דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

מחאה / ההפגנה הגדולה ביותר מול בית ראש הממשלה מתחילת המשבר, הפגנות גם בת״א וקיסריה

ארגוני עצמאים הפגינו בגן צ'רלס קלור בתל אביב: ״נאבקים על הלחם״ | בקיסריה הפגנה מול ביתו של נתניהו | בערב מחו אלפים על גשרים בכל רחבי הארץ עם דגלים שחורים ודגלי ישראל | 12 בני אדם נעצרו בפינוי ההפגנה בירושלים

  • הפגנת מחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים, 1 באוגוסט 2020 (צילום: יהל פרג')
    הפגנת מחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים, 1 באוגוסט 2020 (צילום: יהל פרג')
  • הפגנת מחאה כנגד מדיניות הממשלה בירושלים, 1 באוגוסט 2020 (צילום: טל כרמון)
    הפגנת מחאה כנגד מדיניות הממשלה בירושלים, 1 באוגוסט 2020 (צילום: טל כרמון)
  • הפגנת מחאה כנגד מדיניות הממשלה בירושלים, 1 באוגוסט 2020 (צילום: דוד טברסקי)
    הפגנת מחאה כנגד מדיניות הממשלה בירושלים, 1 באוגוסט 2020 (צילום: דוד טברסקי)
יהל פרג'

שלוש הפגנות במוצאי שבת נגד מדיניות הממשלה – מול מעון ראש הממשלה בירושלים ובכיכר פריז הסמוכה, בגן צ'רלס קלור בתל אביב ובקיסריה, בהשתתפות עשרות אלפי מפגינים. מוקדם יותר מחו רבבות בעשרות צמתים וגשרים ברחבי הארץ, בעודם מניפים דגלים שחורים ודגלי ישראל. ההפגנה בירושלים מוערכת בכעשרת אלפים מפגינים, ונחשבת להפגנה הגדולה ביותר מול מעון ראש הממשלה מאז תחילת המשבר.

הפגנת מחאה כנגד מדיניות הממשלה בירושלים, 1 באוגוסט 2020 (צילום: טל כרמון)
הפגנת מחאה כנגד מדיניות הממשלה בירושלים, 1 באוגוסט 2020 (צילום: טל כרמון)

 

 

להפגנה מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים הגיעו מפגינים עם שלטים שהכינו בבתיהם, וביטאו אי נחת מהמצב הכלכלי ומפגיעה בדמוקרטיה. המפגינים קראו 'העם דורש צדק חברתי', 'הון שלטון עולם תחתון' ו'ביבי הביתה'. במקביל להפגנה התקיימה תהלוכה ברחובות סמוכים. מרבית המפגינים התפזרו עם סיום הזמן המותר להפגנה, וכ-200 מפגינים נותרו במקום עד סביבות השעה 2:00. הם פונו בכוח על ידי המשטרה, אך ללא שימוש במכת"זיות (משאיות עליהן מותקנים תותחי מים) שהשימוש בהן על ידי המשטרה זכה לביקורת בהפגנות קודמות. 12 בני אדם נעצרו במהלך הפינוי.

בתל אביב הפגינו ארגוני העצמאים בגן צ'רלס קלור תחת הכותרת 'נאבקים על הלחם', ובתום ההפגנה צעדו לכיכר רבין. יו"ר ארגון השחקנים אסתי זקהיים אמרה בהפגנה: "הפקירו אותנו. זנחו את הציבור. אנחנו יוצאים לרחובות ולגשרים כי אין לנו ברירה. הממשלה וחברי הכנסת – נציגי הציבור – מנותקים. המדינה הזו שלנו. זה לא מרגיש ככה, אבל אסור לנו להתייאש. הכסף שמונעים מאיתנו הוא שלנו".

מפגינים בתל אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
מפגינים בתל אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).

הפגנה נוספת, בהשתתפות אלפי מפגינים, נערכה מול ביתו של נתניהו בקיסריה. בחמישי השבוע הודיעה החברה המנהלת את היישוב על הגברת השמירה על היישוב, בטענה להחמרת נהלים עקב עלייה במספר חולי הקורונה ביישוב. מאוחר יותר חזרה בה החברה מההודעה.

שוטרים ומפגינים בסמוך לבית ראש הממשלה נתניהו בקיסריה, 1 באוגוסט 2020 (צילום: דוברות המשטרה)
שוטרים ומפגינים בסמוך לבית ראש הממשלה נתניהו בקיסריה, 1 באוגוסט 2020 (צילום: דוברות המשטרה)

המשטרה עיכבה לחקירה חמישה בני אדם בחשד לנסיון פגיעה במפגינים. בכביש 34 נעצרו שלושה צעירים בשנות העשרים לחייהם, בחשד שנסעו ברכב ובהגעתם לצומת שדרות התיזו מים על המפגינים שעמדו במקום. בצומת אשקלון צפון שעל כביש 4 נעצר, צעיר בשנות ה-20 לחייו לאחר שהתפרע, ירק על מפגינים וקילל אותם. בנשר עיכבה המשטרה אדם חסר בית בשנות ה-40 לחייו, שעל פי החשד השליך אבן על מפגינים בצומת מקסים וגרם לפציעתה של אשה. בנוסף, חייל צה"ל נחקר על ידי המשטרה הצבאית החוקרת בחשד שהציע לירות במשך שלוש דקות במפגינים. בתנועת 'הדגלים השחורים' השותפה בהפגנות דיווחו על 13 מקרים של תקיפה או איום על מפגינים בצמתים ברחבי הארץ.

מחאת הדגלים השחורים במחלף השלום. (צילום: גדי רימר)
מחאת הדגלים השחורים במחלף השלום. (צילום: גדי רימר)

 

 

 

 

המחאה, המורכבת מקבוצות, התארגנויות, ארגונים ופעילים יחידים, מתקיימת זה השבוע הרביעי ברצף, כשבמהלך השבוע מתקיים מאהל מחאה קבוע ברחוב בלפור. מאהל מחאה שהוקם בגן העצמאות הסמוך פורק הערב על ידי כוחות משטרה.

את ההפגנות מלווה חשש מאלימות כנגד המפגינים מצד קבוצות ימין קיצוני, עקב מספר תקריות בהפגנות קודמות. לאחר הפגנה שנערכה בשלישי השבוע מול ביתו של השר לבטחון הפנים אמיר אוחנה בתל אביב, נפצעו חמישה מפגינים בידי חבורת בריונים, שחלקם מזוהים עם ארגון האוהדים הקיצוני של מכבי ת"א. ביום חמישי ניסו חברי ארגון הימין הקיצוני 'לה-פמיליה' לצעוד לעבר המפגינים ברחוב בלפור בירושלים, כשהם קוראים 'מוות לשמאלנים' ו'מוחמד מת'. בשבת שעברה נדקר מפגין בשער הנגב.

מחאת הדגלים השחורים בקיבוץ עינת. (ללא קרדיט)
מחאת הדגלים השחורים בקיבוץ עינת. (ללא קרדיט)

בקרב פעילי המחאה הוקמו התארגנויות שמטרתן לשמור על המפגינים. אחת מהן היא  'משמר המחאה', שמטרתה להתמודד עם פרובוקציות של מפגינים ולמנוע פגיעה מבחוץ, בו שותף גם איש השב"כ לשעבר דביר קריב. התארגנות נוספת היא 'אמהות על המשמר', קבוצה של נשים אשר מתכוונות להגן על המפגינים מפני אלימות משטרתית, הלובשת וסטים זוהרים ובכוונתה להרגיע את הרוחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!