דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

עובדים במאבק / "אנחנו נלחמים על הפרנסה של 3,800 משפחות, ועל 300 אלף ילדים שמחכים לשיעורים שלנו"

אומרת יו״ר ועד התכנית, אורלי לוי | תכנית קרב שפועלת בבתי הספר בפריפריה משלמת את המחיר של היעדר תקציב מדינה, שחונק את משרדי הממשלה

  • אומרת יו״ר ועד התכנית, אורלי לוי | תכנית קרב שפועלת בבתי הספר בפריפריה משלמת את המחיר של היעדר תקציב מדינה, שחונק את משרדי הממשלה
דוד טברסקי

מאות עובדי תכנית קרב, שמפעילה שיעורי העשרה בבתי ספר בפריפריה, הפגינו היום (רביעי) מול הכנסת, במחאה על סגירתה עקב היעדר תקציב. בעת ההפגנה התקיים דיון מיוחד של ועדת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, ששר החינוך יואב גלנט ובכירי המשרד הודיעו ברגע האחרון שייעדרו ממנו.

"כאן נמצאים האנשים היפים והיפות של מדינת ישראל" אמרה בהפגנה יו"ר ועד העובדים, אורלי לוי, "מעניקים חינוך איכותי עם הלב והנשמה לילדי הפריפריה. עובדים קשה כל השנה, בקיץ ואחר הצהריים. שר החינוך יואב גלנט – תציל את מערכת החינוך של ילדי הפריפריה. תציל 3,800 אנשי חינוך מסורים שראויים לכל הכבוד".

הפגנת עובדי תכנית קרב בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת עובדי תכנית קרב בירושלים (צילום: דוד טברסקי)

סלבו לוי, מדריך בתכנית, פנה לשר החינוך יואב גלנט: "האם אתה רוצה להיות זה שקריסת מערכת החינוך תיחתם על ידו?". הוא הוסיף כי "מערכת החינוך יכולה ללמוד מתוכנית קרב איך עובדים. אנחנו לא יכולים לגזול מהילדים את שיעורי ההעשרה. אנחנו עובדים שלושים שנה, וממשיכים לפחות לעוד שלושים".

בת שבע מירון, מדריכה מזה 20 שנה ורכזת תחום רובוטיקה בתכנית: "יש דברים שהחינוך הפורמלי לא יכול לספק וזה מה שאנחנו נותנים לילדים. כל הרשויות, כל ההורים ומשרד החינוך בעדנו, אבל הם לא מוצאים דרך להעביר את התקציב. מדובר בתקציב קטן מאוד אל מול 4.2 מיליארד שח שעברו למערכת החינוך".

חבר הכנסת אלכס קושניר (ישראל ביתנו) אמר: "נמשיך להיאבק עד שיתקבלו החלטות לטובת ילדי ישראל, רק רעש והפגנות עוזרות מול הממשלה. רק כשמישהו לוחץ – משהו קורה". ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר: "השינוי החברתי שהתוכנית מביאה עושה עבודה מצוינת שהחברה הישראלית צריכה".

אין תקציב, והמדינה שולחת הביתה אלפי עובדים

עובדי תכנית קרב, שפועלת במערכת החינוך מזה שלושים שנה, משלמים את המחיר של היעדר תקציב מדינה מעל חצי שנה. עקב רצף מערכות הבחירות, ישראל מתנהלת החל מינואר ללא תקציב מדינה מאושר. במצב כזה מופעל 'תקציב המשכי', שבו משרדי הממשלה רשאים להוציא רק את בסיס התקציב שהיה להם בשנת 2019. התקציבים שהעביר משרד החינוך לקרן בשנים האחרונות (לצד מימון מהרשויות המקומיות ומההורים) הוגדרו כתקציב 'תוספתי', שאינו חלק מבסיס התקציב, ואושרו בכל שנה מחדש. כעת, כשמשרד החינוך נאלץ להתנהל על פי בסיס התקציב בלבד, הוא לא יכול לתקצב את התכנית ללא אישור מיוחד ממשרד האוצר.

