דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

נגיף הקורונה / תכנית מגן לישראל: קריטריונים שקופים וברורים להגבלות, מעורבות גבוהה של צה"ל

פרויקטור הקורונה, פרופ׳ רוני גמזו: "יש בעיה של התערערות האמון, והדבר הזה הביא למצב שבו המגפה גברה" | צה"ל ייקח אחריות על נושא הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות

פרופ' רוני גמזו מציג את התוכנית "מגן לישראל" (צילום מסך)
פרופ' רוני גמזו מציג את התוכנית "מגן לישראל" (צילום מסך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

תכנית לאומית להתמודדות עם מגיפת הקורונה יוצאת לדרך. פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו קורא ליצירת חוזה חדש עם הציבור. במסיבת עיתונאים שנערכה הערב (שלישי) התחייב גמזו כי לא יתקבלו הנחיות והגבלות חדשות ללא קריטריונים ברורים ושקופים והודיע כי צה"ל יהיה אחראי לטיפול בבדיקות ובחקירות האפידמיולוגיות, מתוך מטרה להוריד את מקדם ההדבקה אל מתחת לערך 1.

"עלינו לעשות חוזה חדש בינינו לבין האזרחים. יש בעיה של התערערות באמון והדבר הזה גרם למצב שבו המגפה גברה. לא ניתן יותר הגבלות שאין בהן הגיון. נקטין הגבלות כמה שניתן. אני נמצא, אני אחראי, לא אתן שיהיו הגבלות שיפגעו בכלכלה שאין בהן הגיון. זה החוזה החדש. מצד האזרחים אני צריך אמון. התלכדות. אמון. התגייסות להורדה של מקדם ההדבקה," אמר פרופ' גמזו.

"גמזו הכיר לציבור את המושג "מקדם ההדבקה", המגולם באות R, ומודד כמה אנשים כל חולה מדביק בממוצע. כל עוד R שווה יותר מאחד, וכל חולה מדביק יותר מאדם אחד, שיעור התחלואה בחברה עולה. כאשר התחלואה בירידה, R שווה פחות מאחד. גמזו אמר כי אפשרי למגר את המחלה ולהביא את R אל מתחת ל-1. "זה יאפשר את הקטנת התחלואה והפחתת העומס על בתי החולים. עלינו להקטין הדבקות בתוך בתי החולים מתחילה מצוקה. בקהילה מתחילה מצוקה. המחלה עדיין מתקדמת, על אף כל המאמצים שנעשו. חייבים לבצע את המהלכים מאוד מאוד מהר".

על מנת לייעל את התהליך תועבר האחריות על כל נושא הבדיקות והחקירות לידי צה"ל. "הדבר החשוב ביותר הוא ביצוע בעצמנו של קטיעה אפקטיבית יותר של תהליך ההדבקה. מבדיקה לחקירה לבידוד. סליחה מערכת הבריאות, אבל זה לא בריאות, זו אופרציה. לכן צה"ל ייכנס, ואנחנו נקטע את ההדבקה. יתבצעו הרבה יותר בדיקות. צה"ל היא מערכת שיכולה לעשות את התהליך הזה במהירות".

"איכוני השב"כ עוזרים לנו לקטוע שרשרות ההדבקה בזמן אפס. זה בינתיים צריך להישאר", אמר גמזו. צה"ל יכול להקים את מערך קטיעת שרשרת ההדבקה שלו תוך שבועיים, וייקח עוד שבועיים עד שנראה את האפקטים שלו. לכן תוך חודש נוכל לצפות לראות תוצאות של המהלך, הוא הוסיף.

פרופסור גמזו גם ביקש מהאזרחים לעטות מסיכות. "זה מאמץ אישי קטן להישג לאומי אדיר". לדבריו האזרחים משתפים יותר פעולה אבל יש עוד עבודה לעשות. הוא הציג גרפים שהראו באילו מדינות בארה"ב עוטים מסיכות ובאילו נמנעים מכך, והראה ששיעורים גבוהים של עטיית מסיכות הובילו לירידה בתחלואה.

"קיבלתי את כל הסמכות. את כל הגיבוי, את כל התמיכה". הוא הוסיף שהוא דמות מוכרת במערכת והוא חש תמיכה בכל הרמות. "כל מערכת הבריאות מאחורי", כדבריו.

בפתח מסיבת העיתונאים דיבר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "התכנית נועדה לשמור על החיים שלכם. תמצית התכנית היא המילה 'ביחד'. אני מצפה מכל שרי הממשלה לתת גיבוי לתכנית הזו". שר הבטחון בני גנץ, התייחס להגדלת הסמכויות של מערכת הביטחון במאבק בקורונה: "הוקמה מפקדה שתפקידה יהיה עצירת שרשרת ההדבקות. צה"ל יודע לנצח מלחמות ויודע לנצח גם את המגפה הזו". שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר ש"הפרויקטור ימשיך לקבל סיוע וגיבוי מכל מערכת הבריאות".

פרופ' רוני גמזו (54), רופא מומחה לגינקולוגיה ומיילדות, ניהל את המרכז הרפואי איכילוב בתל אביב בשנים 2008 עד 2010 ומשנת 2015 עד היום. בשנים 2015-2010 שימש כמנכ"ל משרד הבריאות תחת סגן השר יעקב ליצמן. הוא מילא תפקידי ניהול שונים במערכת הבריאות, בהן ראש ועדת סל הבריאות בשנת 2019 ומנהל התכנית לבריאות דיגיטלית של המשרד בשנים 2015-2017. בתחילת משבר הקורונה הקים את מטה "מגן אבות ואמהות" במשרד הבריאות, שריכז את ההגנה על דיירי בתי האבות והמוסדות הסיעודיים ממגפת הקורונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!