דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוני גמזו

נאבקים בקורונה / גמזו: במקום להטיל סגרים, נפעל לחיזוק יכולת הרשויות המקומיות להילחם בקורונה

בתדרוך לתקשורת אמר פרויקטור הקורונה כי הגבלות סותרות יבוטלו, אך הקלות חדשות ייבחנו ב-1 בספטמבר, ויותאמו למצב בכל יישוב | בנוסף אמר כי מוסדות החינוך לא ייפתחו ב-1 בספטמבר ביישובים 'אדומים': "זו שנה מיוחדת, לא הכל כרגיל"

פרופ' רוני גמזו בתדריך לתקשורת. 6 לאוגוסט 2020. (צילום: דוברות משרד הבריאות)
פרופ' רוני גמזו בתדריך לתקשורת. 6 לאוגוסט 2020. (צילום: דוברות משרד הבריאות)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה לא תטיל סגר בשבועות הקרובים, ותתמקד בשיפור יכולות הרשויות המקומיות להיאבק בקורונה בתחומיהן כדי להוריד את שיעורי ההדבקה – כך אמר היום (חמישי) פרויקטור הקורונה הלאומי רוני גמזו בתדרוך עיתונאים. הוא הוסיף כי הממשלה תבטל הגבלות סותרות או חסרות הגיון, אך הקלות נוספות ייבחנו רק ב-1 בספטמבר, וייושמו בצורה שונה ברשויות מקומיות שונות על פי מצב התחלואה בהן. עוד אמר כי ייתכן ובערים 'אדומות', בעלות שיעור תחלואה גבוה, שנת הלימודים לא תיפתח ב-1 בספטמבר.

"אם הולכים לכיוון של סגר, זו נקודת זמן מתאימה כי אנחנו שבועות לפני 1 בספטמבר", אמר גמזו, "כולם מבינים את המשמעות של סגר, גם שרי הממשלה מבינים את זה". הוא הוסיף: "לאחר התייעצות עם כל המומחים בישראל, כרגע במדינת ישראל אנחנו מחכים עם הגבלות שכאלה, מתוך הערכה של מצב החברה ומצב הכלכלה. המסר שלי לקבינט התקבל בפה מלא. כולם הבינו שאנחנו רוצים עוד הזדמנות אחת להפחית את מקדם ההדבקה (R) עוד יותר. כולנו נשמור עליו ואנחנו נהיה במגמת תחלואה יורדת".

גמזו אמר שהחלופה לסגר היא תכנית הרמזור שהציע, המתייחסת למצב התחלואה של כל רשות מקומית, ואומצה על ידי קבינט הקורונה: "צריך לקחת את הערים האדומות והכתומות (בעלות רמת תחלואה גבוהה) ולהיכנס לשיפור תהליכים בתוך העיר. צריך לנהל את העיר במשמעת יותר גדולה. אני רוצה יותר משמעת בחקירות האפידמיולוגיות, בבדיקות. עיר אדומה או כתומה שמתעלמת מהבדיקות – זה בעייתי. אין מקום שמישהו ישחק עם חתונה פה וחתונה שם. צריך אכיפה  – המשטרה והרשות המקומית חייבת להיכנס עמוק". לדבריו, "ראיתי את המוטיבציה של ראשי הערים. במוטיבציה כזו אני לא עושה סגר לפחות בשלב הראשון. זה מבחן של ניהול לכולנו".

לדבריו, "האג'נדה שלי, שאני מכוון אליה, 'החוזה החדש' הוא – במקום סגר מלמעלה והגבלות מלמעלה, יותר סדר מלמטה. זה לא זבנג וגמרנו זה לא אוטמט. מי שרוצה להשיג ללא היסוסים 300-400 חולים בראשון בספטמבר, יכול להיות שצריך לנקוט באקט של סגר. אבל אנחנו רוצים לתת הזדמנות אחרת, שונה".

"לסגרים חלקיים אין היתכנות מקצועית"

עוד אמר גמזו כי מבחינתו, סגרים חלקיים או מקומיים אינם על הפרק: "לא סגר לילי לא סגר של סופי שבוע. אין להם היתכנות מקצועית". לדבריו, גם הטלת סגרים מקומיים התגלתה כלא אפקטיבית. "אפשר להגיד, אז בוא ניקח את הערים האדומות הכתומות, יש שם חצי מהתחלואה ונסגור אותן. האמת שזה גם לא עובד, סגירה כזו במצב סוציו אקונומי נמוך לא כל כך עובד".

"הטיפול הנכון בעיר אדומה וכתומה הוא ניהולי"

"הטיפול הנכון בעיר אדומה וכתומה הוא טיפול ניהולי. הסתערות על העיר בכל היבט שהוא. זה מה שאני מנסה לעשות. מבחינה מקצועית כולם אומרים שזה הרבה יותר נכון וטוב. צריך הסברה. גם של הרשות המקומית גם של העדה."

"הערים האדומות הן לא רבות, והן 50 אחוז מהתחלואה. בואו נשתלט שם. סגרו שכונה, סגרו עיר, אבל החגורות ההיקפיות האלה לא עושות את העבודה. אתה צריך להיכנס פנימה ולוודא שהציבור מבין מסכים ומשתף פעולה."

גמזו אמר כי יוקם פורום של ראשי הרשויות המקומיות בחברה החרדית, של ראשי הרשויות הערביות, ושל ערים אדומות וכתומות נוספות. בנוסף נדרש שיתוף פעולה ממנהיגות החברה הערבית והחרדית, "גם הפוליטיים, גם הרוחניים", אמר.

לדברי גמזו, "ההיענות האישית של האזרחים טובה. אבל כשזה מגיע לחקירות אפידמיולוגיות, זה לא טוב. התא המשפחתי שיש בו מאומת אחד צריך להישאר בקפסולה. הוא לא יכול לצאת, צריך להישאר ביחד בבידוד. לצאת למלוניות". הוא הוסיף כי הממשלה צריכה לתמוך במשפחות בבידוד: "אלו משפחות קשות יום", אמר.

"זו לא שנה רגילה"

על שנת הלימודים אמר: "אולי מערכת חינוך שלא תיפתח בעיר אדומה על המשמעות של זה. זו שנה מיוחדת, לא הכל כרגיל. אין לנו פסטיבלים השנה, אין לנו תאריכים ברורים לפתיחה של כל דבר. אי אפשר להגיד שכל מה שעשינו בשנים הקודמות עושים גם השנה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!