הפגנת עובדי תכנית קרב בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת עובדי תכנית קרב בירושלים (צילום: דוד טברסקי)

התוצאה העגומה היא שבעיצומו של משבר הקורונה, וכאשר מערכת החינוך משוועת לכח אדם לפתיחת השנה הבאה, 3,800 העובדים קיבלו בקיץ זימון לשימוע לפני פיטורים. הפיטורים אמנם נעצרו בהוראת בית הדין לעבודה כדי לתת אפשרות למציאות פתרון, אך לוי אומרת שכרגע המשא ומתן לא הוביל לשום מקום. "אתמול ושלשום התקיימו שני דיונים עם נציגי האוצר והחינוך. לדיונים לא הגיעו נציגים בכירים מהמשרדים, והשיחות לא נשאו פרי".

אורלי לוי, יו"ר ועד עובדי תכנית קרב (צילום: אלבום פרטי)
אורלי לוי, יו"ר ועד עובדי תכנית קרב (צילום: אלבום פרטי)

אחת ההצעות שעלתה במשא ומתן היא סגירה זמנית של התכנית והעברת העובדים להעסקה ברשויות המקומיות, עד שיאושר תקציב ואז היא תיפתח מחדש. לוי מסבירה שמדובר בהצעה לא ישימה שתפגע בעובדים. "אף אחד לא מבטיח שיעסיקו את העובדים במידה שיהיו פיטורים. כל ההסכם הקיבוצי והזכויות שנצברו לאורך השנים ירדו לטמיון".

לדברי לוי, כפי שהממשלה ידעה לתת פתרון לצרכים מיוחדים שעלו עקב הקורונה, גם בתכנית קרב נדרש אישור לתקציב, שעומד על כמה עשרות מיליוני שקלים – סכום מזערי ביחס למיליארדים שכבר אושרו. "אין שום פתרון, פרט לתקציב מאושר לתכנית לשנת הלימודים הקרובה".

"אף אחד גם לא אומר שהוא סוגר את התכנית, כי הוא לא רוצה שיירשם על שמו שהוא סגר את תוכנית קרב", מספרת לוי, "מפה לפה, כולם אומרים שזו תכנית חשובה וצריכים את כח האדם לאור מצב מערכת החינוך בגלל הקורונה. אנחנו נותנים מענה מדויק לקורונה בגלל העבודה בקבוצות קטנות בתוך מערכת החינוך. יש פה חלמאות לא מובנת."

"אם יפטרו את העובדים עכשיו, לא יוכלו לכנס אותם שוב בספטמבר"

"הפעולה תחת תקציב המשכי פוגעת בתכנית קרב ובהרבה מקומות אחרים", אומר יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל, "יש מסגרות שאין להן תקציב להמשך – במשרד הרווחה, אנשים בעלי צרכים מיוחדים בקהילה, מדריכים, כולם תקועים עם חוסר האפשרות לאשר תקציב".

"אם יפטרו את העובדים עכשיו, באוגוסט, עקב היעדר התקציב, לא יוכלו לכנס אותם שוב בספטמבר. עד שיעבור התקציב כל אחד ימצא לו עבודה אחרת. אמרו שהם ייקלטו ברשויות, אבל זה מערך שלם, יש איזון יש יחסי גומלין, יש מרכזים, יש אנשים שאחראים על כתיבת השיעורים, על הלוגיסטיקה. כל המערכת הזאת עומדת להיעלם בגלל שאין להם תקציב".

"תכנית קרב זה ביטוי להפרטה מתגלגלת. פעם לימדו בבתי הספר מוסיקה וריקוד עם מורים של משרד החינוך. הפריטו את זה. שלושים שנה שהמורים בתכנית קרב עושים שיעורי התעמלות, שיעורי ריקוד ואמנות, שיעורי שחמט עם ילדים בפריפריה. אז את זה רוצים לחסל?".

תכנית קרב מופעלת עבור משרד החינוך באמצעות החברה למתנ"סים והעמותה לתפנית בחינוך, כוללת שיעורי העשרה בבתי ספר ובגני ילדים, כחלק מיום הלימודים. התכנית מעבירה 2 מיליון שעות העשרה בשנה, ליותר מ-300 אלף תלמידים ותלמידות ב-125 רשויות מקומיות בכל הארץ, בעיקר בפריפריה. בתכנית מועסקים כ-3,800 מדריכים ומדריכות ו-200 אנשי תשתית-פדגוגית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!