דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

מחאה / באלות ובסכינים: מפגינים הותקפו בתום ההפגנה נגד השר אוחנה

הנשיא רובי ריבלין: "רצח של מפגין שיצא למחות במדינת ישראל ורצח של ראש ממשלה בישראל אינם תרחיש דמיוני" | נתניהו גינה את האלימות והאשים את התקשורת בהתעלמות מהסתה כנגדו

אלימות נגד מפגינים בסיום הפגנה נגד מדיניות השר לבטחון פנים אמיר אוחנה (צילום מסך מתוך טוויטר)
אלימות נגד מפגינים בסיום הפגנה נגד מדיניות השר לבטחון פנים אמיר אוחנה (צילום מסך מתוך טוויטר)
יהל פרג'

חמישה בני אדם שהפגינו אמש (שלישי) מול בית השר לבטחון פנים אמיר אוחנה נפצעו ונזקקו לטיפול רפואי לאחר שקבוצת אזרחים תקפה אותם באלות, סכינים, ובקבוקי זכוכית. בהפגנה עצמה, שנערכה כנגד הנחיית השר אוחנה לנקוט יד קשה כלפי המפגינים כנגד ראש הממשלה, השתתפו כאלף בני אדם, והאירועים האלימים התפתחו בסיומה.

מעדויות של הנפגעים כפי שעלו ברשתות החברתיות, נראה שחבורה של כשישה גברים צעירים, שהתחזו לחלק מהמוחים, החלו לתקוף באלימות קשה מפגינות ומפגינים סמוך לשעה 23:00, בצומת הרחובות אבן גבירול וקרליבך. משם המשיכו התוקפים להכות את המפגינים, ולנוע לכיוון רחבת הסינמטק. מהמשטרה נמסר כי האירוע נחקר.

נשיא המדינה, רובי ריבלין, הזהיר היום כי ״רצח של מפגין שיצא למחות במדינת ישראל ורצח של ראש ממשלה בישראל אינם תרחיש דמיוני. "ידענו את המציאות האיומה והמטלטלת הזו. אויה על נפשותינו אם נתדרדר למציאות שכזו שוב. אבוי לדמוקרטיה שלנו אם נשלח יד איש באחיו."

ריבלין הוסיף כי "שיח הגינויים הפך מס שפתיים. כל גינוי נתקף מיד בשאלה למה לא גינית התרחשות אחרת והמהות נרמסה כליל. אני זועק מרה מול האלימות המופנית כלפי מפגינים ומבקש ממשטרת ישראל למצות את הדין עם מחולליה. אני זועק מרה נגד הקריאות לפגוע בראש הממשלה ומשפחתו וקורא למשטרת ישראל לקחת כל איום שכזה ברצינות מלאה. אין לנו את היכולת לזלזל בשום איום, קיומנו תלוי בכך. עכשיו – מיד – אופוזיציה כקואליציה, השמיעו קול ועשו מעשה להרגעת הרוחות ועצרו את האלימות.״

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, התייחס לאירועים בהודעה לתקשורת: ״תפקידנו לאפשר את חופש המחאה לכל אזרח באשר הוא בהתאם להוראות החוק. מחובתנו לפעול למימוש זכויותיו האזרחיות של כל אזרח מכל קצוות הקשת של החברה בישראל וכך אנו עושים מזו תקופה ממושכת כמעט מדי יום. מנגד שלום הציבור ובטחונו עומדים מעל לכל, לכן לא נאפשר ונפעל בנחישות נגד כל גילויי אלימות, ונדליזם או פגיעה באזרחים ושוטרים. אני קורא למפגינים לשמור על המחאה נקייה מאלימות והפרות סדר, להישמע להוראות השוטרים ולא לתת למחאה להידרדר לכדי אלימות והפרת חוק״. מאוחר יותר, הבהירה המשטרה כי לא הופעלו שוטרים סמויים בהפגנה בת"א ובכל ההפגנות האחרונות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את האירועים, וציין כי אין מקום גם ל"הסתה ואיומים" של מפגינים כנגדו וכנגד בני משפחתו. "החקירה לגבי האירוע בתל אביב בעיצומה. אני מצפה מהמשטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם האחראים. אין מקום לאלימות מכל סיבה שהיא", כתב נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו, "באותה מידה אין מקום להסתה ולאיומים ברצח – המפורשים והמרומזים – נגדי ונגד בני משפחתי, כולל האיום המביש בצליבה היום בתל אביב.

"לצערי, כששוטר הוכה קשות על ידי מפגינים מול מעון ראש הממשלה ונזקק לניתוח, או כשאיומים ברצח מתפרסמים נגדי ונגד משפחתי מדי יום – לרבות אתמול כשנעצר ליד משרדי אדם שאיים לרצוח אותי וברשותו סכינים – התקשורת ואישי ציבור רבים בוחרים להתעלם מכך". בין היתר האשים נתניהו את יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בליבוי המחאה.

עוד כתב נתניהו: "אני מצפה מכולם לאמת מידה אחידה: לגנות אלימות באשר היא והסתה באשר היא. בערב תשעה באב אני קורא לכולם להוריד את גובה הלהבות ולשמור על הסדר הציבורי."

השר לבטחון פנים אמיר אוחנה פנה למפגינים וביקש "להוריד את הלהבות" אך הדגיש כי המשטרה תפעל "ביד קשה" נגד האלימות. בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו כתב השר: "כמה שנאה באוויר. תשעה באב. לא משה בעד או נגד מי אתם: אני קורא לכולכם – ימין, שמאל, בעד/נגד רה"מ, נגדי או בעדי – להוריד את הלהבות. המשטרה תטפל ביד קשה בכל גילוי אלימות. אנחנו עם אחד. זה יהיה אסון אם המחלוקות ישכיחו זאת".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו, "שנאת חינם פוררה וממשיכה לפורר את עם ישראל, שחוסנו האמיתי הוא באחדותו. תוקפי המפגינים מאתמול חייבים להיתפס ולהיענש. אף אחד לא ישתיק מחאות בישראל כל עוד אנחנו כאן".

https://twitter.com/RoniSchneider6/status/1288328045250711554?s=20

בשבוע שעבר לאחר ההפגנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים אירעו מספר תקריות אלימות אותן הובילו פעילי ארגון הימין הקיצוני 'לה-פמיליה', בינהן תקיפה של מפגינים עם בקבוקי זכוכית, אלימות מילולית קשה ואיומים. מפגינים אחרים בגשרים ברחבי הארץ חוו אלימות מצד מתנגדים פוליטיים מהצד הימני של המפה – בשדרות נדקר מפגין ובצפון רוסס מפגין אחר בגז פלפל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!