דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

מחאה / כ-6,000 הפגינו מול בית רה"מ בירושלים, ואלפים נוספים ברחבי הארץ

המשטרה עצרה חשודים בדקירת מפגין בעוטף עזה ובריסוס גז פלפל על מפגינים ברמת גן | עם סיום ההפגנה: עימותים בין שוטרים לבין מאות משתתפים | אליחי עמר (25), שדרות: "כשמישהו חייב כסף יודעים לעקל, כשהמדינה צריכה לתת כסף היא לא יודעת איך" | אורי בר (43) גני תקווה: ״עושים דה-הומניזציה למפגינים״

המשטרה מנסה לפנות מפגינים מההפגנה בבלפור (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).
המשטרה מנסה לפנות מפגינים מההפגנה בבלפור (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).
יהל פרג'

לפי הערכת המשטרה, כ-6,000 בני-אדם הפגינו במוצאי שבת מול בית ראש הממשלה, ברחוב בלפור, בירושלים. המחאה, שהתגברה בשבועות האחרונים, מורכבת מתנועות וארגונים רבים, כשהמאחד ביניהם הוא ביקורת על התנהלות הממשלה במשבר הקורונה. מוקדם יותר הפגינו אלפים על גשרים ברחבי הארץ, במחאה שהוביל ארגון 'הדגלים השחורים'.

עם סיום ההפגנה בשעה 23:00 נשארו במקום כמה מאות משתתפים. במהלך הלילה המשטרה החלה לפזר אותם, תוך שימוש במכונות התזה. 12 אנשים שהיו בהפגנה נעצרו, 6 מתוכם פעילי ימין. אחד העצורים חשוד בתקיפה.

במקביל דווח על מפגין בצומת שער הנגב שנדקר כש-15 אנשים הגיעו למקום ההפגנה במטרה להתעמת עם המפגינים. שר החקלאות, אלון שוסטר, סיפר כי הנדקר הוא ניר סהר, צעיר שהיה בעבר תלמידו של שוסטר. "ברגע ששמעתי על מעשה הנבלה, שוחחתי עם אמו ודרשתי בשלומו. אני מאחל לניר רפואה שלמה בגוף ובנפש. כל חבריי לממשלה, כל השרים, צריכים לגנות מיידית בכל תוקף את מעשי הבריונות כלפי מפגינים. אני דורש מהמשטרה לאתר מיד את תוקפיו ולמצות איתם את הדין".  ברמת גן דווח כי גז פלפל רוסס על מפגינים מרכב נוסע. כעבור מספר שעות עצרה המשטרה חשוד בן 34, תושב רמת-גן, שיובא הבוקר להארכת מעצר.

נעה (מימין) ורוני, בנות 25 מת"א. "ההפגנה היא כדי לתקן את השלטון שלא רואה מה קורה בעם, מנותק" (צילום: יהל פרג')
נעה (מימין) ורוני, בנות 25 מת"א. "ההפגנה היא כדי לתקן את השלטון שלא רואה מה קורה בעם, מנותק" (צילום: יהל פרג')

בין המפגינים שהתאספו בבלפור ניתן היה למצוא את רוני ונועה, בנות 25 מת"א, שבאו למחות על המצב כשהן אוחזות שלט עליו נכתב "אנחנו הילדים של נובמבר 95'". רוני: "ההפגנה היא כדי לתקן את השלטון שלא רואה מה קורה בעם, מנותק. לא מקשיב. שביבי יילך הביתה, שתקום ממשלה שזוכרת למה היא כאן". נועה: "מגיע להורים שלי לחיות בכבוד. הצעירים הם אוכלוסייה שנפגעה, אבל ההורים שלי יותר. באתי גם בשביל חברי המובטלים".

