דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
black lives matter

עבודה עולמית / עשרות אלפי עובדים שבתו בארה"ב במחאה על הגזענות: "תשבתו לחיי השחורים!"

עובדים מארגון "Fight For 15$" חברו לארגוני מחאה נגד אלימות משטרתי כלפי שוטרים ומחו גם על האפלייה הכלכלית שיוצרת הגזענות | אל השובתים הצטרפו בתמיכה גם איגודים אירופאים: "לזה ייחלנו. תנועת עובדים עולמית שמאתגרת את המערכת"

הפגנת עובדים בלאס וגאס במחאה על גזענות ואי-שוויון. 20 ביולי 2020. (AP Photo/John Locher)
הפגנת עובדים בלאס וגאס במחאה על גזענות ואי-שוויון. 20 ביולי 2020. (AP Photo/John Locher)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עשרות אלפי עובדים ברחבי ארה"ב שבתו אתמול (שני) במחאה על אלימות משטרתית נגד שחורים. המחאה, שהוצתה בעקבות הריגתו של ג'ורג פלויד על-ידי שוטר, עוד לא כבתה ואמש כאמור מחו, הפגינו ושבתו רבבות תוך קריאה כי מאבק מעמד העובדים הוא מאבק על שוויון חברתי וגם שוויון גזעי.

המוחים יצאו ממקום העבודה ושבתו בלמעלה מ-24 ערים ברחבי ארה"ב במחאה על גזענות מערכתית וחוסר שוויון כלכלי שרק החמיר במהלך מגפת הקורונה. תחת הסיסמא – 'תשבתו למען חיי השחורים' (Strike for Black Lives) השתתפו איגודי עובדים, יחד עם ארגוני צדק חברתיים למלחמה בגזענות מניו יורק ועד לוס אנג'לס, במגוון פעולות מתוכננות. ממארגני השביתה נמסר כי במקומות בהם לא ניתן היה להפסיק עבודות למשך יום שלם, המשתתפים עצרו במהלך הפסקת צהריים לרגע של דממה לזכר שחורים שנהרגו מאלימות המשטרה.

לזה ייחלנו. תנועת עובדים עולמית שמאתגרת את המערכת. אנחנו יכולים ואנחנו נבנה עולם חדש שמבוסס על שוויון, חירות וכבוד האדם. חיי שחורים חשובים. תשבתו לחיי השחורים

"אנחנו בונים מדינה בה חיי שחורים חשובים בכל היבטי החברה – כולל במקום העבודה", אמרה אשלי הנדרסון, מארגנת בתנועה למען חיי שחורים (Movement for Black Lives), קואליציה של למעלה מ-150 ארגונים המרכיבים את תנועת Black Lives Matter. "השביתה לחיים שחורים היא רגע של חשבון נפש עבור תאגידים שמתעלמים מזה זמן רב מדאגות כוח העבודה השחור שלהם ומנעו מהם תנאי עבודה טובים יותר, שכר מחייה ובריאות", אמרה הנדרסון, שהוא גם מנכ"ל משותף במרכז המחקר והחינוך בהיילנדר.

בין השובתים היו עובדי בתי אבות, שרתים, עובדי שליחויות, עובדי המזון המהיר, עובדי הסעות ועובדי שדות תעופה, חלקם מוגדרים חיוניים ובכל זאת הבטיחו את השתתפותם באירועים. השביתה נערכה כחלק מפעילות מחאה מתמשכת נגד גזענות ואלימות משטרתית שהתפרצה ביתר שאת אחרי מותו של ג'ורג' פלויד, אדם שחור שנהרג בידי שוטר ממיניאפוליס בסוף מאי. עוד במהלך יום המחאה, כרעו עובדים רבים ברך למשך כשמונה דקות – משך זמן שהשוטר הניח את ברכו על צווארו של פלויד ובכך, ככל הנראה, הביא למותו.

https://www.instagram.com/p/CC4vgr-gZyH/

השובתים דורשים פעולה גורפת של תאגידים ושל הממשלה בהתמודדות עם גזענות מערכתית ואי-שוויון כלכלי המגביל את הניידות החברתית וקידום הקריירה עבור עובדים רבים, בעיקר שחורים והיספנים, המהווים חלק גדול ולא פרופורציונאלי מאלו המרוויחים פחות משכר שניתן לחיות ממנו. באופן ספציפי, המוחים קוראים למנהיגי התאגידים ולנבחרים ממשלתיים להשתמש בכוח הביצועי והחקיקתי כדי להבטיח שאנשים מכל קבוצות האוכלוסייה יוכלו לשגשג. דרישה זו כוללת העלאת שכר והגברת האפשרות לעובדים להתאגד, לנהל משא ומתן טוב יותר על ביטוח בריאות, חופשת מחלה ותמיכה בטיפול בילדים.

