דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אזרחי ישראל הערבים

מחיר הקורונה / "מי שלא יעלה השנה למכה בגלל המצב, אלוהים יגמול לו על כוונתו"

החלטת ערב הסעודית לאפשר את העלייה לרגל רק לאלף מאזרחיה, מונעת ממוסלמים רבים למלא את אחת המצוות החשובות של הדת | השיח' איאד עאמר מכפר קאסם על חגיגה תחת ההגבלות: "השנה לא נתחבק, אך אפשר לאחל לטוב גם בלי זה"

הכעבה במכה (צילום: Andrew V Marcus / Shutterstock.com)
הכעבה במכה (צילום: Andrew V Marcus / Shutterstock.com)
יניב שרון

כמו לרבים אחרים, ההחלטה של ערב הסעודית להתיר את העלייה למכה רק לאלף מאזרחיה, שינתה לשיח' איאד עאמר מכפר קאסם את התכניות. השיח' עאמר, שתכנן לעלות השנה לרגל בעצמו אומר ל'דבר': "זאת אחת ממצוות היסוד באסלאם (חמש מצוות שכל מוסלמי חייב בהן – י.ש). כל מוסלמי צריך לעשות זאת פעם אחת בחיים. אבל מי שרצה, אך לא יעשה חאג' השנה, אלוהים יגמול לו על כוונתו כי נבצר ממנו בגלל המצב. חוץ מזה אפשר לעשות חאג' בשנה הבאה".

דאגה לעולי הרגל היא אחת מחובותיו של מלך ערב הסעודית, השליט המוסלמי האחראי על מכה. בפעם הראשונה מאז היווסדה מונעת הממלכה, באופן גורף, ממוסלמים מרחבי העולם להגיע למכה בעיד אל-אדחא.

השיח' איאד עאמר מכפר קאסם (צילום: אלבום פרטי)
השיח' איאד עאמר מכפר קאסם (צילום: אלבום פרטי)

לדברי השיח' עאמר, אימאם באחד משבעת המסגדים בכפר קאסם ומדריך מסעות עלייה לרגל כבר 25 שנים, כ-4,800 איש מישראל תכננו לעלות השנה לרגל. במהלך עניינים רגיל, כדי לעלות לרגל למכה, על מוסלמי אזרח ישראל לטוס לעמאן ולהנפיק אישור נסיעה ודרכון ירדני זמני. משם עליו לטוס לג'דה שבערב הסעודית ולהגיע למכה. מסע הדורש הוצאה כספית נכבדת.

אך עיד אל-אדחא, בו מציינים המוסלמים את עקידת ישמעאל, נחגג גם מחוץ למכה. החג מאופיין – שוב, בימים כתיקונם – בארוחות גדולות ומרובות משתתפים, בביקורים הדדיים, חלוקת מזון לעניים ושחיטה טקסית של צאן.

השיח' עאמר מסביר כי זה חג של שמחה ומפגש עם המשפחה, חג של אהבת חינם שתגבר על כל רגשות השנאה והגזענות. "אנו חוגגים חג של מחילה, סובלנות וסליחה", הוא אומר, "אתה מתקן את עצמך ומחדש את האמונה באללה, עושה חשבון נפש ומגביר את הסולידריות בחברה".

סדר העלייה למכה. (Shutterstrock, עיבוד: אידאה)
סדר העלייה למכה. (Shutterstrock, עיבוד: אידאה)

הוא מדגיש שלא מדובר בחג "רק של ביקורים ושחיטת כבשים", אלא גם "של אהבה, סובלנות, כפרה על חטאים ושליטה ביצרים". לדבריו, "אחרי השחיטה, אנו מחלקים את הבשר לעניים, לשכנים ולחברים. זה מסמל את האהבה והחמלה בין האנשים".

בשל המצב, גם על החגיגות המקומיות הוטלו השנה הגבלות. ראשי הרשויות הערביות יצאו בקריאה לחגוג השנה בחוג המשפחתי המצומצם, ולהימנע מהתקהלויות. השיח' עמאר מוסיף כי "השנה חייבים ללכת על-פי ההנחיות אז לא יהיו ביקורים. אנו נשחט את הכבשים ונחלק לעניים ולשכנים, אך כל משפחה מצומצמת תסעד לבדה. אף אחד לא יכול למנוע את החגיגה. אנו לא נתחבק. אך אפשר לאחל לטוב גם בלי להתחבק".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!