דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהדות

תשעה באב / אוהל הידברות בכיכר רבין: ״אתמול היתה אלימות בהפגנה, אי אפשר להבליג, אנחנו בסוף אחים״

מדריכי בני עקיבא והנוער העובד והלומד קראו את מגילת איכה ומלבנים מחלוקות: ״אנחנו לא מנסים לרדד, החברה הישראלית עברה הרבה משברים, אבל יש קשר עמוק״

אוהל הידברות בכיכר רבין. ״החברה הישראלית עוברת שסעים רבים״  (צילום: הדס יום טוב)
אוהל הידברות בכיכר רבין. ״החברה הישראלית עוברת שסעים רבים״ (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

תנועת בני עקיבא והנוער העובד והלומד הקימו ״אוהל הידברות״ לציון תשעה באב. זה מספר שנים שמאות חניכים, דתיים וחילוניים, מימין ומשמאל, מגיעים לאוהל בכיכר רבין, בתל אביב, ומדברים על הנושאים שחוצים ומפלגים את החברה הישראלית. השנה הכיל האוהל 40 מדריכים בלבד בגלל הריחוק החברתי.

המדריכים קראו את מגילת איכה והמשיכו למעגלי שיח. בתקופת רצח רבין ידעו התנועות משבר עמוק בקשר ביניהן, וכיום הן נפגשות סביב המשותף וסביב הניסיון למנוע מלחמת אחים.

אלחנן כהן ששון (32), מהיישוב ברוכין שבשומרון, הוא ראש מחלקת ההדרכה בבני עקיבא. עידן מזרחי (25), מיפו, הוא רכז קן חולון בנוער העובד והלומד.

למה באתם?
מזרחי: ״בין שתי התנועות האלה יש קשר שנבנה סביב שותפות, אחריות על החברה הישראלית וציונות. הבחירה לדבר דווקא ביום כזה, שמציין את חורבן הבית, על איך אנחנו מסתכלים קדימה, וגם לקרוא את מגילת איכה יחד, ולהסתכל אחורה על העבר המשותף שלנו, זה דבר מאוד משמעותי, גם לי בתור חילוני״.

זה מאוד מנוגד למה שקורה במדינה עכשיו. 
כהן ששון: ״זה כואב. אתמול היה את האירוע בו נפגע אחד המפגינים. אנחנו לא יכולים להבליג על אירועים כאלה. אנחנו בסוף אחים, אנחנו אחראיים על החברה בצורה משותפת, אנחנו בונים כאן את הבית השלישי שלנו בצורה משותפת, וזה התיקון״.

מה מדריך בנוער העובד והלומד לוקח מהמפגש הזה?
מזרחי: ״אני מרגיש שבעולם החילוני יש הרבה אלמנטים של לאבד דברים בתוך הזהות היהודית שלנו. מאז שאני מגיע לאוהל, תשעה באב הפך להיות יום שאני רוצה לציין, רק בגלל שבאתי וראיתי ושמעתי. חשוב להבין איך אפשר ליצור מציאות שאפשר לדבר בה, דווקא דרך השונויות, ולהחליט בה ביחד״.

בקורונה מתחדדים הרבה מהשסעים…
כהן ששון: ״לא רק עכשיו בקורונה, כל הזמן. לכן חשוב שיהיה איזשהו עוגן של יציבות. ובסוף זה לא רק אנחנו, כל אחד מאיתנו יש מאחוריו עשרות אלפי חניכים, פעילים, קהילות, בוגרים. זה מייצר עוגן מאוד חזק ועצמתי שמייצר חוסן לחברה״.

מזרחי: ״אני חושב שקודם כל האוהל הזה מוכיח שאנשים מסוגלים לבוא להיפגש ולדבר. אני יוצא עם תחושה טובה מהמפגש הזה, ואני חושב שזה מפתח גם להגדיל את המפעל הזה בשנה הבאה, וגם להביא את זה לקנים ולסניפים שלנו״.

המפגשים האלה מצליחים להגיע לעומק המחלוקות?
כהן ששון: "המצב מאוד מורכב. החברה הישראלית עברה בשנה וחצי האחרונות הרבה משברים: קורונה, אבטלה גבוהה, מצב של חוסר וודאות. לפני כן עוד היו 3 מערכות בחירות ארציות, ואחת מקומית. עוצמת השסע הולכת וגוברת.

״יחד עם זאת, הקשר בין בני עקיבא לנוער העובד והלומד ודרור ישראל, הוא קשר עמוק. אני חושב שאנחנו היום במקום בו אנחנו לא רק מצליחים לדבר, אלא גם מצליחים להיות חלוקים. כשנפגשים שני ציבורים שונים יש כללי נימוס. בהתחלה מתביישים, מדברים פוליטיקלי קורקט.

״אני מרגיש שעכשיו, בנקודה הזו, יש אפשרות גם בלי פוליטיקלי קורקט, להביא את הקשיים והמחלוקות העמוקות והאמיתיות בצורה אותנטית. עדיין נעימים אחד לשני, אבל לדבר גם את האמת הכואבת והדברים הלא פשוטים בהרבה אהבה.

״גם ה'אסיפה ישראלית' המתקיימת ביום השנה לרצח יצחק רבין וגם תשעה באב אלה לא ימים בהם אנחנו מנסים לרדד את המחלוקות, ממש לא. אלה ימים בהם אנחנו מחנכים את עצמנו, את החניכים שלנו, את החברה כולה, להיות במחלוקת – אבל לעשות את זה מתוך אהבה ואחריות על המשותף״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!