דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מעונות היום

משבר מעונות היום / מכתב לראש הממשלה: מעונות היום המפוקחים דורשים שיפוי על תקופת הקורונה

עקב הפסקת התקצוב הממשלתי, החזרים להורים על ימי הסגר והבידוד, וכוח אדם בסיכון שנאלץ לעזוב, לא יוכלו המעונות לפתוח שנה בלי סיוע ממשלתי | במעונות מתחנכים כ-120,000 ילדים

חיטוי במעון בתקופת הקורונה. לא יוכלו לפתוח שנה בלי סיוע ממשלתי (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90)
חיטוי במעון בתקופת הקורונה. לא יוכלו לפתוח שנה בלי סיוע ממשלתי (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ראשי הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים, פנו השבוע במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו והזהירו כי בלא סיוע ממשלתי "פתיחת שנת הלימודים בספטמבר הקרוב נמצאת בסכנה אמיתית".

הארגונים דורשים שיפוי חודשי של 600 שקלים לילד, בעבור כל חודש מיוני ועד תום המשבר; קביעת מנגנון שיפוי לתחילת שנת הלימודים הקרובה בשל הצפי לירידה משמעותית במספר הילדים; וקביעת מנגנון שיפוי בגין סגירת מעונות במהלך השנה בעקבות נגיף הקורונה.

המשבר לא התחיל היום

"אל משבר הקורונה הגיעו הארגונים המפוקחים במצב גרוע ביותר ועם פרוץ המשבר הממשלה הפסיקה את העברת חלקה בשכר הלימוד", כתבו במכתב, תוך שהם תולים את המצב באי עדכון סל התשומות הממשלתי לפיו נתמכים המעונות המפוקחים.

לפי המכתב, כ-10% מהילדים שהיו מבקרים במעונות טרם המשבר לא חזרו לאחריו. כמו כן, מעונות רבים נסגרו לשבועות בשל חשיפה לחולה מאומת, מה שחייב החזרת שכר לימוד להורים תוך המשך תשלום דמי מחלה לעובדים, בלא שיפוי ממשלתי.

עוד נטען כי על המעונות הוטלו הוצאות נוספות של שעות עבודה נוספות שנדרשו במסגרת הרגולציה וההקפדה על ריחוק חברתי, עלויות חיטוי ושעות עבודה בחיטוי בתחילת ובסוף כל יום, וזאת לצד עלויות שוטפות נוספות שלא ניתן היה לצמצם.

הארגונים טוענים במכתבם כי על אף שנרתמו לסייע לממשלה לפתוח מחדש את המעונות כדי להשיב את המשק לתפקוד, ועל אף שהוסכם עם האוצר ומשרד ראש הממשלה, לא קיבלו בפועל את השיפוי שהובטח להם לחודש יוני בסך 600 שקלים לילד.

קוראים לתכנית לעידוד העסקה בתחום

הארגונים מדווחים גם על בעיה קשה של מחסור בכוח אדם, שהחל טרם התפרצות מגיפת הקורונה, והחריף כיוון שחלק מסגל המעונות אינו יכול להמשיך בעבודתו בשל היותו מקבוצות סיכון. הם קוראים להשקת תכנית לעידוד העסקה בתחום, שתתן פתרון "הן לשיעור האבטלה הגואים במשק והן למחסור בענף".

ראשי הארגונים הזכירו כי בקרוב צפויה הוועדה הבין משרדית לבחינת מצב מעונות היום, בהובלת משרד העבודה והרווחה, להגיש מסקנותיה. "אנו מבקשים לקדם את יישום המסקנות ועדכון סל התשומות באופן מיידי וכבר בבסיס התקציב הנוכחי" כתבו. הוועדה הוקמה לפני למעלה משנה בעקבות מאבק ציבורי אליו יצאו הארגונים, הדורשים תוספת תקצוב של כ-2 מיליארד שקלים. לשיטתם, ראוי שהמדינה תישא בעלות התוספת, ולא הורי הילדים.

במעונות היום המפוקחים לפעוטות מתחנכים כ-120 אלף ילדים מגיל לידה ועד 3 שנים. על המכתב חתומות כל ראשי הארגונים המפעילים את המעונות: אניטה פרידמן יו"ר ויצ"ו העולמית, ליאור גבאי מנכ"ל נאות מרגלית, חגית פאר יו"ר נעמ"ת, ליאורה מינקה יו"ר אמונה, יעל שמרגד מנכ"לית נשי חירות, רבקה פישמן מנהלת מעונות היום בחברה למתנ"סים, הרב יצחק גולדקנופף מנכ"ל בית יעקב ואוריאל שרקי בשם איגוד מעונות היום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!