דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניר ברקת

תעסוקורנה / תכנית ברקת להכשרה מקצועית: המעסיקים יכשירו עובדים, המדינה תשתתף במימון

ח"כ ניר ברקת הציג תכנית חלופית להצעת האוצר בתחום ההכשרה המקצועית, בתיאום עם ארגוני העצמאים והמעסיקים | לפי התכנית, המעסיקים אף יבטיחו למשתתפים תעסוקה עם סיום ההכשרה | ביקורת על חוסר התאמת התוכנית לעסקים קטנים ובינוניים

שר הכלכלה ניר ברקת (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
שר הכלכלה ניר ברקת (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חבר הכנסת ניר ברקת (הליכוד) הציג היום (שלישי) בפני ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת תוכנית חלופית בתחום ההכשרה המקצועית להצעה שהציג האוצר בחוק ההסדרים. הצעתו של ברקת, שהוצגה כ'הסבת עובדים טורבו', היא כי ההכשרה המקצועית תבוצע על-ידי המעסיקים ותמומן במשותף – שני שליש על-ידי המדינה והיתר, על-ידי המעסיק. על-פי ההצעה, העובדים יקבלו במהלך תקופת ההכשרה שכר מהביטוח הלאומי, שישתווה לכל הפחות לדמי האבטלה להם הם זכאים, וייקלטו כעובדים מן המניין במקום העבודה מיד עם תום הכשרתם.

ברקת העריך כי עלות התוכנית תעמוד על 4.5 מיליארד שקלים למדינה, ועוד 1.5 מיליארד שקלים לשוק הפרטי, וכי היא עשויה לסייע להשיב 100 אלף עובדים לשוק העבודה בתוך כשנתיים, כך שתחזיר את מלוא ההשקעה ואף למעלה מכך. "כש-850 אלף אנשים איבדו את פרנסתם ו-120 אלף עסקים נמצאים בסכנת סגירה יש צורך לעשות שינויים ולחשוב מחוץ לקופסא", אמר ברקת. "במצב הקיים, המדינה נושאת כמעט ב-100% מעלות ההכשרה. אם התכנית תאומץ, הביטוח הלאומי יוכל לממן אותה לבד ועוד לחסוך כסף. ההכשרה תהיה יעילה וממוקדת למה שהמעסיק צריך, ותחסוך גם את הליך ההשמה שאחריה".

הכשרה מקצועית לעוזרי בטיחות בתחום הבניה (צילום ארכיון: קרן מעגלים)
הכשרה מקצועית לעוזרי בטיחות בתחום הבניה (צילום ארכיון: קרן מעגלים)

"לפי המתווה הזה אנחנו נשלם פחות דמי אבטלה ונקבל מהעובד דמי ביטוח לאומי, כך שכל המערכת יוצאת נשכרת", אישר מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר. "אם הכשרת מישהו ולא יהיה לו לאן להגיע זה לא שווה שום דבר ולכן שיתוף פעולה עם המעסיקים שאמורים לקלוט את העובדים הוא נכון וראוי". התוכנית גובשה יחד עם יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, שאמר כי ביום ראשון הוצגה גם לראש הממשלה ולשר האוצר. "בימים הקרובים היא תיחתם כמיזם משותף עם זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה. אנחנו מתואמים עם הביטוח הלאומי ומוכנים לצאת לדרך. זאת המשימה שלנו".

"שיתוף מעסיקים הוא חלק חשוב בהכשרות שיתרום רבות לשילוב המוכשרים בשוק העבודה ונשמח לשתף בכך פעולה", אמר אביעד שוורץ, רפרנט תעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר. "עם זאת, להבנתי לא כל ההכשרות יכולות להתבצע אצל מעסיקים, בוודאי לא אצל מעסיקים קטנים ובינוניים. יש עכשיו צוות בין-משרדי שעוסק בנושא התעסוקה במשבר. נגבש בקרוב המלצות קונקרטיות באשר למוצע בתכנית".

הכשרה מקצועית לקירור ומזגנים (צילום ארכיון: מכללת אורט סינגלובסקי)
הכשרה מקצועית לקירור ומזגנים (צילום ארכיון: מכללת אורט סינגלובסקי)

מ"מ יו"ר הוועדה, חברת הכנסת טלי פלוסקוב (הליכוד) ברכה על שיתוף הפעולה בין הממשלה, הכנסת והמגזר העסקי. "זו הדוגמא לאיך צריך לעבוד בימים האלה כדי להביא תוצאות. על הממשלה להניע את התכנית לביצוע כמה שיותר מהר. זה משהו שאזרחי ישראל זקוקים לו היום יותר מכל דבר אחר. הם לא רוצים לצעוק בהפגנות שאין להם מה לאכול אבל אנחנו צריכים לספק להם דרך להתפרנס". גם ללי דרעי, מנהלת קידום המדיניות בעמותת '121 – מנוע לשינוי חברתי' חידדה כי שילוב מעסיקים בהכשרה הוא דבר רצוי, אך כזה שפחות מתאים לעסקים הקטנים והבינוניים, להם אין התשומות הנדרשות להשקעה בתוכנית מעין זו. "ביקשנו שיוקמו לשכות לקשרי מעסיקים שיתנו מענה לצורך הזה", אמרה.​

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!