דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

חינוך ותרבות / התוכנית הוותיקה 'סל תרבות ארצי' בסכנת סגירה

תקציב התוכנית, המוערך בלמעלה מ-40 מיליון שקלים, לא עבר למשרד החינוך | "בשנייה שיצאה ההודעה הזו, התאטראות הקפיאו את החוזים" אומר תום ווליניץ, במאי וסגן יו"ר איגוד במאי ובמאיות תיאטרון בישראל

מחאת אמנים, עובדי הבמות ותעשיית הבידור והתרבות בכיכר רבין, תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברג/פלאש90)
מחאת אמנים, עובדי הבמות ותעשיית הבידור והתרבות בכיכר רבין, תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברג/פלאש90)
דוד טברסקי

מכתבים לקראת פיטורין נשלחו היום (חמישי) לעובדי תוכנית 'סל תרבות ארצי' והעלו את החשש בקרב מאות אמנים לגבי המשך הפעילות של התוכנית בשנת הלימודים הקרובה.

מטרת התוכנית הוותיקה, שפועלת למעלה מ-30 שנה בכ-170 רשויות מקומיות, לחשוף תלמידים, בעיקר מהפריפריה הגיאוגרפית בישראל לתרבות ואמנות בתחומי התיאטרון, ספרות, מחול, מוסיקה, קולנוע ואמנות פלסטית.

"אף אחד בגזרה התרבותית לא יודע להגיד מה הולך", אומר במאי התאטרון תום ווליניץ, "כל הבמות שלנו סגורות, התאטראות בקריסה, היוצרים בקריסה, נקודת-האור היחידה שלנו היא מערכת החינוך". וולניץ המשמש גם כסגן יו"ר איגוד במאי ובמאיות תיאטרון בישראל מסביר על התלות הכלכלית בתוכנית: "בשנה הבאה ההתבססות הכלכלית שלי הייתה צפויה להיות על הצגות ילדים, כולל הצגות חדשות שרציתי להפיק. בשנייה שיצאה ההודעה הזו, התאטראות שאני עובד מולם הקפיאו את החוזים – כי כרגע לא יהיה להם דבר לעשות, פרט מלסגור".

תום ווליניץ (צילום: אלבום פרטי)
תום ווליניץ (צילום: אלבום פרטי)

עובדי סל תרבות מועסקים תחת החברה למתנ"סים, שנמצאת במשרד החינוך. בשנת 2019 עמד תקציב התוכנית על 40 מיליון שקלים אך מדובר רק ב 45% מסך עלות התוכנית שכן 55% מתקציב מגיע מכספי הורים במסגרת תשלומי ההורים.

לפי הטענות של איגודי היוצרים, הסיבה לפיטורים האפשריים נעוצה בכך שעדיין לא עבר התקציב, למרות פנייתם של עשרות אמנים העובדים עם סל תרבות לשר החינוך, עדיין לא נשמעה תגובתו, במשרד החינוך טוענים שהתוכנית תמשיך להיות מתוקצבת אך עובדי התוכנית לא קיבלו הודעה בעניין.

"מה שהכי כואב לי באופן אישי – תכנית 'סל תרבות' מאפשרת לכל ילד/ה ונער/ה את האפשרות לצרוך תרבות, בלי קשר ליכולת הכלכלית בביתם", כתבה בפייסבוק השחקנית והיוצרת אלה זילברמן "היא נותנת לכל תלמיד/ה (ולחלקם הגדול בפעם הראשונה) להנות מהחוויה של לשבת באולם תיאטרון ולצפות בהצגה, לחזות במופע מחול או להיפגש עם משורר", כתבה זילברמן, "אפשר להתווכח האם צריכת תרבות היא מותרות או לא. אבל העובדה היא שמזה למעלה מ-30 שנה יכלו ילדי וילדות ישראל להיחשף לתרבות בלי לערב שיקולים כספיים של הוריהם".

תגובת משרד החינוך:

משרד החינוך הודיע לחברה למתנ"סים, כי בכוונתו להמשיך עם תכנית העשרה, סל תרבות, גם בשנת הלימודים הקרובה (תשפ"א). עם קבלת התקציב הנדרש המשרד ימשיך להשתתף בהפעלתה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!