דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

עובדים במאבק / עובדי המעבדות דורשים תוספת כוח אדם והעלאת שכר, ומאיימים בעיצומים

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד נפגש עם נציגי האוצר בניסיון לפתור את המשבר במעבדות | יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, אסתר אדמון: "בחורף פשוט נקרוס, אין לנו מספיק כוח אדם כדי להעמיד את בדיקות הקורונה והשפעת"

טכנאי מעבדות מבצעים בדיקות לקורונה. 9 ביוני (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
טכנאי מעבדות מבצעים בדיקות לקורונה. 9 ביוני (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות נפגש עם נציג הממונה על השכר באוצר לדיון בדרישות עובדי המעבדות, המאיימים לקצר את ימי העבודה ל-8 שעות, אם לא יקבלו מענה לדרישותיהם.

אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, שלחה מכתב לראש הממשלה המתאר "משבר אמון מחריף" בקרב עובדי המעבדות הציבוריות, המרגישים "שקופים ולא חיוניים", ויחס שגורם לעזיבת המקצוע ומחסור חמור בכוח אדם מספק לביצוע בדיקות.

"אנחנו מתקרבים לחורף ופשוט נקרוס. אין לנו מספיק כוח אדם כדי להעמיד את בדיקות הקורונה והשפעת שיידרשו בחורף. ושר האוצר ושר הבריאות שמים עלינו פס" אומרת אדמון. "אין לנו ברירה אלא להתחיל לבצע כל מיני צעדים, לצערי. אנחנו מאוד לא רוצים את זה. אנחנו מבינים שכשמדובר בבדיקות מעבדה מדובר בחיי אדם. אבל מתוך אחריות גם על האוכלוסייה, לא נוכל להמשיך במצב הקיים. אכפת להם רק שנעשה יותר ויותר בדיקות קורונה, ולאף אחד לא אכפת מבדיקות השגרה ולא למה שבאמת קורה במעבדות".

אמנם מגפת הקורונה החריפה את הלחץ על המעבדות הציבוריות, אבל בעיית כוח האדם במעבדות היא ותיקה יותר מהמגפה. מ-2018 הוכרז על סכסוך עבודה בין עובדי המעבדות לבין משרד הבריאות. בקיץ 2019 יציאה לשביתה של עובדי המעבדות הסתיימה בהסכמה של העובדים, משרד הבריאות ומשרד האוצר להיכנס למסע ומתן, אשר נמשך חצי שנה עד שהופסק עקב פריצת מגפת הקורונה.

אסתר אדמון, יו"ר איגוד עובדי המעבדות: "לא נוכל להמשיך במצב הקיים" (צילום: אלבום פרטי)
אסתר אדמון, יו"ר איגוד עובדי המעבדות: "לא נוכל להמשיך במצב הקיים" (צילום: אלבום פרטי)

מאז חודש פברואר, התקיימו שיחות בין האיגוד לבין משרד הבריאות והאוצר על מנת להשיג תנאי עבודה שיאפשרו פענוח של בדיקות קורונה. ביוני נחתם הסכם שאיפשר פתיחת המעבדות לצורך בדיקות קורונה במתכונת 27/4, על ידי תגמולים מיוחדים לעובדים שמפענחים בדיקות קורונה. אלא שההסכם לא עסק בפתרונות ארוכי טווח שהאיגוד דורש.

הדרישות העיקריות של האיגוד נוגעות בתוספת כוח אדם למעבדות ולהעלאת שכר העובדים. לפי אדמון, פרישת עובדי מעבדה והקושי לגייס עובדים צעירים נובע מהשכר הנמוך במגזר הפרטי ביחס למגזר הציבורי. השכר הממוצע לעובד מעבדה, אשר כולם מחזיקים תואר ראשון, שני או שלישי במקצוע, עומד על 31-37 ש"ח לשעה בלבד, כאשר במעבדה הפרטית "מיי הריטג'" השכר לשעה הוא 120 ש"ח.

דרישות עובדי המעבדות

העלאה בשכר: עובדי המעבדות דורשים הסכם שכר ראוי שיתאים למעמד המקצועי ויהיה חייב לכלול שכר הולם: לפחות 50 שקלים לשעה לעובד מעבדה מתחיל.

קביעת מפתח תקינה עדכני ל-2020: כל שנה, ישנה עלייה של חמישה אחוזים בכמות הבדיקות, לפיכך כמות התקנים צריכים לעלות בהתאם. המנגנון הזה צריך להיות מנגנון אוטומטי שיתעדכן כל שנה.

שינוי לוח התפקוד של המעבדות והתאמתו למקצוע: מאז 1995 לא עודכן לוח התפקוד של המעבדות. בינתיים, נכנסו תפקידים ומכשירים חדשים לפעולה שלא היו קיימים בעבר. חייבים להתאים את לוח התפקוד לצרכים של שנת 2020.

עמידה בדו"ח מבקר המדינה: בניית תכנית לתיקון הליקויים שהוצגו בדו"ח מבקר המדינה ודו"ח משרד הבריאות משנת 2016 המתריע על משבר כוח האדם והקושי הרב בגיוס עובדים חדשים למעבדות.

הפסקת העסקת עובדים בחוזים אישיים או קרנות מחקר: העסקה זו פוגעת בגיוס כוח האדם למעבדות בישראל. עובדים לא רוצים לעבוד בשכר הממשלתי הנמוך ופונים לעבודה בחוזים אישיים ובקרנות מחקר שמוכנות לשלם שכר ראוי.

תגובת משרד הבריאות: "שר הבריאות מעריך מאוד את עובדי המעבדות ואף ביקר במספר מעבדות בעצמו. בכל ביקור של השר בבתי החולים – עניין המעבדות הוא אחד הנושאים הראשונים שעולים מצדו. בכוונת השר להמשיך לעמוד לימין עובדי המעבדות לקבלת התנאים הנאותים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!