דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

מחאה / "רצח פוליטי בישראל יקרה, והוא לא רחוק"

כך אומר דביר קריב, איש שב"כ לשעבר ומיוזמי 'משמר המחאה', התארגנות שמטרתה להגן על המחאות נגד ראש הממשלה מפגיעה, חיצונית או פנימית | אמש (ב') נערך המפגש הראשון של הקבוצה

דביר קריב. (צילום: אלבום פרטי)
דביר קריב. (צילום: אלבום פרטי)
יהל פרג'

"להערכתי זה לא יהיה ראש ממשלה. אני לא יודע אם זה יהיה דקירה או רימון, אבל יונה אברושמי (רוצחו של אמיל גרינצוויג ז"ל) מודל 2020 מתחיל ללטף את ניצרת הרימון. זה ממש באוויר. באור עקיבא ירו מאקדח גז, בשדרות דקירה לפני יומיים, זה באוויר לגמרי". כך אומר דביר קריב, בן 52 ואיש שב"כ לשעבר.

אתה לא מסכים שיש רצון אמיתי לפגוע בראש הממשלה?
"אני מסכים שרמת האיום על ראש הממשלה גברה, יש החרפה והאיום על ראש הממשלה גדל, אך לא משמעותית. אנחנו רחוקים מאוד מרצח ראש ממשלה, למרות שיש מי שמנסה לצייר כאילו אנחנו קרובים לשם".

קריב, היה מהראשונים לשוחח עם רוצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, לאחר הרצח ועוד לפני שהחלה החקירה, והיה אחראי על ריכוז המודיעין סביב הרצח. היום הוא מורה לאזרחות ומנהל המיזם החינוכי 'בוחרים דמוקרטיה'. "אני מנוסה בכל מה שקשור באידאולוגיות קיצוניות, זה היה המקצוע שלי הרבה שנים מתוך ה-23 שנים שעבדתי בשב"כ".

מניסיונך, מה אפשר וצריך לעשות כדי למנוע את הרצח הפוליטי הבא?
"לעצור מפגע בודד זה מאוד מסובך, זה כמו ברוך גולדשטיין שמחליט והולך למערת המכפלה ועושה מטווח, לא כמו יגאל עמיר שרבים ידעו על כוונותיו. כזה דבר מאוד קשה למנוע גם במגזר הערבי וגם הלא ערבי".

"מה אפשר לעשות? זאת הסיבה שאני משתתף במחאה, כי מי שצריך לעשות, לא עושה את מה שהוא צריך לעשות. נתניהו צריך להגיד: "אני ראש ממשלה של כולם, של התומכים בי ושל המתנגדים לי".

משמר המחאה – לשמור על הלגיטימציה הציבורית של המחאה

 

"ישנם הבדלים גדולים מאוד בין מחאת 2020 למחאה שלפני רצח רבין, רמת האיום על נתניהו קטנה בהרבה מזו שהייתה על רבין ופרס. זה נכון שאני לא קורא מודיעין כרגע, אבל אני עדיין יודע לקרוא קיצוניות ברמת השטח".

"הניסיון שלי מלמד, שבאמצעות פרובוקציה כזו או אחרת אתה יכול לייצר תמונת ניצחון של ההפגנה", ומפרט, "באחת ההפגנות זה כמעט קרה פיזית, שנשרפה תמונה של ביבי, בטעות. ראיתי מישהו הולך עם לפיד בוער ליד שלט. אם השלט היה נדלק וצלם היה מצלם תמונה של נתניהו נשרפת, בהפגנה מול ביתו, כמה נזק זה יכול לעשות להפגנה".

החשש מפרובוקציה, פנימית או חיצונית, שתפגע במחאות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הביא את קריב וחבריו להקים את 'משמר המחאה', התארגנות שבאה למנוע את "תמונת הנצחון", כמו שקריב קורא לה, ולשמור על הלגיטימציה הציבורית.

"האיום הוא שמישהו מצד השני יחדיר להפגנה, כרוז, שניים שלושה, של נתניהו במדי אס.אס למשל, וזה יכול לקעקע את הלגיטימיות שלה", אומר קריב, שברוב שנותיו בשב"כ עסק בסיכול טרור לא ערבי.

