דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קונגרס

כלכלת הקורונה / ארה״ב נערכת לתכנית הסיוע הכלכלית השנייה: ״מענק ישיר של 6,000 דולר למשפחה״

המפלגה הדמוקרטית מציעה תכנית בסך 3 טריליון דולר, והמפלגה הרפובליקנית מתעקשת על 1 טריליון דולר בלבד | בינתיים כ-30 מיליון אמריקאים שנשענים על דמי אבטלה נותרים באוויר

יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי (AP Photo/Andrew Harnik)
יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי (AP Photo/Andrew Harnik)
יונתן קירשנבאום

ארה"ב נערכת לסבב הבא של הסיוע הכלכלי הממשלתי. בסוף השבוע האחרון פג תוקפו של חוק סיוע החירום מחודש מרץ, שקבע תנאים משופרים לקבלת דמי אבטלה והכנסה מינימאלית של 600 דולר לאזרח בשבוע. אלא ששתי המפלגות, הדמוקרטית והרפובליקנית, רחוקות מהסכמה על מתווה לחוק הסיוע החדש, ו-30 מיליון אמריקאים שנשענים על דמי אבטלה, נותרים תלויים באוויר.

הדמוקרטים, ששולטים בבית הנבחרים, אישרו כבר במאי תכנית כלכלית שמזרימה 3 טריליון דולר להתמודדות עם משבר הקורונה. הרפובליקנים, ששולטים בסנאט, סירבו לקבל את התכנית הדמוקרטית, ומציעים תכנית משלהם, שמזרימה רק טריליון דולר.

על פי השיטה האמריקאית, חוקים מסוג זה דורשים את אישור הסנאט ובית הנבחרים גם יחד. התוצאה היא ששתי המפלגות ייאלצו להתפשר על מנת שהחוק יוכל לעבור. החוק הסופי יהיה, ככל הנראה, שילוב כלשהו בין שתי ההצעות.

שר האוצר סטיב מנוצ'ין יוצא מפגישה בקונגרס עם יו"ר ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמה על תוכנית הסיוע החדשה. (AP Photo/Andrew Harnik)
שר האוצר סטיב מנוצ'ין יוצא מפגישה בקונגרס עם יו"ר ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמה על תוכנית הסיוע החדשה. (AP Photo/Andrew Harnik)

 

 

ההצעה הדמוקרטית

ההצעה הדמוקרטית, שזכתה ברוב בבית הנבחרים, היא הרחבה יותר מבין השתיים. בשורה התחתונה היא מציעה 3 טריליון דולר נוספים לתקציב. התכנית הדמוקרטית תשאיר את דמי האבטלה המשופרים שניתנו עד עכשיו ללא שינוי, עם התחייבות להמשיך ולממן את דמי האבטלה המשופרים עד לסיום משבר הקורונה.

הדמוקרטים גם מציעים לבצע סבב נוסף של מענקים ישירים, בהיקף גבוה בהרבה מזה שהחליטה הממשלה בישראל. על פי התכנית הדמוקרטית, ישולמו 1,200 דולר לכל נפש במשפחה, בסכום שלא יעלה על 6,000 דולר. על אף שמדובר בהצעה הנדיבה יותר מבין השתיים, מבקרי התכנית הדמוקרטית טוענים שאין בה מספיק כדי להתמודד עם עומק והימשכות משבר הקורונה, וקראו להפיכת המענק לקבוע, אחת לחודש.

בנוסף, כטריליון דולר מהתכנית של המפלגה הדמוקרטית מיועדים לתקצוב הרשויות המקומיות לצורך מימון ההוצאות השוטפות שעולות מהתמודדות עם משבר הקורונה.
ההצעה כוללת גם הקמת קרן בהיקף של 100 מיליארד דולר לסבסוד שכר דירה, 75 מיליארד דולר לעזרה בתשלום משכנתאות וסעיף של 200 מיליארד דולר לתוספת שכר לעובדים חיוניים, שיזכו ל-13 דולר נוספים לשעה על גבי השכר הקיים שלהם.

הנשיא דונלד טראמפ עוטה מסיכה לראשונה מאז פרוץ מגפת הקורונה בארה"ב (AP Photo/Patrick Semansky)
הנשיא דונלד טראמפ עוטה מסיכה לראשונה מאז פרוץ מגפת הקורונה בארה"ב (AP Photo/Patrick Semansky)

ההצעה הרפובליקנית

התכנית הרפובליקנית מצומצמת הרבה יותר ועומדת על טריליון דולר, שליש מהתכנית של המפלגה הדמוקרטית. חלק מהסיבה לפער בין התכנית הרפובליקנית לזו הדמוקרטית עולה מהרצון הרפובליקני לקצץ בתשלומי דמי האבטלה.

הרפובליקנים מציעים להפחית את הרצפה המינימאלית של דמי האבטלה בשני שליש, מ-600 דולר בשבוע לרק 200 דולר. כך למעשה, העובדים ישארו בעיקר עם דמי האבטלה להם הם זכאים מהמדינה שבה הם גרים, עם תוספת קטנה יחסית מהממשלה הפדרלית.

הטענה הרפובליקנית המרכזית היא שדמי אבטלה נדיבים מדי יפגעו בתמריץ של העובדים לחזור לעבודה. השאלה המרכזית שנשאלת היא האם לשוק העבודה האמריקאי יש משרות להציע לאותם מובטלים.

ההצעה הרפובליקנית היא להורות למדינות השונות להשלים את הפער ל-70% מתלוש השכר האחרון, דבר שמבקרי התכנית טענו שעלול להקשות על תשלום מלא של דמי האבטלה.

באשר למענקים הישירים, הרפובליקנים מציעים תוכנית בהיקף דומה להצעה הדמוקרטית, ואפילו אמרו שיגדילו את המענקים למי שתומך בבני משפחה תלויים כמו ילדים או קשישים.

הצעה נוספת שנכללת בתוכנית של הרפובליקנים היא מענק קורונה מיוחד לבעלי עסקים קטנים שמחזורם נפגע ביותר מ-50%. בנוסף מציעים הרפובליקנים לממן את מערכת הבריאות בהיקף של 41 מיליארד דולר בלבד. התכנית הרפובליקנית לא כוללת סיוע פדראלי נוסף לרשויות המקומיות.

הבחירות כבר באופק

בעוד שחברי הקונגרס מתווכחים, שעון החול של האמריקאים אוזל. שיעורי האבטלה עדיין גבוהים, גרף הנדבקים נמצא בעליה עם יותר מ-60,000 מקרים חדשים ביום, וגרף המתים מתחיל לעלות עם יותר מאלף מתים בכל יום. חוסר היכולת להגיע להחלטה בזמן, מעיד על המצב הפוליטי הרעוע בממשל האמריקאי.

המשבר הכלכלי בארצות הברית מחק צמיחה של כחמש שנים, והוא כבר מוגדר שם כמשבר הכלכלי הגדול בהיסטוריה. בינתיים טראמפ הצהיר שבגלל המגיפה הוא בעד לדחות את הבחירות לנשיאות שאמורות להתקיים ב-3 בנובמבר. ייתכן ותרמה לכך העובדה שהוא צולל בסקרים מול יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!