דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לבנון

האסון בביירות / חיזבאללה, ישראל או כל הפוליטיקה הלבנונית: מי אשם בפיצוץ? תלוי את מי שואלים

מדינת הארזים קרועה מזה עשורים כתוצאה ממלחמת אזרחים, מאבקי כוחות בין נציגי עדות ודתות שונות וסכסוך נמשך עם השכנה מדרום | על רקע המציאות הזאת, לא פלא שאסון כמו זה שארע בנמל ביירות מציף את המתחים ביתר שאת

מפגינה בלבנון בהפגנה נגד השלטון שאשם במשבר הכלכלי החריף במדינה לטענתם (צילום: AP Photo / Hussein Malla).
מפגינה בלבנון בהפגנה נגד השלטון שאשם במשבר הכלכלי החריף במדינה לטענתם (צילום: AP Photo / Hussein Malla).
יניב שרון

כאשר שככו הדי הפיצוץ בנמל ביירות נדמה כי השיח על הפיצוץ, ובעיקר על האחראים לו, הופנה אל האפיקים המוכרים של השיח הפוליטי בלבנון. כך למשל, מקורבו של סמיר ג'עג'ע, מנהיג מפלגת הכוחות הלבנוניים הנוצרית הימנית ותומך במחנה חיזבאללה, הביע את דעתו כי לישראל קשר עם הפיצוץ באזור הנמל. לחיזוק טענתו הוא השתמש בהודעת צבא לבנון על איתור כלי טיס ישראליים בשמי ביירות במהלך היממה שקדמה לפיצוץ. טענה זו גם מתפרנסת מהודעות של גורמי חוץ.

לעומתו בעיתון א-נהאר, המזוהה עם מחנה ראש הממשלה הקודם, סעד אל-חרירי, מופנית האשמת ההזנחה "לאחראי הראשון במעלה", האשמה שככל הנראה מכוונת כלפי ארגון חיזבאללה או אף נשיא לבנון, מישל עאון. כתבה ב-LBC, רשת חדשות האוהדת אף היא את מחנה אל-חרירי, חשפה כי מדובר במטען אמוניה חנקתית ישן והשיח הופנה לדרישה לגילוי האחראים לפיצוץ.

ראש ממשלת לבנון לשעבר, סעד אל-חרירי (AP Photo/Hassan Ammar)
ראש ממשלת לבנון לשעבר, סעד אל-חרירי (AP Photo/Hassan Ammar)

תיימור ג'ונבלאט, בנו ויורשו בתפקיד של וליד ג'ונבלאט, המנהיג הפוליטי של העדה הדרוזית, פרסם בטוויטר כי "זכותו של כל לבנוני לדעת מי הכניס את החומר המסוכן ומי אישר לאכסנו במשך השנים בקרבת אוכלוסייה ומי אחראי על המתים והפצועים". יש לציין כי אזור הנמל נשלט בחלקו על-ידי גורמים המקורבים לחיזבאללה הנושא גם את תיק הבריאות בממשלה הלבנונית.

במקביל, טור דעה בעיתון אל-אחבאר, בעל האוריינטציה השמאלית ואוהד מחנה חיזבאללה, יצא נגד הטענה כי הסיבה היא הזנחה או רשלנות ונגד גלגול האשמה בין הרשויות. המאמר תבע למצוא את האחראים ולתבוע מהם דין וחשבון.

ממשלת לבנון הכריזה על הקמת ועדת חקירה שתחקור את הפיצוץ ובראשה יעמוד נשיא לבנון, מישל עאון. אך ראשי ממשלה לשעבר (תפקיד המאוייש לרוב על-ידי מוסלמים סונים) קוראים "להקמת ועדת חקירה בינלאומית או ערבית לגילוי הנסיבות והסיבות לאסון שהתחולל אתמול בלבנון ובנמל ביירות", שכן אינם סומכים על יכולת הממשלה הלבנונית לחקור את הנושא.

קול אחר עולה מהרשתות החברתיות ומבטא ייאוש עמוק של הציבור בלבנון מהמערכת הפוליטית בכללותה. הוא מבוטא היטב במאמר בעיתון הלבנוני 'הדיילי סטאר' ובו כותב העורך טבוקג'יאן (Ave Tavoukjian) כי "הפיצוץ ביום שלישי הבהיר דבר אחד: לבנון לא זקוקה לאויבים. המנהיגים שלנו, באי-יכולתם, מוכשרים להפליא לגרום במספר שניות נזק רב יותר מכל מתקפת אויב".

מפגינים בביירות, במחאה על מדיניות הממשלה. 24 באוקטובר 2019 (צילום ארכיון: Marwan Naamani/picture alliance via Getty Images)
מפגינים בביירות, במחאה על מדיניות הממשלה. 24 באוקטובר 2019 (צילום ארכיון: Marwan Naamani/picture alliance via Getty Images)

בשולי הדברים הודיע בית הדין הבינלאומי בהאג על דחיית פרסום מסקנותיו לגבי רצח ראש הממשלה לשעבר, רפיק אל חרירי, אביו של סעד אלחרירי, שנרצח בפיצוץ מכונית בביירות ב-2005. רבים חושדים בחיזבאללה באחריות לרצח שהוביל לפיצול הנוכחי במערכת הפוליטית בלבנון בין מחנה ה-14 במרץ בהנהגת סעד אל חרירי ובין מחנה ה-8 במרץ בהנהגת חיזבאללה ואמל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!