דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אילנה כהן

מערכת הבריאות / אילנה כהן בראיון ל׳דבר׳: ״מערכת הבריאות זה לא איקאה, שביתה זו אחריות גדולה מאוד״

לאחר יום אחד של שביתה, הסכימה יו״ר הסתדרות האחיות עם שר האוצר על כניסתן של 2,000 אחיות חדשות למערכת הבריאות: ״אנחנו עכשיו יושבים מרתוני, ננתח איפה צריך להציב את האחיות, יש דברים שצריך לגמור תוך חודש״

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות. ״לא ניתן להמשיך ולהפקיר את ביטחונם האישי של האחים והאחיות״ (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות. ״לא ניתן להמשיך ולהפקיר את ביטחונם האישי של האחים והאחיות״ (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

״אין לי ספק שאם לא היינו שובתות, היה יום כיפור במערכת הבריאות״, אומרת אילנה כהן, יו״ר הסתדרות האחיות ל׳דבר׳. המשא ומתן המוצלח שניהלה עם האוצר הביא לסיום השביתה לאחר יום אחד.

ההסכם טוב?
״כן. השגנו לא רק עבור האחיות, אלא לכל המערכת. קיבלנו 2,000 תקנים, ואנחנו נקלוט מייד 1,500 אחיות חדשות שסיימו את הבחינות שלהן לפני שבועיים. בספטמבר יסיימו את הבחינות עוד 2,000 אחיות.

״אבל זה לא רק תקנים, זה גם הקפסולות שהאריכו את התשלום ל-12 שעות, האחיות בדרום שיקבלו תמריצים, החזר שכר דירה לאחיות, תשלום על בידוד, גם על נושא הביטחון של האחיות דיברנו״.

זה פותר את הבעיה בגל השני של הקורונה?
״המאבק הזה הוא לא רק מאבק על הקורונה, נלחמנו המון זמן כי מערכת הבריאות הורעבה משך שנים, כולנו ידענו עוד לפני הקורונה שאנשים חיכו 7-8 שעות בחדרי המיון, אנשים עלו למחלקות עמוסות בתוך חדרי האוכל, הרי זה בושה, זה ההורים שלנו, מחר זה אנחנו.

דקת דומייה של אחיות לאחר פטירת סוזי לוי, האחות הראשונה שנפטרה מקורונה בישראל (צילום: הסתדרות האחיות)
דקת דומייה של אחיות לאחר פטירת סוזי לוי, האחות הראשונה שנפטרה מקורונה בישראל (צילום: הסתדרות האחיות)

״ראינו את המחדל האפידמיולוגי בטיפות החלב, שלקחו משם אחיות ובמקום שייחסנו את הילדים בגיל שנה לשמיעה וראייה ילכו לטפל בקורונה. הכול היה מותר, ולמה? כי ניצלו את המוסריות שלנו, את הנשמה שלנו, את הנתינה שלנו. וככה הפקירו גם את החולים וגם את האחיות״.

איך הצלחתם לסיים את השביתה בתוך יום אחד?
״אני מוכרחה להגיד שהיתה הקשבה של שר האוצר וגם של שר הבריאות. באמת מוכרחה להגיד. יולי אדלשטיין אמר לי ׳אילנה, זה הפעם הראשונה בחיים שלי, שאני עומד בכנסת ואני אומר שאני מצדיק שביתה׳. זה ששר הבריאות אמר שהוא תומך בשביתת האחיות, זה לא קורה כל יום. סליחה.

״יו״ר ההסתדרות צלצל אלי ואמר שבמה שאני צריכה הוא עומד לרשותי, ואם אני צריכה שהוא יבוא למשא ומתן, הוא יבוא. זה מאוד חשוב. אז כשיש לך את כל הגורמים האלה מסביב, זה יכול לעבוד״.

ופקידי האוצר לא עצרו את זה?
״שר האוצר ניהל את זה״.

זו החלטה לא פשוטה להשבית את מערכת הבריאות בתקופה כזו.
״הלכתי למאבק הזה מתוך אחריות. אמרתי למי ששאל שאם אנחנו לא נעשה את זה עכשיו תהיה קטסטרופה. ומישהו צריך לקום ולהגיד ׳די, עד כאן׳. וללכת נגד כל הגורמים, זה לא קל.

