דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מענק לכל אזרח

כלכלת הקורונה / הביטוח הלאומי: עד להעברת חוק המענקים נסיים לאסוף את חשבונות הבנק של כלל האזרחים

מנכ"ל המוסד מאיר שפיגלר אומר כי בידי המוסד פרטי חשבון מאומתים של 90% מהאזרחים | מי שפרטי החשבון שלו לא יאומתו או שאין לו חשבון - יוכל לפדות את המענק בבנק הדואר | מעריך: כחצי מיליון יהיו זכאים למענק מוגדל

מאיר שפיגלר, מנכ״ל הביטוח הלאומי (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
מאיר שפיגלר, מנכ״ל הביטוח הלאומי (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המוסד לביטוח הלאומי פועל להשלמת איסוף ואימות חשבונות הבנקים של כלל אזרחי ישראל הבוגרים, על מנת שיוכל לבצע את העברת מענק הסיוע למשפחות עם השלמת תהליך החקיקה בכנסת. מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר היום (ראשון) כי נכון להיום מכיל מאגר הביטוח הלאומי כ-5.1 מיליון חשבונות בנק, דרכם ניתן יהיה להעביר כ-90% מהמענקים (כולל הקטינים הזכאים). הוא העריך שבימים הקרובים ועד להשלמת חקיקת החוק יושלם האימות של הרוב המוחלט של החשבונות.

לדברי שפיגלר, "פעולה כזו, שאמורה לרכז את חשבונות הבנקים של כל תושבי ישראל, לא נעשתה מעולם".

בעוד שהמענק בסך 500 שקל לילד ייכנס במנגנון קצבאות הילדים הרגיל שהביטוח הלאומי מתורגל בהפעלתו, המענק לבוגר בסך 750 אלף שקלים דורש מהביטוח הלאומי לאתר ולאמת את חשבונותיהם של כלל האוכלוסיה הבוגרת – שחלקים רבים ממנה מעולם לא דרש קיצבה ונתוניו לא היו קיימים מראש במאגרי המוסד.

שפיגלר הוסיף כי "כבר בשבוע שעבר, כשהחלטת הממשלה קיבלה ביטוי תקשורתי רחב, התחלנו לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו, לאיסוף ואימות החשבונות מהגופים השונים מולם פועל הביטוח הלאומי. מאז יום רביעי בשבוע שעבר ועד סוף השבוע האחרון ליקטנו ואימתנו עוד כ-1,176,000 חשבונות בנק שלא היו ברשותנו קודם לכן".

ומה לגבי מי שאין לו חשבון בנק, או שהמוסד לביטוח הלאומי לא יצליח לאתר את חשבון הבנק שלו? לדברי שפיגלר, במקרים אלו יועבר סכום המענק לבנק הדואר, והאזרח יוכל לקבל אותו במזומן כנגד תעודה מזהה. "לא יהיה אחד שזכאי למענק ולא יקבל אותו".

"עד שיעבור החוק, הרוב המוחלט של החשבונות יהיה כבר מאומת וניתן יהיה להעביר אליהם את הסכום באופן מיידי" אמר שפיגלר, וחידד כי אין צורך להיכנס למערכות הביטוח הלאומי לעדכן את חשבונות הבנק, וכי במידה ויהיה בכך צורך, יפנה הביטוח הלאומי עצמו לאזרחים באמצעות הודעות SMS ובאמצעים אחרים על מנת להשלים את פרטי חשבונם. "יש לנו הטלפונים של כולם" חידד, וביקש מהציבור שלא להעמיס לשווא על המערכת

שפיגלר ציין כי גם חיילים צפויים לקבל את המענק, אך בשלב זה לא הבהיר האם הם יקבלו אותו באמצעות הביטוח הלאומי.

לפי החלטת הממשלה, שצריכה עוד לעבור בחקיקה של הכנסת, ישולמו מענקים מוגדלים בסך 1,500 שקלים לנכים, אסירי ציון, עולים נזקקים וכן מקבלי הבטחת הכנסה, השלמת הכנסה או מזונות, יקבלו מענק כפול. המענקים יועבר ישירות לחשבונות האישיים או המשותפים של האזרחים. שפיגלר העריך כי מספר הזכאים למענק כפול יעמוד על מעל חצי מיליון. זוגות שבהליכי היפרדות יקבלו את הסכום כל אחד לחשבון שלו.

עוד ציין שפיגלר כי חובות לביטוח הלאומי לא ינוכו מסכומי המענק, וכי גם לבנקים אסור לעקל כספים המתקבלים מהביטוח הלאומי, משך 30 ימים מקבלתם. "הוצאתי בנושא זה מכתב לכל הבנקים במרץ ביחס לדמי האבטלה, ואני מתכוון להוציא כעת מכתב נוסף כדי לוודא שהכסף מגיע לייעדו".

שפיגלר ביקר את ההחלטה על מענק דיפרנציאלי ולא זהה לכלל האזרחים, מכיוון שיישומה דורש היערכות מורכבת יותר שמגדילה את משך ההמתנה של כלל האזרחים למענק. "בכל הדיונים אמרנו את דעתנו, וזו ההחלטה שהתקבלה" הוסיף. "היא שונתה ממה שהיה קודם, ויש כאן מתן מענה כפול למי שזקוק למענק ולסיוע הזה במיוחד. ככל שהמענק אוניברסלי יותר, משך הזמן הנדרש ליישם אותו קצר יותר". לדבריו, את המענק הקודם שניתן בתקופת הפסח, הצליח הביטוח הלאומי לחלק במלואו בתוך כ-9 ימים שכללו גם את ליל הסדר ואת החג השני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!