דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכשרה מקצועית

עבודה / מיליארד שקלים יושקעו בתכנית ההכשרה המקצועית להתאימה להתמודדות עם משבר הקורונה

שר העבודה והרווחה הציג את התכנית שתוקצבה במיליארד שקלים, בתיאום עם האוצר | "חשיבות ההכשרות לא נולדה היום אבל המשבר הזה מדגיש את הצורך ללכת כמה צעדים קדימה ולהעמיד מערך מודרני, רלוונטי, אטרקטיבי ואפקטיבי"

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
הדס יום טוב

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי והממונה על זרוע העבודה, מוטי אלישע, הציגו הבוקר (רביעי) תכנית הכשרות מקצועיות בתקצוב של כמיליארד שקלים, במטרה להחזיר 100 אלף עובדים לתעסוקה. שר העבודה הדגיש כי המשרד מבקש לקדם גם שורה של תמריצים לעובדים ולמעסיקים כגון קצבת קיום מעבר לדמי האבטלה לתלמידי ההכשרה המקצועית, זאת מעבר למיליארד השקלים שהוסכמו כבר עם האוצר.

"מערך ההכשרות המקצועיות בישראל נשחק עם השנים. מאז 2001 גדלה האוכלוסייה ב-40% והתקציב נחתך ב-50%. היום התקציב הוא 120 מיליון שקל ובמסגרת התכנית אנחנו מדברים על כמיליארד שקלים שיושקעו בתחום", אמר שמולי. עוד הוסיף כי "הקורונה יצרה זעזוע בשוק התעסוקה. ענפים שנמחקים והרבה עובדים במצב פגיע. חשיבות ההכשרות לא נולדה היום אבל המשבר הזה מדגיש את הצורך ללכת כמה צעדים קדימה ולהעמיד מערך מודרני, רלוונטי, אטרקטיבי ואפקטיבי שיוכל להתמודד עם השיעורים הגבוהים של האבטלה".

מוטי אלישע הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה בטקס פתיחת יחידת פלס (צילום: דוברות המשטרה)
מוטי אלישע הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה בטקס פתיחת יחידת פלס (צילום: דוברות המשטרה)

התוכנית החדשה של המשרד כוללת חיזוק משמעותי של שיתוף הפעולה עם כלל ארגוני המעסיקים, בעיקר לצורך הגדרה מדויקת יותר של הביקושים הקיימים בשוק, תוך יצירת פלטפורמה טכנולוגית מתעדכנת שתשקף את צרכי השוק המשתנים.

לצד זאת מקדם המשרד שלוש צורות של הכשרות משותפות עם המעסיקים בסיוע המדינה: השתתפות בשכר להכשרה פנים מפעלית בשיטת 'הכשרה תוך כדי עבודה' ('on the job training'), במסגרתה מעסיק יקלוט עובד ויכשיר אותו בעצמו באמצעות חונך; שליחת עובדים להכשרות במוסדות חיצוניים – תוך התחייבות המעסיק לקליטתם לאחר ההכשרה ו'המסלול הירוק' שיאפשר למעסיקים לבנות הכשרות מותאמות אישית במוסדות ההכשרה המאושרים על-ידי המשרד שיאושרו בהליך מזורז.

הכשרה מקצועית לקירור ומזגנים (צילום ארכיון: מכללת אורט סינגלובסקי).
הכשרה מקצועית לקירור ומזגנים (צילום ארכיון: מכללת אורט סינגלובסקי).

מוטי אלישע, יו"ר זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, ציין כי להכשרה המקצועית יש חשיבות כיוון שרמת הפריון בישראל נמוכה ביחס לארה"ב ולמדינות ה-OECD. "עיקר הסכנה היא לעשות שילוב של האנשים הללו ללא מיומנות במקצועות אחרים ברמת פריון נמוכה. אם נשלב אותם ללא הכשרה הפיריון ירד עוד יותר".

עוד הוסיף אלישע כי היום ברור לכולם שתוך שנה וחצי שוק העבודה ישתנה לגמרי. "ההכשרה המקצועית היא כלי מרכזי לתת מענה לצרכי המשק. מה שהיה הוא לא מה שיהיה והמקצועות השתנו. כל בעל מקצוע יצטרך יותר אוריינות דיגיטלית, שפות. העולם נהיה גלובלי והתחרות גלובלית. אנחנו מחפשים כלים חדשים להכשרה מקצועית. אנשים יקבלו ליווי פרטני, אנחנו מפתחים כלים מקוונים, אנשים לא יציפו את לשכות התעסוקה ומרכזי התעסוקה. נשקיע הרבה כסף בתחום השפות".

"מיפינו את 400 הקורסים שהיו ומיקדנו אותם במקצועות שיש בהם הכנסה גבוהה וביקוש. פתחנו מסלול מיוחד לבני 45+ ולצעירים שיש להם קושי להשתלב בשוק העבודה, נציע סל גמיש להורים לילדים צעירים. ממימון צהרונים דרך כל מיני פעולות אחרות שיקלו על עובדים צעירים לצאת לשוק התעסוקה".

באשר לתוכניות התמרוץ ליציאה להכשרה אמר שמולי כי במסגרת התמריצים לפרט ישנם על דמי אבטלה מוגדלים או דמי קיום בתקופת האבטלה, מעבר לחל"ת שמובטח עד יוני 2021, ובהמשך, קבלה של דמי אבטלה חלקיים לעובדים שיקלטו לעבודה בשכר נמוך. "אלה רעיונות שמי שדוחף קדימה בפורום המנכ"לים (של המשרדים – ה.י) זה אנחנו".

שמולי הציג הצעות שעלו במשרד גם לתמרוץ המעסיקים להשתתף בתוכניות ההכשרה המקצועית: השתתפות בעלות השכר של החונך שמעביר את ההכשרות המעשיות במפעלים, מענק על קליטת עובדים שעברו הכשרה בתחומים שייקבע שהם אסטרטגיים, וכן מנגנון שיאפשר למעסיקים להחזיר עובדים מחל"ת באמצעות הכשרה מקצועית על חשבון המדינה. השר התייחס גם לביקורת על האגף להכשרה מקצועית, המתפקד בפועל בלא מנהל מזה כחצי שנה, וציין כי בקרוב ימונה מנהל אגף חדש לאגף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!