דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

עובדים במאבק / "התירוץ הזה שאין כסף, זה חרטא. די עם השקר הזה שאין, זו מדיניות"

שביתת העובדות הסוציאליות נכנסה לשבוע השלישי, ומשרד האוצר עדיין מסרב לדון בהעלאת שכרן | אפרת לוי, עובדת סוציאלית: "הממשלה צריכה להחליט אם היא רוצה או לא רוצה שירותים חברתיים במדינה, כי מה שיש עכשיו לא יכול להמשך" | דעה

אפרת לוי, עובדת סוציאלית (צילום: אלבום פרטי)
אפרת לוי, עובדת סוציאלית (צילום: אלבום פרטי)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם המסעדנים; בוועדת הקורונה מתווכחים על חדרי הכושר והברכות; והשירותים החברתיים? שביתת העובדות הסוציאליות נכנסה לשבוע השלישי, והבוקר (שני) אמר שר האוצר ישראל כ"ץ שהן לא יקבלו העלאת שכר. את אפרת לוי, עובדת סוציאלית, ההתעלמות לא מפתיעה. "מה שקורה עכשיו, לא התחיל היום", היא אומרת ל'דבר', "היחס הזה נמשך כבר שנים ארוכות. העמדה של ממשלות ישראל, לפחות בעשור האחרון, היא שהשירותים החברתיים הם עול ששואב כסף".

"התירוץ הזה שאין כסף, זה חרטא. יש כסף. די עם השקר הזה שאין, זאת מדיניות. אם עד עכשיו הצלחנו להחזיק בלי שהסכר ייפרץ עכשיו אי אפשר יותר. זאת הנקודה שבה הממשלה צריכה להחליט אם היא רוצה או לא רוצה שירותים חברתיים במדינה, כי מה שיש עכשיו לא יכול להמשך. ואם היא רוצה אז שתתכבד ותתקצב אותם ותשמור על הביטחון והבריאות של העובדות, ותיתן שכר שהולם את ההתמקצעות וההשקעה והקושי. ואם היא לא רוצה שתצהיר ובואו נסגור.

הפגנת העובדות הסוציאליות מול משרד האוצר בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת העובדות הסוציאליות מול משרד האוצר בירושלים (צילום: דוד טברסקי)

"הממשלה מחזיקה בעמדה שהשירותים החברתיים לא צריכים להיות באחריות המדינה, ואז מפריטים אותם באופן מסיבי. זאת גישה, זאת עמדה אידאולוגית. ממשלה קפיטליסטית ניאו-ליברלית שחושבת שלא צריכים להיות שירותים לאזרח, רק שוק חופשי ומי שלא מצליח לשרוד זה כי הוא עצלן שלא מנסה למספיק כי הוא מעדיף לחיות על קצבאות.

"הדיבורים הם תמיד על זה שהכסף מחלחל למטה, ומה שרואים בעקבות המדיניות והדיבורים האלה, זה שעולה הכמות של האנשים שנזקקים לשירותים חברתיים ואין שום השקעה נוספת, אלא להפך. וכשהשירותים מופרטים ככה גם נראה השירות, טלאי על טלאי.

"רשויות שיש להן יותר כסף מקבלות שירות קצת יותר טוב, למרות שגם את זה אני אסייג, כי הייתי עובדת סוציאלית בעיריית תל אביב ועזבתי כי הרגשתי שאין לי מספיק מענים לתת, וזאת העירייה הכי עשירה בארץ

"יש אי שוויון מאוד גדול בין הרשויות, ובסופו של דבר האזרח שנמצא בקצה של כל השרשרת הזו, שצריך את השירות והעזרה, מקבל הכי פחות גם מבחינת משאבים כלכליים שיכולים לסייע לו וגם מבחינת משאבים אנושיים, כי כשעובדת סוציאלית אחראית על עוד 300 אנשים, כמה טוב יכול להיות השירות?

מחאת העובדים הסוציאליים (צילום: נבט כהנא)
מחאת העובדים הסוציאליים (צילום: נבט כהנא)

"הילדה בכנרת שהותקפה מינית, והתפרסם כאייטם שאי אפשר לחקור אותה בגלל השביתה, זאת השגרה שלנו. ובשגרה שלנו יש עוד מקרים קשים בהרבה. ילדים שנאנסים באופן שגרתי, בבתים שלהם, במוסדות חינוך. בשגרה, הילדה הזו לא הייתה נחקרת באופן מיידי כי לא היו מספיקים להגיע אליה, בגלל העומס. וזה מה שאנשים לא מצליחים להבין ביחס לעומס שמוטל עלינו.

"המקצוע שלנו, כרגע, עובד בכיבוי שרפות, והקורונה הביאה את זה לקצה, כי אי אפשר יותר. כמות הפניות שעלתה בעשרות אחוזים, אלימות במשפחה, נשים וילדים בסיכון, זה הגיע לרמה שאי אפשר יותר להחזיק את הראש מעל המים.

"עם כל האהבה שלנו למקצוע, נמצא משהו אחר לעשות, אבל בואו תחליטו.

"הרבה מדברים על זה שאנחנו עובדות עם העניים והחלשים והמסכנים, אבל זה לא כל העניין. צריך להבין שאנחנו עובדות עם כל האוכלוסייה בישראל ואנחנו רלוונטיות לכל אזרח ואזרח, לא משנה אם הוא גר בסביון או בשכונת התקווה. אדם שעבר תאונת דרכים יפגוש עובדת סוציאלית, כשסבא של מישהו נהיה סיעודי והוא צריך עזרה הוא יפגוש עובדת סוציאלית, וכשנולד ילד עם צרכים מיוחדים פוגשים עובדת סוציאלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!