דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

עובדים במאבק / טכנאי הרנטגן והדימות מאיימים בשביתה: "עומסי עבודה בלתי נסבלים" | פרסום ראשון

השכר הנמוך, המחסור המתמשך בעובדים, והעומס שיצרו הקמת מחלקות הקורונה עלולים להביא לקריסת המערך | יו"ר איגוד הרנטגנאים, אריה הרשקוביץ, בפנייה לשר הבריאות: "דורשים את התערבותך המיידית"

טכנאית רנטגן (צילום: חן ליאופלד / פלאש 90)
טכנאית רנטגן (צילום: חן ליאופלד / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

טכנאי הרנטגן והדימות מזהירים כי ינקטו עיצומים ואף שביתה בדרישה להקל על עומסי העבודה שלהם, שהחריפו במשבר הקורונה, ולשפר את תנאי עבודתם. במכתב שנשלח בתחילת השבוע לשר הבריאות יולי אדלשטיין כותב יו"ר איגוד הרנטגנאים בהסתדרות, אריה הרשקוביץ, כי "לא נותרה לנו ברירה אלא לצאת למאבק בלתי מתפשר, לרבות לנקוט בצעדי שביתה, להצלת המקצוע ולהבטחת התנאים המינימליים לעובדים". הרשקוביץ פנה לאדלשטיין בדרישה להתערב מיידית להצלת מערך הרנטגן והדימות מקריסה, שעלולה לפגוע ביכולת המערכת להתמודד לאורך זמן עם משבר הקורונה.

הרשקוביץ מתריע על מצוקות חמורות של מערך הרנטגן והדימות שנמשכות שנים ארוכות: המערך סובל ממחסור חמור בעובדים ומתקשה לגייס ולשמר עובדים מיומנים. התוצאה היא עומסי עבודה "בלתי נסבלים" על העובדים הקיימים כתוצאה מההכרח לעבוד שעות רבות, הן בשל המחסור בעובדים והן בשל השכר הזעום למשרה מלאה. בעיות נוספות הן היעדר ההסדרה של המקצוע בחוק, וריבוי צורות העסקה העוקפות את ההסכם הקיבוצי ופוגעות בזכויות העובדים, בכוחם הארגוני ובמעמד המקצוע.

כמו ביתר חלקיה של מערכת הבריאות, מגפת הקורונה חשפה את המצוקות והחריפה אותן. "משבר הקורונה חשף את המחדלים עליהם הצבענו לאורך שנים, והביא את העובדים למצבי קיצון בלתי נסבלים", כותב הרשקוביץ. הוא מתריע כי עומסי העבודה הוחרפו בצורה דרמטית – עקב העלייה בשימוש במכשירי CT ואולטרסאונד לביצוע אבחון, וכן כתוצאה מפיצולי יחידות בבתי החולים והקמת יחידות קורונה ייעודיות. לאלו מתווספות היעדרויות עובדים בבידוד, וחובת התמגנות וחיטוי המכשירים שהרנטגנאים מחויבים לבצע, שמגבירות את העומס.

בנסיון למלא את החסר, עובדים מוצאים מיחידותיהם המקוריות לטובת ביצוע בדיקות רנטגן ביחידות הקורונה השונות ונדרשים להיעדר לזמן ממושך, דבר המגביר את העומס בכלל היחידות, גם אלו שאינן מטפלות בחולי קורונה. "כל אלו מביאים לשחיקה מואצת ומסוכנת של העובדים בכלל המערכת, ולהארכת תורים הפוגעת בציבור המטופלים."

במערכת הבריאות מועסקים 1,200 רנטגנאים בבתי החולים ובמכוני הדימות. באוגוסט 2015 יצאו הרנטגנאים לשביתה שנמשכה שמונה ימים בדרישה לשיפור תנאי העבודה שלהם, אך היא הופסקה בהוראת בית הדין לעבודה. שני הסכמים שחתמה ההסתדרות בשנים האחרונות שיפרו מעט את מצבם, אך לא פתרו את הבעיות היסודיות: בהסכם המסגרת במגזר הציבורי ב-2016 זכו הרנטגנאים לתוספת שכר מוגדלת (15.25%, לעומת 7.75% למרבית עובדי המגזר הציבורי). בהסכם מ-2017 הועלתה הדרגה שבה ייקלטו עובדי רנטגן חדשים, מה שהגדיל את שכרם ההתחלתי.

ביולי 2018 הם הכריזו על סכסוך עבודה בדרישה לשיפור תנאים והסדרת המקצוע, אך עד כה לא הושגה התקדמות במו"מ עם משרדי הבריאות והאוצר. "ישנה התעלמות בוטה מדרישותינו וממצבנו הקשה", כותב הרשקוביץ, למרות זאת, "נמנענו ככל שניתן מנקיטה בצעדים ארגוניים וניסינו לקדם בהידברות את התיקונים הנדרשים". עתה, מזהיר הרשקוביץ כי יצאו למאבק.

"אנו מאמינים שהתערבות שלך תוכל לסייע להימנע מהחרפת צעדים ולהגיע להסכמות לגבי צעדי תיקון משמעותיים, אשר יביאו לבשורה אמיתית שתוכל לרפא את מערך הרנטגן והדימות. נשמח להרחיב על כך בפגישה דחופה", כתב הרשקוביץ.

ממשרד הבריאות נמסר שבעקבות הפנייה תיערך בשבוע הבא פגישה בין נציגי המשרד לנציגי הרנטגנאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!