דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / צריכים את הכסף, תומכים במענק אוניברסלי: ״זה אוויר לנשימה״ | משאל רחוב

לאחר שסוכמו אתמול (שלישי) התנאים הסופיים לקבלת המענק, ישראלים בירושלים, עכו ובאר שבע מספרים מה יעשו עם הכסף: ״אולי שיפוץ קטן בבית״, ומדברים על הביקורות: ״מי שלא צריך שיתרום״

(צילומים: אלבום פרטי)
(צילומים: אלבום פרטי)
הדס יום טוב
דוד טברסקי

אם הכול ילך כמו שצריך, כספי ״מענק לכל אזרח״ יינחתו בתחילת השבוע הבא בחשבונות הבנק. אתמול (שלישי) אישרה וועדת הכספים של הכנסת את המענק. כלכלנים ומעצבי דעת קהל ביקרו את תכנית המענקים האוניברסליים, אבל נדמה שמי שצריך את הכסף דווקא בעדה. משאל רחוב בערים ירושלים, עכו ובאר שבע.

אלבינה יחיאלוב (צילום: אלבום פרטי)
אלבינה יחיאלוב (צילום: אלבום פרטי)

אלבינה יחיאלוב: ״יש אנשים שלא יכולים לחכות עוד חודש״

אלבינה יחיאלוב (34), מורה באולפן לעולים חדשים בעכו, נשואה ואמא לשתיים: ״שמעתי שמבקרים את המענקים, אבל תדע לך שיש למענק הזה הרבה יותר יתרונות מחסרונות. זה יכול להציל משפחות שיחזיקו את הראש מעל למים. אנחנו קצת ירדנו ברמת ההוצאות, קצת הגדלנו את המינוס וזה יכול לעזור לנו. 2,500 שקלים זה סכום מאוד משמעותי. מי שלא זקוק יכול לתרום את הכסף. אני מכירה אנשים שיתרמו״.

מה תעשי עם הכסף?
״נכסה את החשבונות. נכנסנו למינוס קטן. המענק יעזור בשוטף, נוכל לסגור את החודש. המצב שלי עוד יחסית בסדר, בשביל אנשים שסביבי זה אוויר לנשימה״.

מה דעתך על הביקרות נגד המענק?
״יש כאלה שאומרים שהיו צריכים למיין למי כן מגיע ולמי לא, אבל זה לא נכון. זה ייקח זמן ויש אנשים שלא יכולים לחכות עוד חודש, עוד חודשיים. לפוליטיקאים שאומרים שזה 'חרטא',  אני רוצה לומר שאני פוגשת את האנשים שעולים לארץ ואומרים להם עכשיו תשחו לבד במים. יש סל קליטה שלא מספיק לכלום. בשביל התלמידים שלי המענק הוא גלגל הצלה״.

אברהם דמארי ויוסף מאיר (צילום: אלבום פרטי)
אברהם דמארי ויוסף מאיר (צילום: אלבום פרטי)

אברהם דמארי: ״750 ש״ח זה שתי עגלות קניות״

אברהם דמארי ויוסף מאיר, פנסיונרים בירושלים, חיים מקצבת ביטוח לאומי לאחר שעבדו 50 שנים בשיפוצים ותשתיות. מאיר: ״לתת לאנשים כסף זה מצוין. זה ישר ילך למקרר. מה אנשים צריכים? להביא משהו לילד. 750 שקלים זה לעג לרש אבל זה יותר טוב מכלום״.

מה תעשו עם כסף?
דמארי: ״750 שקלים זה שתי עגלות קניות של שבוע לבנאדם בודד״.

מה דעתכם על הביקורת נגד המענק?
מאיר: ״יכלו להביא תלושי מזון או תלושים לדלק, אולי זה היה עדיף. בכל מקרה מדובר בגרושים עבור המדינה ויכלו להוסיף עוד כמה מילארדים״.

דמארי: ״לא היה צריך לחלק ככה כסף. כסף אף פעם לא מספיק, אנשים יקבלו ממנו וירצו עוד. אולי 5% מהאנשים צריכים אותו – אנשים שאצלם יש באמת משבר גדול – כל השאר סתם יגנבו אותו. 750 שקלים ועוד 500 לכל ילד זה המון, ולא צריך להתלונן. תרשום את זה: ביבי עושה עבודה מעולה פה, מעולה.

מאיר: ״אני עדין חושב שיכלו לעזור קצת יותר לעסקים ולחולים ולנכים״.

עדה כהן (צילום: אלבום פרטי)
עדה כהן (צילום: אלבום פרטי)

עדה כהן: ״ייעדתי את הכסף לשיפוץ קטן״

עדה כהן (49) מורה ויועצת בתיכון בבאר שבע, גרושה ואם לשלושה: ״בגלל שאני עובדת במערכת החינוך לא נפגעתי ויש לי משכורת. השכר שלי לא נפגע, אבל בטווח הארוך אני כבר מבינה שאני עתידה להיפגע, בקרן ההשתלמות ובפנסיה.

מה תעשי עם הכסף?
״יכולתי להסתדר גם בלי ה-2,000 שקלים האלה, אבל זה כן נותן אוויר לנשימה. אני לא עשירה מלכתחילה, אני גם גרושה ויש לי ילדים, אז הכסף הזה יכול לעזור ונחמד שיהיה לי אותו. ייעדתי אותו לשיפוץ קטן שאני רוצה כבר הרבה זמן לעשות בבית ועם הכסף הזה הוא יתאפשר, אבל זה בגדר מותרות, זה לא בראש סדר העדיפויות שלי״.

מה דעתך על הביקורת נגד המענק?
״אני מאמינה שיש אנשים שצריכים את זה הרבה יותר. אני לא רעבה ללחם, ויש אנשים שממש צריכים את זה לאוכל. אני מסתכלת מסביב, גם תלמידים שלי, ששני ההורים לא עובדים, ואני חושבת שהם צריכים את זה יותר. מבחינתי זה נותן מרחב נשימה. יכול להיות שצריך היה לעשות איזשהו פילוח אחר ולאתר אנשים שבאמת זקוקים לכסף הזה כדי לחיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!