והביעו התנגדות".

התפרסם גם מכתב שבו עשרות כלכלנים תקפו את התכנית.
"חוגים לכלכלה בישראל הם לא מהיום עם מחשבה אחידה. הם כולם תומכים באותם רעיונות של מילטון פרידמן, ואוחזים באותה השקפת עולם. לתלמידים שלי אני תמיד אומר – כשכולם אומרים את אותו דבר, אני מתחיל לדאוג.

"איך יכול להיות שבאקדמיה, שבוויכוח כל כך מסורתי, כולם אומרים אותו דבר? כנראה שבאקדמיה אי אפשר להגיד משהו שהוא בעד נתניהו. אין לי מילה טובה להגיד עליו, אבל אני לא רוצה להכפיף את כל עולם הערכים שלי להחלפה שלו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!