דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

נאבקים בקורונה / "האפשרות של סגר נדונה בגלל פתיחת שנת הלימודים, אני לא רואה קדושה בפתיחת בתי הספר ב-1 בספטמבר"

האפידמיולוגית פרופ' רונית קלדרון מרגלית מוצאת היגיון בתכנית הרמזור שהציג פרופ' גמזו, ומציעה לחכות לתחילת השבוע הבא לפני קבלת החלטה על צעדי סגר

פרופ' רונית קלדרון מרגלית (צילום: יח"צ)
פרופ' רונית קלדרון מרגלית (צילום: יח"צ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

קבינט הקורונה צפוי להצביע היום (רביעי) על תכנית "הרמזור" לרשויות מקומיות, שניסח פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו.

במסגרת התכנית, יוגדרו נהלים לפעילות מערכת החינוך, התכנסויות ופעילות משקית נוספת בכל רשות מקומית, בהתאם לחמש דרגות של מצב התחלואה: פעילות כרגיל, פעילות מורחבת, פעילות מוגבלת, פעילות מצומצמת ופעילות אסורה.

הקבינט צפוי לשקול גם צעדים נוספים במסגרת המאבק בקורונה, ביניהם הטלת סגר על ערים "אדומות",  ביטול מגבלות בסופי שבוע ובלילות, ומתווה חדש לפתיחת חללים סגורים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הדגיש השבוע בקבינט הקורונה כי חלופת הסגר המלא בכל המדינה נמצאת על השולחן, וכי הממשלה מנסה להימנע ממנה.

פרופ' רונית קלדרון מרגלית, אפידמיולוגית מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה, מתייחסת לצעדים המתוכננים.

האם נכון עכשיו לנקוט בצעדי הגבלה נוספים?

אנחנו רואים התייצבות במספר החולים, במספר החולים הקשים, ובמספר החולים הקשים החדשים בימים האחרונים. אם התחלואה תתנהג הפעם כפי שהתנהגה בגל הראשון, נצפה לראות ירידה במספרים בסוף השבוע. אם זה אכן יקרה לא יהיה צורך לנקוט בצעדי סגר. אני הייתי מציעה לא לקבל עכשיו החלטות על צעדי סגר, אלה לחכות עד תחילת שבוע הבא.

למה בכלל מעלים את האופציה של נקיטת סגר עכשיו?

האפשרות של סגר כעת נדונה בגלל פתיחת שנת הלימודים המתקרבת, באחד בספטמבר. אם לא תהיה ירידה עד שבוע הבא,  ויהיה חשש להגברת העומסים בבתי החולים, אז אולי תהיה הצדקה לסגר. אבל אם מערך קטיעת שרשראות ההדבקה יפעל באופן מלא ויעיל לא יהיה בכך צורך.

אני גם לא רואה קדושה גדולה בפתיחה מלאה של בתי הספר באחד בספטמבר, בטח לא ברמה שמצדיקה הטלת סגר עכשיו, ובפרט כששלושה שבועות אחר כך יוצאים לחופשות החגים. אפשר לשקול פתיחה בהדרגה כך שרק כתות נמוכות יחזרו באחד בספטמבר והיתר אחרי החגים.

האם תכנית ה"רמזור" תועיל לירידת התחלואה?

אני חושבת שבעבור חלק מהפעילויות זה כיוון מצוין. חשיבות החלוקה לאזורים אדומים וירוקים בעיניי היא בעיקר במערכת החינוך. נוער מדביק ונדבק כמו מבוגרים, והם מסתובבים בקהילה. לכן לא רצוי שהנוער יתכנס בבתי הספר בערים עם שיעור תחלואה גבוה. חזרה ללימודים באופן מלא יכולה להתרחש רק באזורים שהם לא אדומים. יהיה צריך להחליט מה סף התחלואה שיאפשר מתווה מלא של לימודים. זאת סוגיה שיש לדון בה.

פרופ' רוני גמזו. נהלים לרשויות מקומיות בהתאם לתחלואה במסגרת תכנית "הרמזור" (צילום מסך)
פרופ' רוני גמזו. נהלים לרשויות מקומיות בהתאם לתחלואה במסגרת תכנית "הרמזור" (צילום מסך)

באופן דומה, אפשר לדון בהחזרת חלק מפעילויות התרבות באזורים שאינם אדומים, אבל בשלב זה הייתי נמנעת מפתיחה של אולמות אירועים כיוון שאנשים מגיעים לאירועים מכל קצוי הארץ ולכן מה שחשוב כאן הוא רמת התחלואה הארצית. באירועים אין אפשרות לריחוק חברתי ובאולמות סגורים הסכנה להדבקה דרך האוויר מתגברת.

באשר למקומות עבודה, ככלל, כדאי לעודד עבודה מהבית בימים אלה. באזורים אדומים החשיבות גבוהה יותר, בהנחה שאנשים במקום העבודה מגיעים מאותו אזור של תחלואה. אחת הבעיות במקומות עבודה היא הקושי בהקפדה על אוורור באוויר צח וריחוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!