דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / הנהגת המשק במכתב לשר האוצר: "יש לאמץ לאלתר את המודל הגרמני"

יו"ר ההסתדרות, ארגוני המעסיקים ושר העבודה והרווחה דורשים מהממשלה לאפשר העסקה גמישה במודלים בהם נעשה שימוש ברוב מדינות ה-OECD: "שיעור האבטלה בישראל עלה ברמה הגבוהה ביותר"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, שר העבודה והרווחה איציק שמולי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, ויו"ר התאחדות התעשיניים רון תומר. (צילומים: דוברות ההסתדרות, תומר ניוברג/פלאש90, ויקימדיה, הילה תומר)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, שר העבודה והרווחה איציק שמולי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, ויו"ר התאחדות התעשיניים רון תומר. (צילומים: דוברות ההסתדרות, תומר ניוברג/פלאש90, ויקימדיה, הילה תומר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה והנהגת המשק פנו לראש הממשלה ולשר האוצר בדרישה ליישם את המודל הגרמני –  סיוע ממשלתי לעובדים שהיקף העסקתם נפגע, בתכנית הכלכלית שתאושר היום (שני) בכנסת.

שיעור הגידול במבקשי דמי האבטלה בתקופת הקורונה במדינות ה-OECD. (נתונים: OECD | גרפיקה: אידאה)
שיעור הגידול במבקשי דמי האבטלה בתקופת הקורונה במדינות ה-OECD. (נתונים: OECD | גרפיקה: אידאה)

במכתב עליו חתומים יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים רון תומר, יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי ושר העבודה והרווחה איציק שמולי נכתב: "הגיעה השעה להחיל, לצד השימוש במודל החל"ת, מסלולים תומכי תעסוקה בדמות המודל הגרמני ומסלול לסבסוד תעסוקה והכשרה מקצועית".

עוד הוסיפו: "אנו סבורים כי זוהי הדרך היחידה לעודד תעסוקה, גם אם חלקית, ולמנוע קריסת עסקים ואבטלה המונית, במיוחד לאור התגברות התחלואה והמגבלות הבריאותיות שעשויות להיות מוטלות".

המודל המוצע הוא סבסוד תעסוקה בשני מסלולים – לאפשר למעסיקים להגמיש את משרותיהם של עובדים שלא פוטרו, תוך סבסוד ממשלתי של חלק המשרה שקוצץ, בדומה למודל הגרמני המקורי. השני – כזה שיציע לעובדים שפוטרו וישתלבו מחדש בעבודה, פיצוי כספי על החלק ממשכורתם שקוצץ או לחלופין מתן דמי קיום בתקופת ההכשרה המקצועית.

גובה הסבסוד והפיצוי בשני המסלולים ייקבע על פי תחשיב של דמי האבטלה שקיבל העובד, או שהיה אמור לקבל תמורת חלק המשרה שקוצץ – כך שבסופו של דבר לא מדובר בהגדלת הוצאות המדינה ביחס לתשלום דמי אבטלה 'רגילים' – אלא להיפך – "המדינה תחסוך כסף רב בכך שתשלם למשתתפים במודל סכום נמוך יותר משהייתה משלמת להם במודל העכשווי של דמי אבטלה מלאים (חל"ת או פיטורין)".

מודל העסקה גמיש נגד אבטלה (עיצוב: אידאה)
מודל העסקה גמיש נגד אבטלה (עיצוב: אידאה)

החתומים מדגישים כי 25 מתוך 35 מדינות ה-OECD, מקיימות תכניות שונות לסבסוד תעסוקה, דוגמת המודל הגרמני, לצד מתן דמי האבטלה. "המודל מאפשר למעסיקים לצמצמם את תעסוקת העובדים למספר השעות והימים הדרוש להם, ושאותם הם יכולים לממן, כאשר המדינה מסבסדת את חלק השכר שקוצץ (באופן חלקי). בדרך זו העסק ממשיך לפעול ושומר על ליבת הפעילות שלו, על העובדים שכבר הכשיר במרוצת השנים, והעובדים מצידם ממשיכים לעבוד". כך לדבריהם נשמר הקשר הישיר בין עובד למעסיק, ונמנעת היפלטות ממעגל העבודה.

בשיטה זו משתכרים העובדים גם שכר גבוה יותר מדמי האבטלה שהיו מגיעים להם, וממשיכים לקבל הפרשות סוציאליות. גם המדינה יוצאת נשכרת שכן היא חוסכת חלק מהסכום אותו הייתה משלמת כדמי אבטלה – תוך שימור העובדים בשוק העבודה והמשך הפעילות המשקית. עוד הדגישו כי מחקר שבוצע ב-OECD העלה שבמדינות בהן משולמים רק דמי אבטלה, שיעור האבטלה גדל בצורה משמעותית לעומת מדינות המשתמשות במודל משולב זה של סבסוד תעסוקה. כך עלה גם מהמשבר הכלכלי האחרון בשנת 2008.

"במדינת ישראל בה כאמור לא מומש מודל זה, שיעור האבטלה עלה בצורה הגבוהה ביותר מכל מדינות ה-OECD" הדגישו. "ממצב בו היה מהנמוכים ביותר בין מדינות הארגון ערב משבר הקורונה, הפך להיות הגבוהה ביותר… המשך הפעלת מודל החל"ת הנוכחי, ללא מודל לסבסוד תעסוקה, הוא מזיק, ולא יאפשר התמודדות רצינית ואפקטיבית עם האבטלה הגואה וכפועל יוצא גם עם מצב המשק".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!