דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / מאחורי הסטטיסטיקה עומדים אנשים

כותרות העיתונים בארה"ב חגגו עלייה משמעותית במספר המשרות שנוספו בחודש יוני. אך האם די במספרים ונתונים סטטיסטיים כדי לקבוע את מצב שוק העבודה או שצריך לבדוק גם את טיב המשרות, הביטחון התעסוקתי ותנאי העבודה?

לשכת תעסוקה בירושלים. ארכיון. צילום: יוסי זמיר / פלאש 90.
לשכת תעסוקה בירושלים. ארכיון. צילום: יוסי זמיר / פלאש 90.
קרן אופק
קרן אופק
יו"ר ועד עובדי פרטנר
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח התעסוקה בארה"ב שפורסם בתחילת החודש מגלה כי לשוק העבודה האמריקאי נוספו 287 אלף משרות בחודש יוני, זאת לעומת 38 אלף בלבד בחודש מאי. נתוני הדו"ח התקבלו, כמובן, בשמחה וכותרות העיתונים בישרו על הקלה בדאגה למצבו של שוק העבודה. אך כאן מתעוררת השאלה: כיצד הושרש, דווקא, נרטיב העוסק בעליה וירידה של מספרים אזוטריים ויבשים? מדוע מקודשים המספרים על פני המהות? האם וכיצד אנו לומדים ועוסקים באיכות התעסוקה או בטיב הקשר בין העובדים למעסיקים?

הדו"ח האמריקאי כמובן אינו לבד. כך הם גם הדוחות השונים העוסקים בנושא התעסוקה וממלאים את התקשורת וכנראה גם את שולחנם של מקבלי החלטות. אך התוצאה היא הצפה מתמדת של סוגיות שוליות, בעוד המציאות שונה. מהו אופי המשרות החדשות שנפתחו בארה"ב? מהו המחיר שנדרשים אלו המבקשים לעבוד במשרות אלו? מהם החסמים בדרך להשתלבותם בתעסוקה? שאלות אלו לא מקבלות מענה, כאשר מרוב סטטיסטיקה לא רואים בני אדם.

עבודה קשה בשכר נמוך ובלתי מתגמל וחוסר ביטחון תעסוקתי, מאפיינים את התעסוקה בישראל ובייחוד בפריפריה החברתית והגאוגרפית. דווקא שם, עובדים אינם מודעים לזכויותיהם הבסיסיות. אך, למרות זאת, מכל מקום יישמע הפמפום החוזר ונשנה של נתונים סטטיסטיים, המציגים תמונת מצב אידאלית, כביכול, של "תעסוקה מלאה" כהגדרת הכלכלנים. אך האם ניתן ייצוג תקשורתי, ציבורי ופוליטי לדברים שלא רואים בסטטיסטיקה? מה תחושת המסוגלוּת וההערכה העצמית של עובדים ועובדות שמשרתם תלויה על בלימה? מה עם הסולידריות החברתית והחוסן הקהילתי של קהילות? מה עם הילדים שהוריהם ממלאים את יומם בעבודה קשה על מנת לפרנס את הבית?

הדו"ח שפורסם בארה"ב מצביע כביכול על התאוששות מגמות התעסוקה שם, על אף העובדה ששיעור האבטלה עלה במעט בחודש יוני – מ-4.7% ל-4.9%. ייתכן שזו מסקנה נכונה; אבל אין זה נבון להמשיך ולחפש את האוצר האבוד של עולם תעסוקתי טוב ומיטיב דווקא מתחת לפנס של הסטטיסטיקה.

אני חושבת שעתה הגיעו הזמן והמקום הנכונים לבחון את התפקיד החשוב וההכרחי של איגוד העובדים והעובדות באלף השלישי. ההתאגדות הכרחית כדי שנוכל לשוחח בינינו, עובדים ועובדות, מנהלים, מעסיקים, ממשלה ומגזר ציבורי ולעצב את העולם התעסוקתי של ההווה והעתיד. לשפר את תנאי העובדים, ליצור שיח ציבורי פתוח ולשקול גם את השיקולים שנותרו חבויים עד כה, אלו דברים הכרחיים בעולם כלכלי וטכנולוגי שלא מפסיק להשתנות ולהתפתח. כולנו נוכל לפעול יחד לביצור חוסנה הכלכלי של המדינה אם נזכור כי מאחורי הסטטיסטיקות הרבות עומדים אנשים.


הכותבת היא יו"ר ועד עובדי פרטנר

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!