דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פנסיה

כלכלה / ועדת הכספים בביקורת קשה על מכירת 'הפניקס' לתאגיד סיני

בעקבות מזכר הבנות שנחתם בין בעלי השליטה הישראליים לבין תאגיד סיני דרשו חברי הוועדה מהממונה על הביטוח באוצר לעצור את המכירה. ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "לא היינו מוציאים את צה"ל למכירה. יש דברים שרק המחשבה על הוצאתם החוצה מקוממת".

ח"כ מיקי רוזנטל. צילום ארכיון: פלאש 90
ח"כ מיקי רוזנטל. צילום ארכיון: פלאש 90

חברי וועדת הכספים מתחו היום ביקורת קשה על הכוונה למכור את חברת 'הפניקס' לתאגיד סיני. הדיון נערך בעקבות החתימה על מזכר הבנות בין בעלי השליטה הישראלים של הפניקס, ובראשם יצחק תשובה וחברת דלק, לבין התאגיד הסיני. במהלך הדיון, דרשו חברי הוועדה מהממונה על הביטוח ושוק ההון באוצר לבחון את הנושא מחדש ולשקול את המכירה.

יש לציין כי תשובה מחויב למכור את החברה בהתאם ל'חוק הריכוזיות', האוסר על החזקה של חברות פיננסיות וחברות ריאליות במקביל. בעבר ניסה תשובה למכור את החברה לחברה הסינית פוסון, אך בסופו של דבר לא יצאה עסקה זו לפועל. בזמן המשא ומתן, נעלם באופן מסתורי מנכ"ל פוסון, ולאחר מכן פורסם כי הוא נעצר.

בדיון בוועדה עלתה הבעייתיות שבהעברת השליטה בפועל על 160 מיליארד שקלים המנוהלים בחברת הפניקס, בתמורה ל-1.8 מיליארד שקלים בלבד, הערכה של עלות המכירה. חברי הכנסת הביעו חשש כי לאחר המכירה לא תהיה לגורמי הפיקוח בישראל יכולת ממשית לפקח ולבקר את התאגיד הסיני, ולמעשה, לא תהיה יכולת להבטיח את האינטרסים של הציבור הישראלי, שכספו ועתידו מושקעים בחברה. בנוסף, ביקרו הח"כים את הנורמות הירודות הנהוגות בסין בכל הנוגע לשחיתות, היעדר שקיפות ויחסי הממשל והתאגידים המסחריים. את הדיון יזמו חברי הכנסת זהב גלאון (מרצ), מיקי לוי (יש עתיד) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני).

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קרא לאנשי אגף הפיקוח על הביטוח ושוק ההון באוצר ליידע את ועדת הכספים על הכוונות בעניין העסקה הזו, בטרם תאושר סופית על-מנת לתת די זמן לחברי הוועדה לפעול בכלים העומדים לרשותם על-מנת לנסות לסכלה.

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה כי "המכירה תיצור מצב אבסורדי שבעד 1.8 מיליארד שקלים החברה הסינית תשלוט בכספים של הציבור הישראלי בהיקף של מעל 160 מיליארד שקלים. אז מצד אחד הסחר עם סין חשוב מאוד, אך הנורמות העסקיות בסין שונות לחלוטין מאלו הנהוגות במערב ויש שם רגולציה מאוד מחמירה של השלטונות כנגד המגזר העסקי והפיננסי וקשה לדעת כמה הם ידאגו לאינטרסים של הציבור הישראלי. רק לפני כמה חודשים נעלם לכמה ימים, ואח"כ התברר שנעצר, יו"ר חברת 'פוסון' שהתעניינה בעבר בחברות ישראליות.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר כי "מכירת 'הפניקס' לחברה הסינית תהיה בכייה לדורות וזה הפקרה של כספי הפנסיה של אזרחים ישראליים בסך 160 מיליארד ש"ח. וזה לא רק חברה סינית, זה גם יכול להיות חברה אמריקאית". לוי התייחס גם לסוגיה נוספת הנמצאת בדיון, הקמת רשות הון עצמאית, ואמר: "אנחנו חברי הכנסת לא נאפשר למכור את הפניקס ובמקביל לא נאפשר להפוך את אגף הפיקוח על שוק ההון לרשות, כי אז לא תהיה לנו כחברי כנסת כל סמכות מולה". חבר הכנסת הביע תרעומת על היעדרותה של דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, מהישיבה. "עוסקים כאן ב-160 מיליארד ש"ח והיא לא מגיעה, זה לא בסדר" אמר.

זהבה גלאון.ארכיון. צילום: יונתן זינדל
זהבה גלאון.ארכיון. צילום: יונתן זינדל

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר כי "חשוב שחברות בינ"ל ישקיעו פה, אך למשל לא היינו מוציאים את צה"ל למכירה וכך עוד דברים. יש דברים שרק המחשבה על הוצאתם החוצה מקוממת. המפקחת צריכה להתערב ולקחת בחשבון את עתיד הפנסיות של אזרחי ישראל ובמהלך כזה אנחנו מערערים את המאזן".

נציג משרד האוצר בדיון, סגן בכיר של המפקחת על הביטוח ושוק ההון פיני שחר אמר שלעת עתה טרם הוגשה הבקשה, אך הודה שאכן נחתם מזכר הבנות בין בעלי השליטה הישראליים לתאגיד הסיני. לדבריו לחברת דלק 52% שליטה ב'הפניקס'. ח"כ לוי העיר על-כך: "52% שלו אך 160 מיליארד הם של הציבור!". שחר הסביר, ש"האגף בודק שני קריטריונים: א. מהימנות המבקש לרכוש והאם הורשע או לא הורשע, היסטוריה פיננסית ועסקית שלו, האם חברות בבעלותו היו בחדלות פירעון וכד'. אם מדובר בגוף זר פונים לרשויות פיקוח מהעולם. ב. בדיקת ההון העצמי של המבקש לרכוש. אנחנו דורשים פי שניים וחצי הון עצמי מאשר רוכשים ישראליים. למשל חברה ישראלית 1 מיליארד ₪ הוא צריך להראות לנו הון שלו אישי 2.5 מיליארד הון שלו נקי מחובות ונקי משעבודים. הכל לוודא שלא מדובר בגוף שמנסה לעשות קופה על גבי העסקה. גם לאחר מתן היתר השליטה חייב לשמור על המהימנות ולא יכול למכור את היתר השליטה לכל מי שהוא רוצה. יש לנו קריטריונים מאוד קשיחים, ואם יבוא גוף לא מהימן לא נאפשר".

ח"כ מיקי לוי הוסיף ואמר כי "מדובר ב-40% מתקציב המדינה השנתי, פי שלוש מתקציב הביטחון, אני מדליק את כל פעמוני האזעקה. יש להביא את זה לידיעת שר האוצר. בכל מקרה, אם חלילה תתקבל החלטה חיובית לא רוצה לקרוא על זה בעיתון, אלא אני רוצה לדעת לפני כדי לרוץ עם זה לבג"ץ".

יו"ר ועדת הכספים גפני סיכם את הנושא והודיע, כי הוא "לא יקבל מצב שבו העסקה תאושר קודם שוועדת הכספים קיבלה הודעה על-כך או די זמן לבחון בעצמה את הנושא. אישור העסקה כבר ישנה את המצב ויפחית את יכולתנו למנוע את העסקה מבלי שאנחנו יודעים על-כך מראש. זה עשוי לייצור רעידת אדמה ביחסים בין הכנסת לאגף הפיקוח על שוק ההון באוצר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!