דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אריה דרעי

לעת זקנה / משרד הפנים יאשר הישארות מטפלים ללא אשרת עבודה

במסגרת התכנית יזכו 1,500 מטפלים סיעודיים שאשרת העבודה שלהם פגה, להישאר ולסייע למטופליהם הישראלים. דרעי: "לעשות שימוש בכל הכלים כדי להקל על המטופלים הסיעודיים"

תמונת ארכיון, למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90
תמונת ארכיון, למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר הפנים אריה דרעי הודיע היום (שלישי) כי הוא  מקדם תכנית במסגרתה 1,500 מטפלים סיעודיים ללא אשרה בתוקף יזכו להישאר בישראל ולסייע למטופליהם הישראליים. מדובר בעובדים שחלפו חמש שנים מיום כניסתם לישראל וכיום לא מחזיקים באשרת עבודה חוקית. הסיבה להשארתם בארץ היא שעזיבת המטופלים עלולה לגרום לקושי ומצוקה בקרב המטופלים.

בהחלטתו הבהיר השר כי ראה לנגד עיניו בראש ובראשונה את צורכי המטופלים הסיעודיים ואת הקשר החזק שנוצר בין מטפל למטופל. בנוסף, תרמה להחלטת השר העובדה כי לעובדים עצמם ניסיון רב בטיפול סיעודי משנות שהותם וניסיון העבודה שצברו בישראל.

עוד הודיעה דרעי על מספר הקלות בענף הסיעוד בכפוף לאישור משרד המשפטים. בין ההקלות הצפויות, תיקון נוהל העסקת עובד זר בענף הסיעוד שיאפשר לכל מעסיק שהופסקה עבודת המטפל שלו – ובתנאי שהמטפל שוהה בישראל מעל 51 חודשים – להזמין עובד זר מחו"ל. בנוסף יתקיים פיילוט במסגרתו אוכלוסיית המטופלים הסיעודיים תחולק לשתי קבוצות- מתחת לגיל פרישה ומעל גיל פרישה – כך שעובד זר שיגיע למטופל בקבוצה אחת, יוכל לעבוד רק בתחום קבוצה זאת.

"אדם בריא שהופך למטופל סיעודי הוא תהליך קשה לכשעצמו" אמר דרעי, "ניתוקו מהמטפל המקצועי שסועד אותו לאורך שנים, עלול לגרום נזק רב. מטרתי היא לעשות שימוש בכל הכלים העומדים ברשותי כדי להקל, ולו במעט, על המטופלים הסיעודיים".

על רקע החלטת שר הפנים, יש להזכיר כי  רק בשבוע שעבר קיימה ועדת הפנים דיון בנושא המחסור חמור בכוח עזר בבתי אבות סיעודיים. לדברי נציגי איגוד בתי האבות בדיון, חסרים כ-3,000 עובדי כוח עזר. משרד הבריאות טען כי חסרים כ-1,200 תקנים, אותם ניתן להשלים באמצעות עובדים זרים. ניתן לומר כי היה טוב יותר אם שר הפנים  היה מאשר תקנים אלו ומאפשר לבתי האבות להשלים את מצבת כוח האדם שלהם.

צעד זה היה מאפשר גם לבתי האבות להפעיל כוח אדם המתאים לעבודה. במהלך הדיון בוועדת הפנים אמר אבי שוחט, מנהל בית אבות באזור השרון שהיה מחליף את כל צוות המטפלים שלו. "יש לי 50 ואני צריך 70. עובדים ישראלים שמחלקים אוכל יש בעיקר נשים מבוגרות עולות מברית המועצות" אמר שוחט, "עובדים שמטפלים בזקנים אין לי אפילו אחד ישראלי, רוב העובדים שלי מגיעים מהשטחים וחלק מהם מהגרי עבודה".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "כיום, לא ניתן לאשר היתרים לבתי אבות מכיוון שענף זה אינו נכלל בענפים אותם קבעה הממשלה. כתוצאה מכך, רשות האוכלוסין וההגירה אינה מאשרת היתרים למטפלים סיעודיים בבתי אבות, אלא למטופלים סיעודיים בבתיהם/בקהילה בלבד. בכדי שיהיה ניתן לאפשר מתן היתרים בבתי אבות, יש צורך בתיקון החלטת הממשלה והגדרת הענף כענף אשר ניתן לאשר בו היתרים לעובדים זרים.

בהמשך לדיון אשר התקיים בוועדת הפנים, ביקש יו"ר הועדה ממשרד הבריאות לעמוד על היקף התופעה וכמות העובדים הנדרשת, וכן לגבש תכנית אשר תיתן מענה לסוגיה זו. הרשות הוסיפה כי יש לקיים התייעצות משותפת הכוללת את משרדי האוצר והכלכלה, לאור העובדה כי עלולות להיות השלכות של העסקת עובדים זרים על תעסוקת עובדים ישראלים בתחום הנ"ל בפרט, ועל המשק בכלל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!