דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מחירי הקורונה / בג"ץ קבע: ימי בידוד אינם ימי מחלה, המעסיקים לא יחויבו לשלם אותם

בית המשפט דחה את תעודת המחלה הגורפת שהנפיקה המדינה והיא תבוטל בסוף ספטמבר | כעת לא ברור כיצד יפוצו העובדים המחויבים לשהות בבידוד | ההסתדרות: "לא נשלים עם פגיעה בשכר העובדים, נפעל בכל האמצעים הנדרשים"

בדיקת קורונה במתחם "היבדק וסע" בתל אביב. 22 במרץ (צילום: פלאש90)
בדיקת קורונה במתחם "היבדק וסע" בתל אביב. 22 במרץ (צילום: פלאש90)
הדס יום טוב

בג"ץ ביטל הבוקר (שני) את תעודת המחלה הגורפת של פרופ' סדצקי שחייבה מעסיקים לשלם לעובדיהם דמי מחלה עבור ימי בידוד. השינוי יכנס לתוקף החל מה-30 לספטמבר. עדיין לא ברור מי יישא באחריות לתשלום ימי הבידוד של העובדים.

בית המשפט העליון קיבל את העתירות שהגישו מספר ארגוני מעסיקים, וקבע כי חוק דמי מחלה, אינו מסמיך את ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות להנפיק תעודת מחלה גורפת לכל העובדים השכירים השוהים בבידוד מחשש להידבקות בנגיף הקורונה.

בפסק הדין נכתב: "עולה מסקנה חד משמעית: חוק דמי מחלה לא איפשר לרשות בריאות הציבור להוציא את תעודת המחלה כדי לחייב באמצעותה את כלל המעסיקים בישראל לשלם לעובדיהם, שבבידוד כפוי, דמי מחלה אף כשאלו אינם מגלים שום תסמיני מחלה ואין הם נשאים של הנגיף. תעודה זו הוצאה אפוא בחוסר סמכות ודינה בטלות."

השופטים קבעו גם כי חשש למחלה או להידבקות בנגיף הקורונה אינו בגדר "מחלה" ששוללת מהעובד את הכושר לבצע את עבודתו, כנדרש בחוק. את השאלה האם המדינה צריכה לפצות את העובדים הנמצאים בבידוד השאירו השופטים פתוחה.

בהסתדרות שהופיעה בדיון כמשיבה, התייחסו להחלטה: "ההסתדרות לא תשלים עם פגיעה בשכר העובדים בשל החלטת הממשלה על ימי הבידוד, ותפעל בכל האמצעים הנדרשים כדי למנוע פגיעה זו. בית המשפט העליון קבע כי אין להטיל את עלות ימי הבידוד על העובדים והנחה את המדינה לגבש הסדר הוגן ומאוזן שיבטיח את המשך תשלום שכר העובדים תוך שמירה על בריאות הציבור.

"ההסתדרות שבה וקוראת למדינה להיכנס בהקדם למו"מ, יחד עם ארגוני המעסיקים, במטרה להחיל על ימי בידוד את ההסדר החל בעת מצב מיוחד בעורף. הסדר זה מאפשר לעובדים לקבל את שכרם הרגיל על ימי היעדרות כתוצאה מהוראות פיקוד העורף, בעוד שהמעסיקים מקבלים מהמדינה שיפוי בגין שכרם של העובדים בימים אלה. הסדרים מסוג זה מונהגים במרבית מדינות ה-OECD מאז פרוץ משבר הקורונה."

 

עו"ד ליאת תבל, ממשרד meilaw, שהגישה את העתירה יחד עם עו"ד ענבר נכט ועו"ד אביתר קנולר, בשם חברת ״סל״ שירותי בריאות, ברכה על פסיקת בג״ץ, "אנו מברכים על הפסיקה. נעשה פה צדק עם המעסיקים ועם העובדים. הטלת ימי הבידוד על כתפיהם של המעסיקים והעובדים באמצעות החשבתם בתור ימי מחלה הייתה מעשה לא חוקי ומעשה של אבסורד.

"אנחנו במצב בו גם המעסיקים בקריסה וגם העובדים חיים בחוסר ודאות כלכלית, אך טבעי שבמצב זה המדינה תקח את האחריות ותשפה את המעסיקים והעובדים על ימי הבידוד. כפי שקבע בג"ץ בפסיקתו על המדינה יהיה עתה לקבוע הוראות מתאימות לטובת העובדים והמעסיקים בנושא. ובכוונתנו לעקוב אחר ביצוע פסיקת בג"ץ בנושא".

חברת 'סל שירותי סיעוד', העוסקת במתן שירותי סיעוד ורפואה, עתרה לבג"ץ בדרישה לבטל את חובת המעסיקים לשלם מכיסם עבור ימי הבידוד של העובדים, ולחייב את המדינה לשאת בעלויות. העתירה הוגשה על ידי עו"ד ליאת תבל ממשרד עורכי הדין MEI Law ועו"ד אבי וי גרינברג ממשרד עו״ד א.קנולר ושות׳. לדבריהם, מדובר בעתירה עקרונית, הנוגעת לכלל המעסיקים במשק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!