דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות

חברה ועבודה / 40% מהגופים הציבוריים הגדולים אינם עומדים בחוק העסקת אנשים עם מוגבלות

מבין הגופים הציבוריים המעסיקים למעלה מ-100 עובדים, רק 60% עמדו ביעד שנקבע בחוק ומעסיקים 5% או יותר של עובדים עם מוגבלות | בשל הקורונה, עלייה של 50% במספר הפונים בנושאי תעסוקה לנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

עובד עם מוגבלות בנגריה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עובד עם מוגבלות בנגריה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פרסמה היום (חמישי) את נתוני הייצוג ההולם של הגופים הציבוריים לשנת 2019. 40% מהגופים הציבוריים המעסיקים למעלה ממאה עובדים אינם עומדים ביעד שנקבע בחוק העסקת אנשים עם מוגבלות במגזר הציבורי של 5% ומעלה – שיעור דומה להיקף העמידה בהוראות החוק ב-2018. עוד עולה מהדו"ח כי 26% מהגופים עומדים ביעד ברמה בינונית, כלומר מעסיקים 3.5%-5% עובדים עם מוגבלויות, גידול לעומת 22% ב-2018.

13% נמצאו 'עומדים ברמה נמוכה' בהוראות ומעסיקים 2%-3.5% עובדים עם מוגבלויות, ירידה קלה לעומת 15% ב-2018. בין הגופים שצויין כי עומדים בדרישות ברמה נמוכה: בנק ישראל, מפעל הפיס, רשות שדות התעופה, שירות בתי הסוהר והרשות לשיקום האסיר, כמו גם שורה ארוכה של רשויות מקומיות ואזוריות, בהן באר טוביה, בני שמעון, גוש עציון, חבל יבנה, נווה מדבר, איכסאל, בסמ"ה, גבעת זאב, חורה, כאוכב אבו אל היג'א, כפר ברא, מג'דל שמס, מעלה עירון, נחף, פרדסיה, קריית ארבע, שבלי, שגב שלום, שעב, תל שבע, באקה אל ע'רבייה, בני ברק ומודיעין עילית.

נתוני הייצוג ההולם לאנשים עם מוגבלות בגופים הציבוריים הגדולים לשנת 2019 (גרפיקה: אידאה)
נתוני הייצוג ההולם לאנשים עם מוגבלות בגופים הציבוריים הגדולים לשנת 2019 (גרפיקה: אידאה)

בשלושה גופים בלבד, כאחוז מכלל הגופים שנבדקו (לעומת 3% ב-2018), נמצא כי לא עמדו כלל ביעדי הייצוג ההולם והעסיקו פחות מ-2% עובדים עם מוגבלויות: הרשויות המקומיות שהם וקדומים, והמועצה הדתית מטה בנימין.

בעקבות הסכם בין ההסתדרות וארגוני המעסיקים, נחתם בשנת 2014 צו הרחבה הקובע כי כל מעסיק של יותר מ-100 עובדים מחוייב בהעסקת לפחות 3% של עובדים עם מוגבלויות. בשנת 2016 נחקק חוק המעלה את חובת הייצוג ההולם בגופי המגזר הציבורי ל-5%. ב-2017 נקבע כי לשם הפיקוח על יישום החוק יאסוף הביטוח הלאומי את נתוני העובדים המוגדרים כאנשים עם מוגבלויות על-פי הגדרות החוק, יצליב אותם עם רשימות העובדים של המעסיקים הציבוריים ויפרסם מדי שנה את מידת העמידה של הגופים הציבוריים השונים בהוראות החוק.

במגזר הפרטי, טרם נמצא פתרון לשם אכיפת צו ההרחבה, שכן על מעסיק חל איסור לפנות לעובד ולשאול אותו באופן ישיר האם יש לו מוגבלות, בשל זכות העובד לפרטיות. לאחרונה עברה הצעת חוק של חברת הכנסת עינב קבאלה (כחול לבן), המבקשת לעשות שימוש במנגנון זה של הביטוח הלאומי גם לצורך דירוג מידת העמידה בהוראות צו ההרחבה במגזר הפרטי, בוועדת השרים לחקיקה.

יש לציין כי בנוסף, על רקע משבר הקורונה, נרשמה בחודשים האחרונים עלייה של 50% במספר הפונים לנציבות בנושאי תעסוקה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!