"לפעמים זה יכול להיות תמים", הוא מספר, "במוצ"ש האחרון מישהי הגיעה עם חבל שנראה אולי כמו חבל תלייה. המסר שלה היה 'חנקתם אותנו', היא לא רצתה שיחשבו שהיא רוצה לתלות את נתניהו, אבל כשאתה בא עם חבל לתוך הפגנה כזו עם האנרגיה שלה, זה יכול להתפרש ככה. היא סתם מפגינה שיש לה מסר חריף, שרוצה להגיד השלטון חנק אותנו ובאה עם חבל תליה, והצד השני יכול לעשות מזה נפלאות. פז, שיזם את 'משמר המחאה', הלך אליה והסביר לה. היא לא השתכנעה בשלב ראשון, אבל עוד אחד ועוד אחד מסבירים לך, והיא אכן הורידה את חבל".

איך זה יעבוד בפועל?
"ברגע שמישהו מזהה פרובוקציה, ארבעה אנשים עם דגלי ישראל יגיעו להסתיר אותו, יצעקו 'זאת הסתה' או 'פוגע בדמוקרטיה'. אנחנו לא שוטרים אז אי אפשר יהיה לגעת בו, נקרא למשטרה. אם מישהו יניף שלט של ביבי עם מדי אס.אס הוא יעוכב לחקירה, וזה יהיה מסר שהמפגינים לא מוכנים לקבל מסר אלים".

פז וקריב הקימו קבוצת וואטסאפ. עד להפגנות היא סגורה רק למנהלים, ובזמן ההפגנה יתחלקו המשתתפים לגזרות והמנהלים יפעילו את המערך. קריב לא חושש שאל הקבוצה והמערך יסתננו פעילים מהצד השני, להפך. "הצד השני צריך לדעת שאנחנו מחפשים אותו, אם עוד לא נכנסו זה יאכזב אותי, אני איש מודיעין", הוא אומר.

המשטרה מנסה לפנות מפגינים מההפגנה בבלפור (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).
המשטרה מנסה לפנות מפגינים מההפגנה בבלפור (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).

"ברוב המקרים הפרובוקטור לא יהיה לבד", מעריך קריב, "הוא צריך מישהו שיצלם את הפרובוקציה. הוא גם יחפש תקשורת, והרבה פעמים הוא תזזיתי. בדרך כלל הפרובוקטורים נראים יותר צבעוניים ממפגין רגיל. אם הוא מתחפש, אז עד הסוף. לרוב הפרובוקטורים הם גם יותר צעירים מבוגרים. אלו, בגדול, הסימנים".

מה תעשו אם מישהי, או כמה נשים יבחרו כמו שקרה להוריד חולצה, כשהמסר שלהן כתוב על החזה, מה תעשו במקרה כזה?
"אנחנו לא צנזורת מחשבות. אני אישית לא סולד מזה, וגם לא חושב שזו פרובוקציה שתהרוס מחאה, גם בעולם זה מקובל ולגיטימי. יש תמונה מקסימה של אישה בהריון, יש המון אנשים יצירתיים. אני לא חושב שצריכים להתעסק עם אישה שהורידה חולצה, משכה תשומת לב, ואולי אם אנחנו נמנע ממישהו אחר להניף שלט כמו 'ביבי בוגד' אז היא תישאר 'תמונת הניצחון' ".

הפעולה הזו שלכם מתחזקת את המחאה, את הלגיטימיות שלה?
"בוודאי, ככל שהמחאה תהיה עם מסרים במסגרת הממלכתיות, דברים חריפים, אבל במסגרת מה שמקובל ונכון להגיד, ונמנעת מהדברים שאסור ולא נכון להגיד, זה יוסיף עוד לגיטימיות ומפגינים".​

"יש הרבה מסרים ויש הרבה קבוצות, לכל קבוצה את המטרה שלה, אבל האג'נדה המשותפת היא שאנחנו רוצים ממשלה פחות מושחתת, שלא רוצים ראש ממשלה מושחת וכתבי אישום, זה המכנה המשותף הכללי. זה צדק חברתי עם עוד הפקות לקחים, המרכזית היא שאפשר לעבוד עלינו רק פעם אחת. ומצטרפים".

"אנחנו הולכים להעיר מעט מאוד פעמים, רק כשזה משהו מאוד מאוד בוטה, ואין לי ספק שהצד השני מתכנן משהו מאוד מאוד בוטה, 23 שנה בתחום, מה שנקרא".​​

נשמע שאתה מתגעגע לתחום המודיעין?
"איך אתה יכול להתגעגע למשהו שלא יוצא לך מהוורידים? עוד לפני השב"כ, עוד בנוער העובד, כרכז וקומונר, אני לא מפסיק להלחם למען הדמוקרטיה שלנו, וגם כשהייתי בשב"כ לא הפסקתי. אז הפעלתי סוכנים, אז היה לי יותר קל לדעת מי הפרובוקטור שמגיע להפגנה, היום אין לי סוכנים".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!