דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

דיור / יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "מגיפת הקורונה היא לא הזדמנות לדירה"

חיים מסילתי אומר ל׳דבר׳: ״מי שקונה דירה או שוכר דירה – תהיו עירניים. אל תחשבו שהקורונה זה זמן להזדמנויות״ | ראיון

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי (צילום: דנה קופל).
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי (צילום: דנה קופל).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"הקורונה קצת האטה את הפעילות אבל לא הורידה את המחירים", אומר חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בראיון ל'דבר'. לפי הפרסום האחרון של הלמ"ס – אמנם בחודש מאי נרשמה ירידה של כ-0.7% במחירי הדיור, אך במצטבר, מתחילת השנה מחירי הדיור עלו  ב-2%. למעשה, למעט שנת 2018, מחירי הדיור עולים באופן עקבי כבר 13 שנה.

"זה מטורף, כי כשהמשק במיתון אז מצופה שהשוק יעצור קצת, מסתבר שהמחירים ממשיכים לעלות", אומר מסילתי. "הייתה ירידה רגעית גם בתל-אביב שמיד חזרה לעלות".

מדברים על ההשפעה של הדירות בשכירות גמישה לתיירים שחוזרות לשוק. יש באמת הגדלה של ההיצע?
"זו השפעה זניחה על השוק – דירות אייר בי.אנ.בי הן קטנות במספר ביחס לשוק כולו".

מה הדבר הכי נכון כעת לדעתך מבחינת שוכרי הדירות?
"האתגר המרכזי הוא לעבור לגור במקומות שבהם דירות הן יחסית זולות. הקורונה סייעה לאותם אנשים להבין שלא חייבים לגור בתל אביב כדי לעבוד בתל אביב. אפשר לגור שלא במרכז, אלא בערים הסובבות – פתח תקווה, ראשון, ולהגיע לתל אביב פעמיים בשבוע. העצה שלי לשוכרי הדירות היא לחשוב איך לרכוש דירה, ולא לנסות לחשוב על תיקון בשוק השכירות".

אתר בנייה של דירות חדשות בכפר יונה. (צילום: גילי יערי / פלאש 90)
אתר בנייה של דירות חדשות בכפר יונה. (צילום: גילי יערי / פלאש 90)

למה?
"יש את החברה הממשלתית 'דירה להשכיר', אבל היא פועלת בהיקפים מאוד קטנים בהשוואה למה שהשוק צריך. ממה שאני מכיר , אני רואה שהם עובדים טוב. יש להם אפשרות גם לתמהל עם מרכזי תעסוקה ולעשות פרויקטים יותר כדאיים. אני מאוד מאמין בהתנהלות של החברה הזו. אם יתנו לה לעבוד בהיקפים יותר גדולים זה בהחלט פתרון, אבל אנחנו רחוקים משם".

רואים כבר שינוי בביקושים לפי אזורים שונים בארץ?
"לדעתי אנחנו חווים שינוי בשטח, אבל התוצאות המתמטיות הניתוחיות נראה רק בעוד כמה חודשים, אין לי לספק שיראו גידול בביקושים במקומות כמו פתח תקווה, ראשון, נתניה, וירידה בביקושים ברמת גן וגבעתיים. תל אביב, זה תל אביב, לא יודע האם משהו יכול להשפיע עליה. אבל כשדירה בפתח תקווה מושכרת ב-4,500 שקל במקום ברמת גן ב-6,000 שקל, השוכרים עושים את החשבון".

האם הסיוע למשלמי משכנתאות רלוונטי?
"לדעתי, אם יבדקו, אולי 20-30% מכלל לוקחי המשכנתאות דחו תשלומים. לדעתי הרוב המוחלט המשיך לשלם משכנתא ולא דחה כי הוא הבין את המחיר. הוא הבין שמה שמתוק עכשיו יהיה מר אחר-כך, אז עדיף להסתדר בקושי עכשיו. בסך הכל אמרו למשלמי משכנתאות – תפרוס את התשלום לשלושה חודשים באותם תנאים, זו הקלה רגעית. מי שזכה ישלם את הריבית כמו גדול, זה בסך הכל אקמול".

אבל בתחום המשכנתאות הממשלה לפחות התייחסה. לשוכרי דירות אין אפילו את זה.
"דיור זה צורך בסיסי שכולם צריכים אותו. לא ייתכן שעוזרים לקוני הדירות ולא לשוכרים. אלה ששוכרים דירות, הם אלו שצריכים לאגור הון כדי יום אחד לרכוש. אם כבר לעזור למשהו בעדיפות, אז דווקא לשוכרים שמתקשים לארגן הון עצמי".

דירות להשכרה (צילום ארכיון: נתי שוחט/פלאש90)
דירות להשכרה (צילום ארכיון: נתי שוחט/פלאש90)

אי-תשלום משכנתאות יכול לסכן את יציבות הבנקים?
"הבנקים לא יפסידו. כל סיכון של הבנק תומחר. לקוחות קיבלו ריבית בהתאם לסיכון. אני פחות דואג לבנק. יותר דואג למשקי הבית. מה הם יעשו אחרי הדחיה בתשלום?".

מה דעתך על תכניות הדיור החדשות של משרד השיכון?
שמענו את התכנית של ליצמן, סך הכל נראה שהשר קשוב למה שקורה בשוק. מכוון לעבר הפריפריה והאוכלוסיות החלשות – זה הכיוון הנכון. אני חושב שאם הממשלה תנקוט בקו הזה נראה תוצאות טובות בשלב מוקדם יחסית – תוך חצי שנה, או שנה".

ומי שלא יכול לחכות חצי שנה, שנה?
"מי שקונה דירה או שוכר דירה – תהיו עירניים. אל תחשבו שהקורונה זה זמן להזדמנויות. כדאי להיעזר בשמאים וצריך לבדוק היטב כל עסקה. זה לא נכון שהכל עכשיו בהזדמנות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!