החיבור של עובדים למחאה על זהותם המעמדית-פועלית הצליח להתחבר לתנועת "נאבקים למען ה-15" (Fight for 15) בארה"ב הקוראת להעלאת שכר המינימום בארה"ב ל-15 דולר כשהשכר הפדרלי היום עומד על 7.25 דולר. תנועת נאבקים למען ה-15 החלה את דרכה במחאות כנגד ניצול במזון המהיר, בייחוד ברשת מקדונלד'ס, והפכה לתנועה חברתית סוחפת בכל ארצות הברית שהשיגה הישגים רבים ומשמעותיים כולל עליית שכר המינימום בכמה מדינות.

כשהוכרז על השביתה ב-8 ביולי, נכללו האיגודים השותפים: איגוד עובדי השירותים הבינלאומי (SEIU), האחווה הבינלאומית לקבוצות (IBT), הפדרציה האמריקאית למורים (AFT), עובדי החווה המאוגדים (UFW), ותנועת נאבקים למען ה-15. מאז הצטרפו עוד כמה התאגדויות עובדים, יחד עם קבוצות צדק חברתיות נגד גזענות.

המחאה שהחלה כמחאה על חוסר שוויון גזעי התרחבה אל חוסר השוויון הכלכלי-חברתי שהמוחים טוענים שהרבה ממנו נובע מהעניין הגזעי אך באה לידי ביטוי במקומות השונים בצורות שונות לפי המצוקה של כל מקום ומקום. במנהטן התכנסו עובדים חיוניים מחוץ למלון אינטרנשיונל שנמצא בבעלות נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כדי לדרוש מהסנאט ומהנשיא לחתום על חוקHEROES , חקיקה שהתקבלה בבית הנבחרים ומספקת ציוד מגן, שכר חיוני ודמי אבטלה מורחבים לעובדים שלא הייתה להם אפשרות לעבוד מהבית במהלך מגפת הקורונה. המארגנים אמרו כי הסנאטור של ניו יורק, צ'אק שומר, צפוי לצעוד עם העובדים.

הפגנת עובדים בשיקגו במחאה על גזענות ואי-שוויון. 20 ביולי 2020. (AP Photo/John Locher)
הפגנת עובדים בשיקגו במחאה על גזענות ואי-שוויון. 20 ביולי 2020. (AP Photo/John Locher)

השובתים במיניאפוליס, שם נהרג פלויד ב-25 במאי, היו עובדי בית אבות ושדה תעופה הדורשים שכר מינימום של 15 דולר לשעה. במיזורי המשתתפים התכנסו בסניפים של מקדונלד'ס בסנט לואיס ופרגוסון, נקודת ציון מרכזית בתנועת המחאה שעוררה מותו של מייקל בראון, נער שחור שנהרג על-ידי המשטרה בשנת 2014. השובתים בפרגסון יצעדו גם לאתר הנצחה במקום בו נורה ונהרג בראון.

גב מאירופה

תמיכה להפגנות אתמול ניתן היה לראות גם אצל האירופאים בהנהגת האיגודים הבריטhים שגם שם קמה בהשראת התנועה בארה"ב תנועה הקוראת לשכר מינימום של 15 פאונד לשעה, בייחוד של עובדי מקדונלדס אבל לא רק. התמיכה בימים אלו נעשית באמצעות השתתפות בזום. הדוברים הגיעו מארגוני עובדים מקומיים ועולמיים ובדבריהם נתנו רוח גבית לפעולה לעובדים השובתים בארה"ב.

מליסה אוונס, עובדת מקדונלד'ס באנגליה, ריגשה בזום את הנוכחים כשאמרה: "ביחד, עם החברים שלי לעבודה אנחנו נותנים גב אחד לשני, ביחד אנחנו דורשים 15 פאונד ואיגוד. זה המשמעות של כבוד עבורי ועבור בני. אני מרגישה שההיסטוריה, ואי-הצדק של הנסיבות קושרים אותנו יחד. לעובדים בארה"ב ועובדים בממלכה המאוחדת יש היסטוריה משותפת, יש לנו אותה מטרה, יש לנו את אותה השאיפה לדאוג למשפחות שלנו ולחיות חיים של כבוד ויושרה. לזה ייחלנו. תנועת עובדים עולמית שמאתגרת את המערכת. אנחנו יכולים ואנחנו נבנה עולם חדש שמבוסס על שוויון, חירות וכבוד האדם. חיי שחורים חשובים. תשבתו לחיי השחורים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!