שר הבריאות יולי אדלשטיין. ״זה ששר הבריאות תומך בשביתת האחיות זה לא קורה כל יום״ (צילום מסך)
שר הבריאות יולי אדלשטיין. ״זה ששר הבריאות תומך בשביתת האחיות זה לא קורה כל יום״ (צילום מסך)

״כל פעם שאני משביתה אני לא ישנה כל הלילה. זה לא קל. אני לא משביתה את איקאה. הבנת? מערכת הבריאות זה לא איקאה. זו אחריות מאוד גדולה. אני מצדיעה לאחיות, זה לא קל. זה לא קל להתמודד עם כל הדברים האלה, ועם מאבק. אבל אני גם גאה בזה.

״יש גם כאלה שתמיד, בכל שביתה, יגידו ׳צריך להוריד הכול׳, אנחנו לא פגענו בהנחיות של השביתה, אמרנו שהמחלקות של הקורונה יעבדו כרגיל, המחלקות של האפידמולוגיה גם, אנחנו לא פוגעים חס וחלילה לא בחדר לידה, ולא בפגיות״.

אומרים שבישראל אי אפשר להשיג שום דבר בלי מאבק?
״באוצר תמיד אומרים ׳אין לי אין לי׳, ועד שאתה פורץ את החומות האלה זה קשה. המאבק, לא רק של האחיות, כל מאבק, זה כמו שטיפת מכוניות. וזה לא חדש. תמיד קודם כל שוטפים אותך, אחר כך מסבנים אותך, אחר כך שוב שוטפים אותך, ואז מייבשים אותך, ורק בסוף יש את האור הירוק.

שביתת האחיות בבית החולים שיבא תל השומר. ״אם היה קורה משהו, מישהו היה יכול להאשים את השביתה. הקפדנו על ההנחיות״ (צילום: הסתדרות האחריות)
שביתת האחיות בבית החולים שיבא תל השומר. ״אם היה קורה משהו, מישהו היה יכול להאשים את השביתה. הקפדנו על ההנחיות״ (צילום: הסתדרות האחריות)

״כנראה שלא יעזור, בכל מאבק חייבים לעבור את המסלול הזה. נקודה. אני עוד לא ראיתי שום מאבק שמישהו בא ואמרו לו אתה צודק אנחנו נותנים לך. לא. קודם כל מוכיחים שהכול לא מגיע לך, וזה לא הזמן, ועכשיו אין כסף״.

איפה נכון להציב את כל האחיות שיתווספו?
״אנחנו עכשיו יושבים מרתוני, ננתח איפה צריך להציב את האחיות, יש דברים שצריך לגמור תוך חודש, החכמה זה לא רק להשיג תקנים, צריך גם שזה יגיע אל היעד. מה שעשו עכשיו זה שהמערכת היתה במצוקה אז לקחו את התקנים מהמונשמים, מהמחלקות הפנימיות.

״אז חשוב לשים בפנימיות, בקופות החולים, בטיפות החלב, וגם בקהילה כי יותר ויותר חולים הולכים לאשפוז בית, צריך במחלקות הגריאטריות, אבל אנחנו צריכים לשבת לעשות את זה כמו שצריך.

״זה לא יפה שאני אומרת את זה, אבל אין מי שמבין כמוני בתקינה, הרי כל ההסכמים של התקינה הם שלי. אנחנו צריכים לתת מענה עם התקנים האלה למקומות הדחופים, ועל זה אנחנו יושבים״.

מה את אומרת לעובדות הסוציאליות שעדיין שובתות?
״אנחנו תומכות בהן, זה מאבק צודק. הגורל הוא משותף לכולנו בסופו של דבר״.

אחרי חודשים מתוחים מסיימת כהן ״העיקר שהלילה אני יכולה לישון. שביתה במערכת הבריאות אני לא מאחלת לאף אחד. אם יקרה משהו יכולים להאשים את השביתה. זה לקחת אחריות מאוד מאוד מאוד גדולה. זה לא ככה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!