דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תקשורת / משרד התקשורת: על חברות התקשורת לאפשר שותפות בשימוש בתשתית הסיבים של בניינים קיימים

חברות תקשורת שתניח סיבים בבניין מגורים תחויב להציע לחברות תקשורת אחרות לשאת בחלק יחסי של עלויות הנחת ותחזוק הסיבים | ההחלטה החדשה תמנע יצירת תשתיות כפולות אך לא ברור האם היא תוזיל את העלויות לצרכן

סיבים אופטיים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
סיבים אופטיים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת מחייב חברות תקשורת לאפשר שיתוף בין חברות בתשתית הסיבים בתוך בנייני מגורים קיימים. החברה הראשונה שתגיע לבניין ללא סיבים תחויב להציע לחברות האחרות לשאת בחלק יחסי בעלויות. במקביל, פורסם תזכיר חוק שיחייב קבלנים להניח תשתית סיבים בבניינים חדשים. משרד התקשורת ממשיך ליצור נהלים חדשים בלי לפתור את המרכיבים הבעייתיים בנהלים הישנים, ולא ברור עדיין האם המהלך יוזיל את העלות לצרכנים.

משרד התקשורת מפרסם היום (שני) הוראת מנהל לגבי שיתוף בסיבים אופטיים בתוך בניינים מגורים קיימים. ההוראה החדשה, עליה חתמה מנכ"לית המשרד לירן אבישר בן חורין, נכנסת לתוקף מיידי. על פי ההוראה, כל החלטה לפרוס סיבים לבניין חדש, פעולות שנעשות כיום ע"י IBC ופרטנר, מחויבת בפניה לחברות תקשורת אחרות עם רשיון מתאים – בזק והוט, שמציעה להן לשאת בחלק מעלות הפרישה ומקנה להן זכויות שימוש.

ההצעה נועדה לחסוך הקמת תשתיות כפולות ומשולשות בתוך בנייני מגורים בעלי חמש דירות ומעלה, אך היא מחייבת יצירת הסכמות מסחריות בין החברה הראשונה לבין שאר החברות לגבי חלוקת ההשקעה ביניהן ולגבי הנשיאה בעלויות התחזוקה.

חלוקת תפקידים מסובכת

החברה הראשונה בבניין היא בעלת הסיבים, ובאחריותה לתחזק אותם גם בעבור לקוחות של חברות אחרות. ההתקנה בתוך הדירה והחיבור לסיב מהבניין לרחוב יעשו על ידי החברה בה בחר הלקוח.

מצב זה קיים גם היום לגבי רשת הנחושת של בזק, ורשת הכבלים של הוט, אשר רק אנשיהן מטפלים בתחזוקת הרשת, בעוד הלקוחות יכולים לרכוש את השימוש בהן גם דרך ספקי אינטרנט שונים.

השימוע לגבי ההוראות החדשות עורר עשרות שאלות של המפעילים לגבי אופן השימוש המשותף בתשתית. בסופו של עניין, החברה הראשונה בבניין נושאת במירב ההשקעה והאחריות – עליה לבצע סקר היתכנות, לעצב מודל פריסה שיתאים למגוון טכנולוגיות סיבים ושדרוגים עתידיים, כמו גם לתיעוד של הפעילות, שיהיה נגיש בממשק דיגיטלי לשאר החברות, ויימסר למשרד על פי דרישה.

ההוראה החדשה מנסה לפרום במקצת את הפקעת הרגולטורית שיצר המשרד, אך ממשיכה באותה שיטה של יצירת אינספור הוראות חדשות, שלא מבטלות את ההוראות הקיימות, בהן נדרשות חברות התקשורת לעמוד.

יוזיל עלויות או ייקר אותן?

במענה לשאלות החברות בשימוע, המשרד סבור שיש הגיון כלכלי בהקטנת הרווחים שתגרום התחרות, לצד הקטנת הסיכון הכלכלי בפריסת התשתית. לא ברור האם החיסכון הפיזי בסיבים בתוך הבניין יפצה את החברות על אבדן הרווחים כתוצאה ממודל התחרות הכפויה בתוך אותה תשתית.

ההוראה החדשה עלולה להפוך את מה שהיה קודם רק 'מירוץ לדירה', שזיכה את הספק במונופול קטנטן בבניין אחד, ל'מירוץ לפשיטת רגל', שבו אף ספק לא מצליח להשיג החזר סביר על ההשקעה, או שכולם ייקרו את המחירים לציבור. כפיית תחרות בתוך אותה תשתית, לא רק שאיננה מעודדת השקעה, אלא עשויה גם לעודד העלאת מחירים.

הדדיות על הנייר בלבד

לחברת בזק והוט יש יתרון משמעותי בדמות ליבת רשת מסיבים אופטיים שכבר נפרסה ברוב חלקי הארץ עד הרחוב, אך הן גם החברות שנושאות בסיכון כלכלי מוגבר – לקוח שישדרג לסיבים ישלם לבזק או הוט תשלום בגובה דומה להיום, אך ההשקעה בגינו תגדל.

על בזק הוטלה סנקציה ייחודית בדמות חובת השכרה. כל חברה מתחרה תוכל לשכור ממנה סיב אופטי במחיר מפוקח, לפי הוראות מתווה הסיבים, בלי להשקיע שקל בתשתית. לכן, כאשר בוחנים את כלל ההסדרות של המשרד, ברגע שבזק תכריז על פריסת סיב לבניין מסוים, הסיכוי שחברה אחרת תרצה להשתתף איתה בפריסה הוא אפסי. היא תישא בכל הסיכון, אך רק בחלק מהרווחים.

על פי הטענות של חברות התקשורת בשימוע, כ-50% ממשקי הבית גרים בכלל בבתים פרטיים או בניינים נמוכי קומה, שההוראה החדשה לא חלה עליהן ובהן המשרד מתכוון לעודד פריסה של מפעיל אחד בלבד.

הצעה בבניינים חדשים: קבלנים יפרסו את הסיבים בבניין

היום (שני) פורסמה טיוטת תקנות התכנון והבניה, המטילה על הקבלן, להוסיף תשתית של סיבים אופטיים בבניינים חדשים, בנוסף לרשת הנחושת של בזק ורשת קואקס, המתאימה לשידורי לווין/כבלים: " התקנת תשתית הסיבים האופטיים בבנייני המגורים תסייע להסרת חסמי כניסה משמעותיים לנגישות הבניינים לתשתית הסיבים ותעלה באופן משמעותי את היכולת של חברות התקשורת להציע שירותים מתקדמים על גבי תשתית הסיבים". תשתית זו, שתכלול תעלות עם אפשרות לחיבור סיבים נוספים, תהיה בבעלות הדיירים. היא אמורה להקל עד מאוד את חיבור הבניינים החדשים לסיבים אופטיים, אך היא עתידה להשפיע רק על חלק מזערי ממשקי הבית בישראל ורק בבניינים שבנייתם תחל לאחר אישור התקנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!