דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תאונות עבודה / עובד נפל מגובה, שני קבלנים הורשעו בגרימת חבלה ברשלנות ויוטל עליהם עונש מאסר

ד"ר תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות הבניין בירכה על ההרשעה: "העברת מסר ציבורי חשוב אודות החומרה בה המדינה רואה עבירות אלה" | העובד נפצע קשה כתוצאה מהתאונה והכרעת הדין לאחר שנה בלבד תקל עליו את תביעת הפיצויים

אתר התאונה בה נפל עובד מהגג אל תוך המפעל. (קרדיט: משטרת ישראל)
אתר התאונה בה נפל עובד מהגג אל תוך המפעל. (קרדיט: משטרת ישראל)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שני קבלנים הורשעו במסגרת עסקת טיעון בעבירות של חבלה ברשלנות באירוע בו נפל עובד מגובה שישה מטרים ונפצע באורח קשה, במהלך עבודות במפעל אנבל גד באזור התעשייה אשקלון. על פי הסכם הטיעון דרשה הפרקליטות כי על השניים יוטלו שלושה חודשי מאסר בפועל, אותם שיוכלו להמיר בעבודות שירות במידה ויימצאו מתאימים.

האירוע התרחש ב-24 ביוני 2019, במהלך עבודות להחלפת קירוי של אחד המבנים במפעל, מלוחות פלסטיק ללוחות איסכורית עליהן ניתן יהיה להתקין פאנלים סולריים. העובד שנפצעף נאפז עכאשה, דרך על לוח פלסטיק שהברגים שחיברו אותו לגג שוחררו לצורך החלפתו. הלוח התקפל, והוא נפל דרכו מגובה של כשישה מטרים. הוא פונה במצב קשה כשהוא מחוסר הכרה, מורדם ומונשם לבית החולים ברזילי, עם שברים מרובים בצלעות ובעמוד השדרה, שבר בעצם הבריח ופגיעות נוספות. בבית החולים אושפז למשך 38 ימים, במהלכם עבר ניתוח לאיחוי השבר בעצם הבריח.

עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין (צילום באדיבות המצולמת)
עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין (צילום באדיבות המצולמת)

ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה מסרה כי הכרעת הדין מהווה התפתחות חיובית בתחום מיצוי הדין באירועי רשלנות במקומות העבודה, בין היתר שכן בהתאם להסכמות שבעסקת הטיעון, זו תהיה ככל הנראה הפעם הראשונה בה יוטל עונש מאסר בפועל (שירוצה ככל הנראה בדרך של עבודות שירות) על מעסיקים שהורשעו בעבירות רשלנות.

"יש בכך להעלות במעט את רף הענישה הנמוך מדי שהשתרש בתחום", אמרה תגרי וציינה כי קצב ניהול ההליך הפלילי במקרה זה היה מהיר יחסית. העובדה שכתב האישום הוגש בתוך כחצי שנה, והכרעת הדין ניתנה כעת – כשנה לאחר התאונה, תקל ותייעל את יכולתו של הנפגע ומשפחתו לתבוע פיצויים גם בהליך האזרחי בגין פגיעתו. "יש בכך גם היבט של העברת מסר ציבורי חשוב אודות החומרה בה המדינה רואה עבירות אלה ויצירת הרתעה".

"משמעותית גם ההרשעה הכפולה הן של הקבלן הראשי והן של קבלן המשנה, המבהירה את אחריותו המשפטית של קבלן המשנה לצד הקבלן הראשי, דבר שיש לו חשיבות רבה באתרי בנייה" הוסיפה תגרי. לדבריה, היבט שחשוב ודורש הסדרה הוא שאלת אחריותם של מפעלים לבטיחות עובדים המבצעים בהן עבודות בניה מסוג זה, בדגש על עבודות על גגות – זאת לאור ריבוי התאונות במהלך ביצוע עבודות מסוג זה.

סיפקו רתמות אבל לא דאגו למציאת נקודה לחיבור הרתמות

הקבלנים, יוסף עיני אשר התקשר עם הנהלת המפעל לביצוע העבודה וקבלן המשנה גברין אלעמור אשר שכר את עכאשה ועובדים פלסטינים נוספים תושבי רצועת עזה לביצוע העבודה, הודו במיוחס להם בכתב האישום במסגרת עסקת הטיעון. כתב האישום ציין כי על אף שאלעמור סיפק לעובדים הפלסטינים קסדות ורתמות בטיחות, השניים לא דאגו לכך כי על הגג תימצא בפועל נקודה מתאימה אליה ניתן יהיה לחבר את הרתמות – כך שלמעשה הן היו חסרות תועלת. כמו כן מציין כתב האישום כי עיני לא דאג, במסגרת תפקידו כמבצע העבודה המוגדרת כעבודת בנייה, כי העובדים יקבלו הדרכת בטיחות ועבודה בגובה הנדרשת.

בנוסף לעבירה של גרימת חבלה ברשלנות, הורשע עיני בעבירה של העסקת עובד בגובה בלא ציוד מגן אישי מתאים. אלעמור הורשע בעבירה של העסקת עובד בגובה בלא הדרכת בטיחות ובלא מסירת מידע נדרש בדבר סיכונים.

אתר בנייה בהרצליה בו נפצע פועל באורח קשה. צילום ארכיון. (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין)
אתר בנייה בהרצליה בו נפצע פועל באורח קשה. צילום ארכיון. (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין)

במסגרת הסכם הטיעון הסכימה הפרקליטות כי במידה ועיני לא יימצא מתאים להמרת עונשו בעבודות שירות בשל סיבות שאינן תלויות בו, ובכללן מצבו הבריאותי – יומר עונשו בביצוע עבודות לתועלת הציבור בהיקף 250 שעות. כמו כן, נדרש במסגרת עסקת הטיעון כל אחד מהנאשמים להפקיד בקופת בית הדין פיצוי בסך 15 אלף שקלים, עד לשלב הטיעונים לעונשם.

בית הדין הבהיר לשניים כי הוא אינו כבול להסכמותיהם עם הפרקליטות ואינו חייב לכבד את הסכם הטיעון. דיון הטיעונים לעונש נקבע ל-10 בדצמבר 2020.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!