אליחי עמר (25) הגיע להפגנה מביתו שבשדרות. "אני עצמאי ואין לי פרנסה 4-5 חודשים. אני תאורן שיושב בבית בלי אופציה לעבוד. אין מה להכשיר אותי להיות טבח. המדינה צחקה עלינו עם המענקים. 15 אלף קיבלתי, אבל זה כלום לחמישה חודשים. שיתחילו לדבר איתנו בגובה העיניים בלי להאשים את הפקידים. הם יודעים שהבירוקרטיה לא טובה, אם מישהו חייב ישר יודעים איך לעקל, אבל כשהמדינה צריכה לתת כסף לאנשים היא לא יודעת איך לעשות את זה".

עמר מעיד על מכר שלו שהתחיל למכור ריהוט ורכב כדי להאכיל את הילדים ואמר שהוא יחזור להורים. "אני לא מוחה נגד ביבי, אלא נגד החוקים, נגד השלטון, גם גנץ הפיל את הצעת החוק לעצמאים. לא רואים את הסקטור ממטר".

מפגין מול בית ראש הממשלה. 25 ביולי 2020 (צילום: יהל פרג')
מפגין מול בית ראש הממשלה. 25 ביולי 2020 (צילום: יהל פרג')

אורי בר (43) מגני תקווה הסתובב בין המפגינים עם לא פחות מאשר דגל רומניה מתנופף בידיו. "ברומניה הפילו את צ'אוצ'סקו, הדגל היה הסמל של המהפכה אבל הם חתכו את הסמל הקומוניסטי מהדגל וכמו שהפילו את צ'אוצ'סקו, אנחנו נפיל את ביבי. לדבריו ההשוואה במקום שכן בשלטון הנוכחי ישנם סממנים טוטאליטרים: "פולחן אישיות ורטוריקה שמבצעת דה-הומאניזיציה למפגינים".

הוותיקה מבין התנועות המרכזיות  במחאה הנוכחית היא ההתארגנות 'הדגלים השחורים', שהחלה את פעולתה בחודש מרץ השנה, לאחר הבחירות האחרונות והצטרפותו של בני גנץ לקואליציה בראשות נתניהו. מזה חמישה שבועות מפגינים בגשרים רבים ברחבי הארץ עשרות אלפי ישראלים השייכים להתארגנות הזו, "הערב הוא מסר חד וברור לנאשם נתניהו שזמנו תם", אומרים ב'דגלים השחורים' לקראת המחאות הערב.

אלפי מפגינים בגשרים לאורך כביש 6 (צילום: אלעד מדן)
אלפי מפגינים בגשרים לאורך כביש 6 (צילום: אלעד מדן)

"השבוע קיבלנו הוכחה על מה הוא שלטון נתניהו: החלשת הכנסת והדמוקרטיה, דיכוי המחאה, הסתה נגד חלקים נרחבים מהעם, התעסקות בענייניו הפליליים ומסע שקרים בלתי נגמר. הכישלון המוחלט בטיפול בקורונה הוא של הנאשם בלבד, לאזרחי ואזרחיות המדינה מגיע ראש ממשלה שעסוק מבוקר עד ערב בעצירת המגיפה ושיקום הכלכלה – לא נאשם שעסוק בעצמו".

לצד 'הדגלים השחורים', תנועת 'עומדים ביחד', התארגנויות אמנים, עצמאים שהעסקים שלהם נפגעו, פעילים נגד אלימות משטרתית ועוד, יגיעו הערב לבלפור גם ליינים של מסיבות. הליין התל-אביבי 'קוק-שוק' העביר את האירוע שאמור היה להיערך היום ובוטל בשל ההגבלות, לרחוב בלפור, כך כתבו המארגנים באירוע הפייסבוק: קייטנת הקיץ של קוקשוק תהיה השנה בסימן של מחאה ברחובות רטובה, בועטת ורועשת בדיוק כמו שאנחנו אוהבות. אין חשמל – אתן החשמל אין דיג׳יי – אתן המוזיקה. כל מה שצריך זה אותך פלוס: יש לך תוף? תביאי! יש לך סיר? אש! יש לך זמבורה? תני בראש! מוצאי שבת בבלפור 19:30 תנעלו נעליים נוחות תדפקו לוק 'מהממות במהומות' ובואו נצטרף למחאה הסוערת. ביחד נרקוד ברייב הכי פוליטי ומרים שהיה פה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!