דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת הקורונה / ח"כ עפר שלח: "חייבים להעיר את שוק ההלוואות, וחייבים לעשות את זה ביוזמה ממשלתית"

הוועדה לביקורת המדינה קראה למשרד האוצר להעלות את רמת הערבות לעסקים בסיכון ולכלול בתוכנית גם נותני אשראי חוץ בנקאי | הפיקוח על הבנקים: "אין בעיה לאף בנק לצלוח את משבר הקורונה"

ח"כ עופר שלח. (קרדיט: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
ח"כ עופר שלח. (קרדיט: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
יונתן קירשנבאום

הצעדים בהם נקטה הממשלה לעידוד הלוואות לעסקים בזמן משבר הקורונה אינם מספיקים, כך קבעה הוועדה לענייני ביקורת המדינה, שדנה היום (שלישי) במצב האשראי בקרנות בערבות המדינה. יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם): "זה ברור לכולם שהמשק צריך הזרמות כספיות שייתנו חיים, במיוחד כשאנחנו לא יודעים כמה זמן המשבר יימשך. דבר אחד ברור לנו: זו הולכת להיות יציאה איטית וצריך לוודא שעסקים יחזרו לעבוד מהר ככל הניתן".

שלח קרא גם להגדיל את רמת הערבות בקרן ההלוואות לעסקים בסיכון (בתי עסק שהבנקים מסרבים לתת להם אשראי מחשש שלא יוכלו להחזיר אותו), ולהרחיב את התוכנית גם לנותני אשראי חוץ-בנקאיים. "חייבים להעיר את שוק ההלוואות וחייבים לעשות את זה ביוזמה ממשלתית", טען.

איתן מדמון, מנכ"ל איגוד הבנקים, אמר בוועדה שמבחינתם המדיניות לא השתנתה, והמסר שעבר אליהם מהמדינה הוא לקחת סיכונים מדודים ומחושבים. "כתוצאה מהמדיניות, עסקים רבים קורסים וערבות מדינה תעזור למנוע את קריסתם של אותם עסקים", אמר שלח בתגובה.

לטענת בנק ישראל, הגדלת הערבות לעסקים בסיכון לא תהווה סכנה קיומית למערכת הפיננסית, אלא רק על גובה ההפרשות שיאלצו הבנקים לבצע במקרה של קריסת אותם עסקים.  ריקי אליאס, נציגת הפיקוח על הבנקים: "אין שום בעיה לאף בנק לצלוח את משבר הקורונה, למרות כל הקשיים שיש. גם בתרחיש הקיצון של משבר הקורונה והמשך המצב – המערכת הבנקאית חזקה ותשרוד את המשבר".

מדמון ונציגי בנק ישראל טענו כי מתן האפשרות לכל לווה לדחות בחצי שנה את תחילת ההחזר הוא צעד משמעותי בו נקטה המערכת הבנקאית כדי לסייע למי שנקלע למצוקה. לדברי מדמון, אושרו כבר דחיות של מעל 500 אלף הלוואות, בהיקף של כ-150 מיליארד שקלים.

עם זאת, העלה מדמון חשש ממתן הלוואות לעסקים במצב בעייתי, שלא יוכלו להחזירן. "כל עסק שייפול זה נזק גם עבורנו", הסביר, "אנחנו רוצים להציל כל עסק אבל כשאין איך לבטח החזרים, לא הגיוני לסכן עוד יותר עם עוד הלוואות".

נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, רועי כהן: "רק לפני חודש נכנס לתוקף מה שהבטיחו בתחילת המשבר. אבל עדיין 20-17 אלף עסקים סורבו לקבל אשראי. הלוואות צריכות להינתן לאנשים, עם גרייס לפחות של שנה, שאז אנו מקווים שיוכלו לייצר הכנסות. היום אין שם מחזור הכנסות וזו המציאות, והבנקים לא נותנים למי שאין. המדינה חייבת ללכת עכשיו לכל 20 אלף בעלי העסקים שסורב לתת להם אשראי ולעזור להם בהלוואות ובכל דבר".

סיימון טנוס, בעל חברת הסעות מכפר מע'אר שבגליל, חלק עם חברי הוועדה את הקושי בהתמודדות עם מחנק האשראי בעסק שנפגע מהקורונה. "אני צריך עזרה,  הענף שלנו אכל אותה כמו שצריך", אמר, "לקחנו הלוואה של מיליון שקלים לכל אוטובוס, ואני מפסיד על כל אוטובוס 150 אלף שקלים".

"מכרתי את חלקת האדמה שהייתה לי, את הרכב שלי, לקחתי הלוואות על שם הנכדים שלי", המשיך טנוס, "כשאין לי הכנסות, לא רוצים לתת לי הלוואות ולעזור לי. אז למי כן? למי שיש?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!