דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / מי יחלה קשה ומהי מחלת הרקע הכי מסוכנת: 5 מחקרים חדשים על הקורונה

מחקר בסין גילה שלמחלות רקע אצל קשישים אין השפעה על חומרת המחלה | בניו יורק התגלה שחולים קלים סובלים מהתסמינים גם שבועיים ושלושה לאחר האבחון

נגיף הקורונה במיקרוסקופ אלקטרוני. חשש שהמוטציה הדרום אפריקנית עמידה יותר לחיסונים (NIAID-RML via AP)
נגיף הקורונה במיקרוסקופ אלקטרוני. חשש שהמוטציה הדרום אפריקנית עמידה יותר לחיסונים (NIAID-RML via AP)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הידע הרפואי אודות נגיף הקורונה מתחדש כל הזמן, וחושף תובנות וממצאים שלא היו ידועים לרופאים ולממשלות בתחילת התפרצות המגפה. הנה כמה מחקרים שפורסמו לאחרונה ושופכים אור חדש על הנגיף שמאתגר את האנושות:

1. ההבדל בין חולים קשים לקלים: תגובת מערכת החיסון

מחקר שנערך באוניברסיטת ייל ופורסם השבוע בכתב העת Nature מצא כי ניתן לזהות בשלב מוקדם מי מחולי הקורונה יפתח מחלה קשה ומי לא, באמצעות בדיקות דם שסוקרות סוגים שונים של ציטוקינים – חלקיקים ששייכים למערכת החיסון ונוצרים בדם כתגובה חיסונית לקורונה. המחקר גילה כי חולים שפיתחו מחלה קשה, נפטרו או פיתחו בעיות קרישתיות, ייצרו כבר בתחילת המחלה יותר ציטוקינים שגורמים לדלקת, ואילו חולים שחוו מחלה קלה בלבד ייצרו יותר ציטוקינים שמעודדים איחוי רקמות. הממצאים מציעים כי בקרב חולי קורונה קשים מתרחשות תגובות חיסוניות שאינן מתאימות לנגיף, וכי ייתכן שבהמשך ניתן יהיה לפתח תרופות ייעודיות למניעת תגובות אלו. 

2. בקרב קשישים, אין למחלות הרקע השפעה על חומרת המחלה. בקרב יתר האוכלוסייה – סרטן היא מחלת הרקע המסוכנת ביותר

מחקר שבדק מעל אלף חולים במחוז חוביי בסין, בו התפרצה מגפת הקורונה, מצא כי מחלת הרקע בעלת ההשפעה הקשה ביותר על חומרת מחלת הקורונה היא סרטן, ואחריה מחלות כליות, מחלות לב, לחץ דם גבוה, מחלת לב כלילית וסכרת. המחקר פורסם השבוע בכתב העת Journal of Infection.

עם זאת, ישנם גם חולים שקיומן של מחלות רקע אינו משפיע על חומרת המחלה שלהם: החוקרים מצאו כי בקרב חולים מעל גיל שבעים, קיומן או היעדרן של מחלות רקע לא השפיעו על חומרת המחלה. ההשערה היא שהזיקנה מדכאת את מערכת החיסון יותר מאשר יתר המחלות.​

3. תסמיני הקורונה יכולים להימשך שבועות, גם אצל מי שלא חלה קשה

מחקר שערך המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) בו רואיינו מעל 300 חולי קורונה שאושפזו בביתם, מצא כי 35% מהחולים לא חזרו למצבם הבריאותי הקודם במשך שבועיים עד שלושה שבועות לאחר שאובחנו כחולים. בקרב צעירים בגילי 18-34, אחד מכל חמישה לא חזר למצבו הבריאותי הקודם.

4. הקורונה פוגעת בלב ובריאות גם לאחר ההחלמה

במחקר שנערך בקרב 100 מחלימי קורונה גרמנים בגילאי הביניים שכללו חולים בכל דרגות החומרה של המחלה, נמצא נזק לבבי בקרב 78% מהנחקרים. בקרב 60% מהנחקרים אובחנה דלקת לבבית לאחר ההחלמה, וזאת ללא תלות בחומרת המחלה, במחלות רקע, או בזמן שחלף מאז ההחלמה. הממצאים דורשים מחקר נוסף בקרב מדגם גדול יותר, אך במידה שיאומתו, המשמעות היא שהקורונה גורמת לעלייה בשיעור החולים במחלות לב בקרב האוכלוסייה.

5. התסמונת הקשה שתוקפת ילדים חולי קורונה היא מחלה לבבית

מחקר מקיף שנערך במדינת ניו יורק אודות תסמונת קשה שבה לקו ילדים חולי קורונה, גילה שהיא בעיקרה מחלה לבבית. לתסמונת שהתגלתה גם באיטליה ובספרד יש מאפיינים דומים למחלה המכונה 'תסמונת קוואסקי', אך נכון לעכשיו החוקרים אינם בטוחים שמדובר באותה מחלה, ולכן היא הוגדרה כ"תסמונת דלקתית רב מערכתית בקרב ילדים המקושרת ל-Covid-19". או באנגלית, multisystem inflammatory syndrome in children associated with Covid-19).

המחקר אודות התסמונת בדק את המקרים של 99 ילדים וצעירים עד גיל 21 שלקו בה, המהווים 12% מהחולים שאושפזו בגיל זה במדינה. שניים מתוכם נפטרו. בעוד מרבית הילדים והצעירים שחלו בקורונה ואושפזו חוו תסמינים הדומים למבוגרים, בקרב חולי התסמונת עיקר התסמינים היה תפקוד לבבי לקוי – מה שדורש טיפול חירום מיידי.

תסמיני המחלה העיקריים הם תפקוד לבבי לקוי, חום, כאבי בטן, שלשולים או הקאות, כאב חזה או קושי נשימה, פריחה בעור או בצקת בידיים וברגליים, עיניים אדומות, וכאבי ראש או בלבול.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!