דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / פרופ' חגי לוין: "זיהום אוויר מגדיל את הסיכון לתמותה מקורונה"

מחקר שערך יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור מצא קשר בין רמות גבוהות של זיהום אוויר לעליה של 8% בתמותה מקורונה | המסקנה: "יש לעשות את כל המאמצים להפחית זיהום בישראל כחלק מההיערכות לגל השני"

מכונת הנשמה בבית חולים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מכונת הנשמה בבית חולים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

"זיהום אוויר מגדיל את הסיכון לתמותה מקורונה", כך קובע פרופ' חגי לוין, רופא מומחה בבריאות הציבור ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, בדו"ח מיוחד שנערך עבור המשרד להגנת הסביבה והתפרסם הבוקר (שני). לפי הדו"ח, למרות הזמן הקצר מאז פרוץ המגפה, הצטברו ראיות מדעיות רבות לקשר בין זיהום אוויר ופגיעותיו לבין תמותה מנגיף הקורונה.

בדו"ח סקר לוין מחקרים רבים שנעשו עד כה ברחבי העולם על הקשר בין זיהום אוויר להידבקות ותמותה מקורונה. במחקר רחב היקף של מעל ל-3000 נפות בארה"ב נמצא כי עלייה של מיקרוגרם אחד למטר מעוקב בריכוז חומר חלקיקי נשימים עדינים (PM 2.5) היתה קשורה בעלייה של 8% בתמותה מקורונה. מחקר נוסף בארבע מדינות באירופה מצא כי היקפי התמותה הגבוהים ביותר היו באזורים בהם רמות תחמוצות החנקן (NO2) היו הגבוהות ביותר. באיטליה מצאו החוקרים מתאם גבוה בין אזורים בהם היו חריגות בזיהום חומר חלקיקי נשים (PM 10) לבין מספר המקרים המדווחים של נדבקים בקורונה, לאחר שבועיים.

חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "אסור להחמיר את זיהום האוויר" (צילום: האוניברסיטה העברית)
חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "אסור להחמיר את זיהום האוויר" (צילום: האוניברסיטה העברית)

זיהום אוויר היווה בעיה חמורה במדינת ישראל עוד טרם מגפת הקורונה. לפי הערכות ה-OECD משנת 2015, בישראל קיימת תמותה עודפת של 2,200 בני אדם בשנה ממחלות שונות הנגרמות כתוצאה מחשיפה לרמת זיהום אוויר גבוהות. זיהום האוויר שעלול להוביל לתחלואה נשימתית וקרדיו-וסקולרית מוגברת באוכלוסייה עלול לפי המחקרים להגביר את הסיכון לתחלואה קשה ומוות מקורונה. בנוסף מציין לוין כי התחלואה המוגברת מזיהום האוויר מוסיפה עומס רב על מערכות הבריאות, ופרט על מחלקות המטפלות בחולים מונשמים.

הסגר הכפוי וההאטה הכלכלית שנגרמו בשל התפשטות נגיף הקורונה הובילו לירידה בנתוני זיהום אוויר שונים במדינות רבות בעולם. בישראל, לפי הערכה ראשונית של המשרד להגנת הסביבה, מאז התפרצות הקורונה בארץ חלה הפחתה בפליטות מזהמים ליממה בהיקף של 3% עבור תחמוצות גופרית, 13% עבור בנזן ו-18% עבור פחמן דו-חמצני, כאשר ההשפעה העיקרית של הפחתת הפליטות צפויה באזורים מאוכלסים. עם זאת, תצפיות מסין מעידות כי זיהום האוויר עלול לחזור במהירות לרמתו הקודמת עם החזרה לשגרה כלכלית מלאה.

מפעלים מזהמים (צילום: shutterstock)
מפעלים מזהמים (צילום: shutterstock)

"יש לעשות את כל המאמצים להפחית את זיהום האוויר בישראל, בפרט PM 2.5 ו-NO2 כחלק חשוב מהיערכות לגל שני של קורונה בחודשים הקרובים". קורא פרופ' לוין בדו"ח, ומציין כי הדבר עלול להקל את העומס על הצוותים הרפואיים ולהפחית את מספר המונשמים. על רקע החזרה לשגרת פעילות כלכלית תחת המגבלות בחודשיים האחרונים מדגיש לוין כי "אסור בשום פנים ואופן להחמיר את זיהום האוויר בישראל". עוד קורא לוין לממן ולעודד מחקרים להערכת התרומה של השפעות סביבתיות, כדוגמת מזהמי אוויר ונתונים אקלימיים, על התחלואה והתמותה מקורונה וממחלות נוספות.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הגיבה לדו"ח שהוזמן על ידי משרדה ואמרה כי "הקשר בין זיהום אוויר לקורונה מתחדד. חובה עלינו לפעול להפחתת זיהום האוויר בריכוזי האוכלוסייה, כדי שנוכל להיות מוכנים טוב יותר להתפרצויות עתידיות של מגפות. חשיפה לזיהום אוויר גורמת לתחלואה ולתמותה, ובכוונתי לרכז מאמצים לטובת שיפור איכות האוויר בישראל".

השרה גילה גמליאל: "הקשר בין זיהום אוויר לקורונה מתחדד" (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
השרה גילה גמליאל: "הקשר בין זיהום אוויר לקורונה מתחדד" (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

בהקשר הזה מציינים במשרד כי בתקופה האחרונה הוקדמו מיזמים שונים לשיפור איכות האוויר בישראל, בהם הרחבת אזורים מופחתי פליטות שאליהם אסורה כניסת רכבי דיזל ישנים, קידום הגעה ליעדים גבוהים של שימוש באנרגיה מתחדשת, עמידה בתקן בנייה ירוקה למבנים חדשים, מעבר לדלקים נקיים בתעשייה וצמצום מטרדים מקומיים כגון מטרדי ריח, ושריפות בסקטור החקלאי.

ארגון 'מגמה ירוקה' בתגובה על הדו"ח: "הדו"ח החדש מאשרר פעם נוספת את הקשר הישיר בין שמירה על הסביבה ושמירה על בריאות הציבור. בימים שבהם נידונים בחוק ההסדרים מהלכים מסוכנים לשחיקת סמכויות המשרד להגנת הסביבה והשלטון המקומי בהגנה על הציבור מפני המזהמים, הדו"ח מדגיש שוב את חשיבות מדיניות האכיפה והפיקוח. אנו קוראים לממשלה לחזק את שומרי הסף ולא לסרס אותם".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!